Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[DSLR - D70] Moiré problemen ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [DSLR - D70] Moiré problemen ???

    Hallo,

    ik zie op dpreview veel treads die gaan over moiré problemen met de Nikon D70...

    Even uitleggen:

    Bij zeer hoge frequenties (strepen, fijne details) kom je bij de grens wat een sensor kan vastleggen. Daarom wordt er bij camera's een filter gebruikt die de resolutie naar de grens toe afzwakt om moiré te vermijden.

    Bij de D70 heeft men blijkbaar een zeer zwak filter, wat zorgt voor extra details tegen de grens aan, wat goed is, maar heeft als serieus nadeel dat moiré optreed tegen die grens...

    Vervelend is dan het in beeld komen van kleuren (geel/blauw, rood/groen) combinatie die er in werkelijkheid niet zijn en wat dus (voor mij althans) zeer storend overkomt.

    Als voorbeeld kan je een kijken op de gallery van DCRESOURCE:

    http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d70-review/gallery.shtml

    De foto waar ik naar wil wijzen:
    http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d70-review/DSC_0014.JPG
    en
    http://www.dcresource.com/reviews/nikon/d70-review/DSC_0002.JPG

    Zoals je kan zien op de top van de toren in DSC_0014.JPG en in het vliegenraam bij DSC_0002.JPG krijg je verkleuringen...

    Is er iemand hier die deze problemen ook ziet met zijn D70? Ik heb de D70 zelf besteld en vond de vorige problemen voor mij niet belangrijk, maar deze weegt voor mij toch al wat erger!

    Iemand reacties?

    Nick
    Nikon D300 & een beetje glas...
    Iets kleiners als carry everywhere

  • #2
    Ik denk eerder dat dit komt door een slechte cropping van de foto (er bestaan hier alternatieve algoritmes voor, i.p.v. photoshop's trilineaire interpolatie, bvb s-spline).

    Lag het aan D70, dan was dit zeker al gesignaleerd geweest (denk ik)

    just my 2 cents.

    Comment


    • #3
      Ik ben deze topics ook al een tijdje in het oog aan het houden (m'n D70 moet nog aankomen) maar mijn post altijd foto's die een crop of resize achter de rug hebben. Je weet dus idd niet of het aan de foto dan wel aan de nabewerking ligt.

      Graag had ik eens enkele originele beelden (rechtstreeks uit de cam, zonder bewerking) gezien waar dit op te zien zou zijn.
      Nikon D7000 * Nikon AF-S 18-200 IF-ED VR DX * Nikon SB-600 Flitser * Nog wa frutsel

      Comment


      • #4
        Ik zou deze niet graag zien, want dat zou duiden op een probleem in de camera, wat een grote teleurstelling zou zijn...

        Comment


        • #5
          Deze vorm van Moire is eigen aan het samplen van 'analoge' signalen. Een CCD is zo'n sample-ding..., een scanner doet net hetzelfde enz... Wanneer het repetitieve detail van een object fijner is dan 1 set GRGB pixels, kan de camera uit het optisch invallende beeld geen correcte weergave meer halen. Je kan verschillende dingen doen:

          Dit zo laten en eventuele anti-aliasing foutjes later oplossen

          of

          Een sterke anti-aliasfilter loslaten op de data in de camera en door naar omliggende pixelwaarden te kijken een 'grootst gemene deler' zoeken, en daardoor minder details overhouden.

          OF

          samplen aan een hogere resolutie (meer pixels voor hetzelfde beeld, of het beeld optisch groter maken tot de fijnste details minstens invallen op een GRGB-set.

          Het nadeel van een single CCD-device is namelijk dat wel de luminantie op elke pixel invalt, maar dat meerdere pixels nodig zijn om een kleurpixel te vormen (chroma), dus een single CCD camera (bij zowat alle fototoestellen het geval) heeft sowieso last van 'kleuronscherpte' Je hebt pas een ECHT TRUE COLOR beeld als je de foto naar 33 of 25% scaled. Dan zal ook de kleurinfo perfect scherp zijn. (Dit terzijde).

          Om een luminantiescherpte en een chromascherpte van 1/1 te bekomen, moet je dus voor elke pixel een RGB meting hebben, dus ofwel een monochrome LCD chip die 3 metingen op 1 pixel doet: groenfilter voor de les, belichting, roodfilter voor de lens, belichting, blauwfilter voor de lens, belichting... maar da's praktisch niet haalbaar omdat de sluitertijd zou toenemen met factor 3. De andere mogelijkheid is gewoon 3 maal zoveel pixels voorzien dan de outputresolutie van de camera en slechts 1 finale pixel berekenen met 1R 1G en 1B-cel. (in praktijk een chip met een array van kleurfiltertjes op elk van de CCD-cellen, zoals bij de D70 GRGB als ik me goed herinner. G is oververtegenwoordigd omdat die algemeen genomen de luminantie van het beeld het best weergeeft).

          of zoiets... nu weinig tijd om het verder uit te zoeken en deftig neer te pennen...

