Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

    Hey allemaal,

    Ik ben samen met een vriend gevraagd om foto's te maken op het avondfeest van de trouw van mijn nicht. Het gaat over het binnenkomen van de mensen. Ze willen namelijk van iedereen een foto.
    Zelf was ik aan het denken om van ieder koppel een volledige kop-tot-teen foto te maken met een mooie achtergrond en dan ook een portretfoto met een overbelichte witte achtergrond. Zelf heb ik een Canon 400d met sigma 10-20mm, canon 17-85mm, canon 70-300. Mijn maat heeft een Canon 550d met canon 17-55mm 2.8 en Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM en een Canon Speedlite 430 EX II. Op mijn werk kan ik nog een Canon 1d full frame zonder lens lenen. Eventueel nog een extra flitser, een ringflits en een draadloze wifi (is wel tof om dan de foto's ineens op een laptop te tonen ).

    Nu is vooral mijn vraag: hoe pakken we dit aan?
    Welke toestellen, welke lenzen en vooral welk flitsmateriaal kan ik best nog gaan huren?
    Scherm, flitsers met paraplu?

    Alvast bedankt voor de info!

  • #2
    Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

    niet te veel huren, met wa strobist spullen kan je al veel doen! (lees de sticky maar in het forumdeel hier)

    lenzen en body's moeten het wel rekken denk ik mss een 70-200 f2.8 en of 85f1.8 ofzo huren maar is geen noodzaak.
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

      Keep it simple een goeie flitser op je toestel en die 17-55 2.8, met je tele ga je veel te ver achteruit moeten, de M stand als je de flitser gebruikt en RAW foto's nemen
      Niet iedereen staat graag op de foto, hou daar rekening mee als je ze in positie wil zetten, met een glimlachje en tis voor de trouwers kom je al ver en mag je al blij zijn als je goeie portretfoto's hebt.
      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

      Comment


      • #4
        Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

        Lees ik het goed?
        2 foto's maken per koppel dat binnen komt?
        Dan gaat er op momenten een flinke rij staan.
        Soms gaat dat redelijk vlot vooruit en denk ik niet dat je tijd hebt om mensen uit de rij te halen om even te gaan poseren. Ze staan meestal te popelen om het pas getrouwde koppel te begroeten.
        Je staat het beste ter hoogte van het koppel om zo de mensen die aanschuiven te fotograferen. Zo heb je de kans om de meeste mensen zonder ze te ergeren omdat ze uit de rij worden gehaald op de foto te zetten.
        Flitser toch maar on camera, iso omhoog, indien mogelijk bouncen voor zachter licht.
        Succes.
        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

        Comment


        • #5
          Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

          Ok, dus als ik het goed begrijp "less is more"

          Op de moment zie ik het dan als volgt: We zijn met twee, dus dan kunnen we beiden een toestel met flits erop nemen. We gaan ergens tussen de inkom en het pasgetrouwde koppel staan en vragen dan iedereen even te poseren voor de camera. Als we beiden één foto nemen dan hebben we waarschijnlijk wel een goede foto van elk duo. Het is namelijk heel belangrijk dat we zeker iedereen op de foto hebben.

          Geen losse flits of achtergrondscherm...

          Vraagje, wat zijn zo typische settings om dit soort foto's te nemen? (weet dat het afhangt van het licht ter plekke, maar de settings kan ik nog altijd fine-tunen)
          Hoge iso, diafragma, sluitertijd, flitssterkte...?

          En wat met de focus? Focus op het midden van de camera zetten, midden even richten op de ogen van de mensen, ingedrukt houden en dan compositie maken en schieten
          of toch maar volledige auto/manuele focus?

          Verder zullen ze ons ook wel vragen om foto's te maken tijdens het avondfeest. De officiële fotograaf blijft maar tot na de openingsdans. Waar moeten we hier allemaal rekening mee houden?

