Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Strobist opstelling met YN-560 II

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Strobist opstelling met YN-560 II

    Ben bezig met aanschaf materiaal voor modelfotografie buiten de studio.
    Als basis materiaal heb ik nu : D90, SB800, lichtmeter Sekonic L-358, cactus V4+2 ontvangers. Verder heb ik reeds pocket wizard besteld (TT5+TT1)

    Mijn bedoeling is om 2 setups te maken (eventueel een 3de voor haarverlichting)
    Hoofdbelichting: doorflitsparaplue met SB800 +2x YN-560 II in slave mode aangestuurd vanuit de SB800 PC sync. De SB800 wordt aangestuurd door de PW.

    Invullicht .
    Reflectie paraplu +2x YN-560 II , aangestuurd met Cactusv4 vanuit de SB800.


    De Cactus V4 geeft een delay van +/-500µs daar zie ik voorlopig geen problemen in.

    Voordeel van die opstelling lijkt mij dat ik ook op hogere sluitersnelheden (FP) kan flitsen Als de SB800 via de PW op FP overgaat , komt uit de PC sync van de SB800 een triggerpuls op het ogenblik de FP flitsen start. Als ik hiermee de YN-560 II start (op full power) dan hoop ik dat ze lang genoeg flitsen om de 5ms te overbruggen. Misschien moet ik een korte (500ms) delay inbouwen maar dat is voor mij geen probleem.
    Indien de flitstijd van de YN-560 II niet lang genoeg is ga ik een triggerunit bouwen (heb ik al) om de (2 of3) YN-560 II ,de één na de ander telkens met 1ms vertraging te laten ontsteken.
    Een alternatief zou zijn om nog 3xSB800 (2de hands) en een 2de PW TT5 aan te schaffen maar dat kan mijn budget voorlopig niet trekken. Ik werk eigenlijk ook het liefst manueel (lichtmeten, flitsen instellen)

    *Ziet iemand problemen met de opstelling?
    * In de specs van de YN-560 II staat dat ze ook High speed FP kunnen flitsen:

    "Supporting high-speed continuous shooting: With power settings of 1/8 or below, the
    YN560 can support the 8FPS high-speed continuous shooting."

    Ik vind in de manuel geen "FP" mode terug, of kun je die flitsers gewoon laten meeflitsen met de 50KHz FP flitsen van de SB800 ?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: Strobist opstelling met YN-560 II

    Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht

    *Ziet iemand problemen met de opstelling?
    * In de specs van de YN-560 II staat dat ze ook High speed FP kunnen flitsen:

    "Supporting high-speed continuous shooting: With power settings of 1/8 or below, the
    YN560 can support the 8FPS high-speed continuous shooting."

    Ik vind in de manuel geen "FP" mode terug, of kun je die flitsers gewoon laten meeflitsen met de 50KHz FP flitsen van de SB800 ?
    start eerst met 1 licht. Leer dit grondig kennen... gebruik omgevingslicht als invullicht...

    zoals jij het voorstelt, lijkt het me dat je gewoon je studio buiten wil zetten... Locatie fotografie is dat niet. Het betreft gebruiken maken van de omgeving, van het bestaande omgevings licht en licht toevoegen om je beeld nog sterker te maken...

    Ga pas als je je licht grondig begrijpt met een tweede licht, indien nodig, werken...

    Je cactussen ondersteunen geen FP mode, en ook de YN-560 doet dat niet... ze vertellen iets anders... namelijk dat de flits, mits op lage power gezet, snel na elkaar kan flitsen... dat is geen auto FP mode!!
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Strobist opstelling met YN-560 II

      De yn-560 kent geen fp mode.

      Meeflitsen met een sb800 in fp....denk wel dat hij zal afgaan maar in hoeverre de timing en het vermogen daarbij controleerbaar is, is nog de vraag.
      Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Strobist opstelling met YN-560 II

        De pocket wizards zijn aangekomen en wat testen gedaan.
        Uiteindelijk ga ik voor 2 opstellingen, omdat ik denk hiermee de meeste flexibiliteit te hebben:
        Pocket wizard zender TT1 + 2x Pocket wizard ontvanger TT5 + Pocket wizard zone controler AC3
        Een SB800 heb ik reeds, dus nog een een 2de SB800 (eventueel 2de hands op ebay)

        Ik vraag mij af of ik met deze flits: Tumax DPT 386 AFZ N voor Nikon i-DTL + manueel kan instellen via de pocket wizard/zone controler ?.:
        Bij konijnenberg: 104€ ,
        http://www.fotokonijnenberg.be/produ...oor-nikon.html
        ik kan er nieuwe 2 kopen voor de prijs van 1x 2dehands SB800.
        richtgetal is 42 (SB800:38) evaluaties zien er goed uit

        Kan iemand hier antwoord op geven of een goedkoper alternatief voor de SB800 wat zowel i-DTL als manueel vanuit mijn zonecontroler kan gestuurd worden?
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: Strobist opstelling met YN-560 II

          Tumax DPT 386 AFZ N : heeft geen cls ondersteuning. Manueel instelbaar tot 1/16
          Een sb600 is 100x beter.

          Nissin Di866 - Nissin Di622II
          Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Strobist opstelling met YN-560 II

            als ik het goed begrijp moet ik met de pocket wizard de SB800 op TTL zetten.
            Alle andere functies die op de SB800 kunnen ingesteld worden werken niet meer. (manueel, DL,RPT,...)
            Met de PW Zone controler kan ik :
            * "op manueel" de flitsen afzonderlijk instellen
            * "automatisch TTL" , dan kan ik ze + en- 3stops regelen.
            * zoom stelt automatisch in maar niet meer manueel
            * Bij hogere sluitersnelheden gaat de flitser automatisch over op FP flitsen als dit op het menu van de camera is ingesteld.

            Als alle andere functies van de flitser niet kunnen gebruikt worden, hoeven ze er dan ook niet in te zitten en kan ik waarschijnlijk verder met een "goedkopere" flitser
            Enig idee of er een overzicht bestaat ,welke alternatieve flitsers compatibel zijn met de Pocket wizard/Nikon? die wel bovenvermelde functies aankunnen (Man/TTL/flash output compensatie/zoom)
            Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

            Comment


            • #7
              Re: Strobist opstelling met YN-560 II

              FP flitsen wordt overgewaardeerd

              Heb hier in mijn bureau nog een testje gedaan een paar weken terug.

              Iso 200, F/4, flits in doorflitsparaplu op 2 meter van de muur = max 1/640 (daarboven begint hij gaan onder te belichten).
              Last edited by zunoel; 19 februari 2012, 09:05.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment

              Working...
              X