          Comment


          • #6
            Belangrijke kanttekening: de moire-effecten of verkleinde beelden kunnen net zo goed ontstaan zijn bij het verkleinen, en dus op de RAW-file helemaal niet aanwezig zijn... Downsampling is een vak apart, waar zelfs Photoshop vaak wat moeite mee heeft.

            De foto's op de site zijn misschien achteraf verkleind en dus niet representatief om moire van de D70 op te beoordelen?

            Comment


            • #7
              Guys,

              de reden waarom ik dit aanbreng is net omdat het gebeurt rechtstreeks uit de D70...

              De foto's van DCRESOURCE die ik aanbreng hierboven zijn niet geresized, bewerkt of iets anders, ze komen direct van de D70!!!

              Dit probleem wordt momenteel hevig bediscussieerd op het DPREVIEW forum van de D70 en is dus wel degelijk reëel!

              Nikon D300 & een beetje glas...
              Iets kleiners als carry everywhere

              Comment


              • #8
                Juist ja... komt ervan als ik snel-snel tussendoor antwoord en niet eens de tijd vond om door te krijgen dat ik niet de full-size pictures heb bekeken..

                Op DPreview heb ik gezien dat er een shot van de 300D en de D70 vergeleken wordt, waaruit inderdaad blijkt dat de AA-filter van de D70 minder blurt (vervaagt). Dat is in 95% van de foto's een enorm voordeel, maar als je vliegenramen trekt, kan het mislopen...

                Ik ben benieuwd hoe storend het gaat zijn in dagelijks gebruik...

                Ook op negatief had je vroeger problemen als je het scheidend vermogen van een film bereikte, al waren die dan weer anders van aard, en vermits een 100 asa nog altijd een behoorlijk hogere resolutie heeft dan een 6MP, lag dat punt ook verder weg...

                Maar je hebt wel gelijk... het is een issue... En wat geeft het als je de sharpening in de camera op low of medium-low zet? Zou de moire dan nog voorkomen?

                Comment


                • #9
                  Ik weet niet of dit kan, een volledig engelse Quote van een pro-fotograaf uit PA. Om het kort te vertalen, bevestigt deze vriendelijke driftkikker dat op moire gelijkende effecten (zijn in digitale fotografie eerder een soortement anti-aliasing foutjes) een gekend probleem vormen dat ook pro-ccd's treft. Bovendien heeft hij gelijk dat je krijgt waarvoor je betaalt... een consumer-reflex, die zelfs een doorwintert fotograaf aanspreekt vanwege de prijs-kwaliteit verhouding... en... wat betekent 1 mislukt shot op een flashcard vol... als het je niet aanstaat, verander je beeldhoek of opnamehoek en je neemt het shot opnieuw... (Dat laatste stukje zin is iets dat ik er zelf gewoon heb aangeplakt)...


                  Hi Everyone,


                  I am a professional photographer in PA. and have been reading about all the problems with the D70. It seems the biggest problem with it is people don't read the instruction manual. Most of the shots taken are poorly exposed to begin with, shot directly into the sun at 8,000 sec etc. and not paying even the slighest attention to whats going on in the viewfinder as far as metering goes.Oh but the way, it looks like the meter comes from the Nikon F5 and the focusing system from the N90 film cameras. Two of some of the best Nikon has to offer. Then cry because because you loose one in 150 photos. In the 25 years I've been shooting, i've NEVER needed to shoot at 1/8000 sec. Way back most cameras only went to 1/500-1/1000 sec. I have also shot sports from time to time. As with the morie pattern i've gotten it on film (Kodak Portra 400) and had to re-shoot with the people wearing different clothing because I got morie and a magenta shift. That's with a Mamiya RB 67 Pro S medium format camera! I've even seen it on rare instances on $12,000 digital medium format backs. Color fringing? Buy better glass. Don't expect to get wonderfull results with slow $200.00 glass blow it up on your monitor to 150-200% and not see color fringing and blooming in the highlights. Remember you are not buying a $4500.00 professional camera but a consumer machine. I think half of the doom sayers are Canon guys having buyers remorse or sour grapes or something. A camera is just a tool nothing more. Remember not that long ago people were buying 1-2 MP cameras for what the D70 and Drebel cost just to make low quality 4x6 prints. I manually meter and focus with everything from 35mm to large format 4x5 to high end digital. I even have a slow Olympus E20 that I get stunning product photos with. I am planning on getting a D70 in a few weeks for some of my quicky stuff.

                  My point is don't sweat the small stuff that is easily correctable. I have much more expensive gear that will give me trouble from time to time.

                  Sorry about the ramble. I would like to see and here from peolpe who have a clue as to how to make a photograph for a change.

                  Comment

                  Working...
                  X