          Comment


          • #6
            Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door junne24 Bekijk bericht
            En wat met de focus? Focus op het midden van de camera zetten, midden even richten op de ogen van de mensen, ingedrukt houden en dan compositie maken en schieten
            Scherpstelpunt in de bovenste helft links of rechts en dan op het oog van één van de slachtoffers. Het moet snel, dan ga je toch niet dat hele gedoe met herkompositie doen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

              Oorspronkelijk geplaatst door junne24 Bekijk bericht
              Het is namelijk heel belangrijk dat we zeker iedereen op de foto hebben.
              gruwel, zo'n opdracht!

              mensen komen gewoonlijk al niet per duo naar een trouw., hou de groepjes die samen horen dus samen (max 5-6)

              niet iedereen staat graag op de foto en al zeker niet geposeerd van kop tot teen.

              doe iets leuks met wat toneelrekwisieten of zo, iets dat ook bij de interesses en levenssituatie van het bruidspaar past.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Scherpstelpunt in de bovenste helft links of rechts en dan op het oog van één van de slachtoffers. Het moet snel, dan ga je toch niet dat hele gedoe met herkompositie doen.
                Ongetwijfeld
                Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                Comment


                • #9
                  Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  gruwel, zo'n opdracht!
                  Mmm valt mee hoor
                  Ik denk zeker wel dat hoe ingewikkelder je het maakt hoe gruwlijker het wordt
                  Groepjes dus uiteraard bij elkaar houden.
                  je hebt op zo'n moment niets aan full body shots.
                  De bedoeling is dat het koppel achteraf de genodigden van dichtbij kunnen zien.
                  't is onbelangrijk om te zien welk kleedje ze aanhadden of welk merk van schoenen die ene gast aanhad.

                  Koppen moet je hebben. een goede mix tussen omgevings en ingeflitst licht.
                  bv als je er vanuit gaat dat het buiten donker is en je enkel kunst sfeer licht hebt.
                  iso 1600 a 2000 f4 of 5,6 om een beetje scherpte te hebben 1/125
                  in M uiteraard. de flitser op TTL eventueel een 1/3 of 2/3 stop terug geschroefd.
                  Dat zou in normale omstandigheden moeten kunnen werken.
                  Iedere extra lamp of een of andere factor kan deze instellingen tot complete nonsens bombarderen.
                  't zal toch testen worden en kijken op je histogram
                  succes.
                  Ik heb het idee dat je dat gaat nodig hebben.
                  Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                    Wat ik al een paar keer gezien heb
                    is dat de fotograaf een omlijsting van een schilderij mee heeft (enkel kader, zonder schilderij uiteraard)
                    en dan de koppels de omlijsting laat vasthouden zodaning op een originele manier portretfoto's te krijgen.
                    mvg Jasper

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                      Mmm valt mee hoor
                      Ik denk zeker wel dat hoe ingewikkelder je het maakt hoe gruwlijker het wordt
                      Groepjes dus uiteraard bij elkaar houden.
                      je hebt op zo'n moment niets aan full body shots.
                      De bedoeling is dat het koppel achteraf de genodigden van dichtbij kunnen zien.
                      't is onbelangrijk om te zien welk kleedje ze aanhadden of welk merk van schoenen die ene gast aanhad.

                      Koppen moet je hebben. een goede mix tussen omgevings en ingeflitst licht.
                      bv als je er vanuit gaat dat het buiten donker is en je enkel kunst sfeer licht hebt.
                      iso 1600 a 2000 f4 of 5,6 om een beetje scherpte te hebben 1/125
                      in M uiteraard. de flitser op TTL eventueel een 1/3 of 2/3 stop terug geschroefd.
                      Dat zou in normale omstandigheden moeten kunnen werken.
                      Iedere extra lamp of een of andere factor kan deze instellingen tot complete nonsens bombarderen.
                      't zal toch testen worden en kijken op je histogram
                      succes.
                      Ik heb het idee dat je dat gaat nodig hebben.



                      Iso 1600 tot 2000 vind ik toch wel veel hoor, M stand, flits -1stop, ISO 400 tot 800 f/4 of f/5.6, sluitertijd van 1/60 tot 1/125 en in RAW fotograferen.
                      Als je twijfelt zet je hem op de P stand
                      Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                        Oorspronkelijk geplaatst door Bloatenaas Bekijk bericht
                        Iso 1600 tot 2000 vind ik toch wel veel hoor, M stand, flits -1stop, ISO 400 tot 800 f/4 of f/5.6, sluitertijd van 1/60 tot 1/125 en in RAW fotograferen.
                        Als je twijfelt zet je hem op de P stand
                        zoals ik al zei, 't hangt van de omstandigeheden af
                        Maar bij iso 400 flitsen zal in veel gevallen een goed belicht onderwerp geven maar een wat mij betreft te donkere achtergrond, gevolg weinig sfeer en feestgedruis op de foto's zichtbaar. zoals ik al zei geen enkele omstandigheid is gelijk.
                        Daarom is het belangrijk om te weten wat je moet doem om een foto te verbeteren als je op je scherm heb kunnen checken. ook al is dat natuurlijk een beperkte weergave.
                        Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                          Oorspronkelijk geplaatst door jasper13 Bekijk bericht
                          Wat ik al een paar keer gezien heb
                          is dat de fotograaf een omlijsting van een schilderij mee heeft (enkel kader, zonder schilderij uiteraard)
                          en dan de koppels de omlijsting laat vasthouden zodaning op een originele manier portretfoto's te krijgen.
                          Yep, onze dochter is zo ook op een bruiloft gefotografeerd
                          ik een gouden nep kader(wel voldoende groot bijvoorbeeld een spiegelkader min. 45 cm langste zijde) met heel de bende waar ze mee samen was.
                          ze moesten de kader zelf vasthouden dit leverde heel leuke foto's op
                          dit komt ook niet zo geposeerd over maar vrolijk
                          waarvan ze en nadien eentje gekregen heeft
                          en ze is er super blij mee
                          Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
                          Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                            Oorspronkelijk geplaatst door fotografieljakim Bekijk bericht
                            zoals ik al zei, 't hangt van de omstandigeheden af
                            Maar bij iso 400 flitsen zal in veel gevallen een goed belicht onderwerp geven maar een wat mij betreft te donkere achtergrond, gevolg weinig sfeer en feestgedruis op de foto's zichtbaar. zoals ik al zei geen enkele omstandigheid is gelijk.
                            Daarom is het belangrijk om te weten wat je moet doem om een foto te verbeteren als je op je scherm heb kunnen checken. ook al is dat natuurlijk een beperkte weergave.
                            Het is meestal niet donker als de gasten toekomen he. En in bijna alle gevallen is de achtergrond een muur. Dus donker zal de achtergrond niet zijn.
                            Ik heb dit al es gedaan en je zal de mensen goed moeten dirigeren.
                            De meeste mensen kijken wat in het rond, dus moet je hun aandacht opeisen.
                            Ook zal je vaak moeten zeggen dat ze moeten lachen.
                            Verder zal je ook moeten zeggen waar ze staan. In mijn geval was er een bord met de namen vh koppel achter hen. Dus is het belangrijk om te zeggen dat ze in het midden moeten staan.
                            Zet je toestel in burst en trek zeker 3 foto's na elkaar, want meestal doet er wel 1 iemand zn ogen dicht en check ook direct of er een goede tussenzit.
                            Voot top tot teen shots zal je teveel breedhoek hebben en is alles uitgerokken. Met een strakke kadrering kan je boven de knieen trekken.
                            Probeer een zekere consistentie te behouden zodat alle fotos ong hetzelfde zijn.
                            Bij het focussen zeker een cross type nemen, de andere kunnen soms falen.
                            Zorg voor genoeg batterijen ter plaatse.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto's maken bij het binnenkomen op trouwfeest

                              Dank aan iedereen voor de zeer nuttige reacties!

                              Mijn opdracht heeft een totaal verschillende vorm gekregen ondertussen door deze reacties en ongetwijfeld in het voordeel van goede foto's
                              Momenteel ziet het er zo uit:
                              - Mensen goed coördineren zodat ze op de juiste plaats gaan staan en dat ik zeker iedereen heb
                              - 1 foto per koppel maar wel in burst mode 3 foto's nemen en direct controleren
                              - Geen full body shots, maar eerder portret of tot aan de middel
                              - Consistent zelfde type foto's voor iedereen
                              - Canon 1D body, lens 17-55mm f2.8, Canon flits 430 ex II
                              - Reservebatterijen voor body en flits
                              - Flits -1 stop en ergens op bouncen of direct richten (uit te testen ter plekke)
                              - Camera op M stand, shutter op 1/125, iso omhoog (dit is nieuw voor mij ), diafragma niet te klein eerder f/4 à f/5.6 omwille van scherptediepte, RAW
                              (uiteraard ook ter plekke te fine-tunen)
                              - Focussen met het center (cross-type voor nauwkeurigheid) en dan opnieuw framen
                              - Nadien bij het avondfeest gelijkaardige settings maar waarschijnlijk ISO wel nog meer opkrikken en dan vooral ook experimenteren met langere sluitertijden en flitsen op het tweede gordijn

                              Nog een paar dingen die bij me op komen:
                              - In burst mode kan de flitser dan volgen?
                              - Hoge ISO is met de 1D geen probleem vermoed ik (leen dit toestel van mijn werk dus heb er minder ervaring mee, ga er wel wat mee spelen op voorhand natuurlijk)

                              Nogmaals veel dank...

                              Comment

                              Working...
                              X