Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gek op macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gek op macro

    hallo allemaal

    ik ben hier nieuw...en ben helemaal gek op macro foto,s.
    Ik weet nog niet hoe ik dat moet doe foto,s plaatsen maar daar ga ik aan werken.
    ik heb wel een paar vraagjes aan jullie.
    ik hoop op een beetje simpele uitleg

    ik heb een olympus e 420 aangeschaft vorig jaar met 2 lenzen erbij een 14-42 mm, een van
    40-150 mm, en heb pas een macro lens aangeschaft 35 mm 1:3.5
    nu mijn vraagjes.
    ik heb gelezen dat je er een vergroot lens op kan zetten,
    dat je dan de details nog beter kan zien...ik ben ff wezen rond kijken op internet...maar ik zie er zo veel..zouden jullie mij daar advies in kunnen geven.
    en ok iets met tussenringen.

    ik hoop dat jullie mij goed op weg kunnen helpen ermee..want ik wil me er echt in gaan verdieppen als hobby

    ow ps ik ben niet zo goed in het schrijven van de nederlandse taal sorry

    alvast bedankt ingrid
    Niet geschoten is altijd mis!

  • #2
    Re: gek op macro

    Die 35 mm Zuiko is voor insecten en dergelijke -mocht dit je bedoeling zijn, niet echt
    handig noch geweldig. Zelfs die 50 mm macrolens niet. Daarom zou je misschien best
    uitkijken voor een Sigma (voor Olympus) macrolens. Zoiets als de 105 mm macro.

    Comment


    • #3
      Re: gek op macro

      zo bescheiden... uw schrijven van de nederlandse taal is zeker niet slecht hoor, integendeel zelfs.

      Comment


      • #4
        Re: gek op macro

        Oorspronkelijk geplaatst door braxsata Bekijk bericht
        hallo allemaal

        ik ben hier nieuw...en ben helemaal gek op macro foto,s.
        .. ik wil me er echt in gaan verdieppen als hobby
        koop een macrolens.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: gek op macro

          Hallo allemaal

          bedankt voor jullie snelle reactie... het is idd de bedoeling om er insecten enz mee op de plaat te leggen. en ik ben al opzoek naar zo 105 mm macro lens.
          maar dat valt niet echt mee...aangezien me budget dus moet ff gaan sparen of me man heel lief aankijken ;-)
          ik ga wel op zoek naar een 2e hands lens.. en als het niet echt veel in de prijs scheelt een nieuwe.
          ik d8 aan die 35 mm macro lens wat te hebben..maar blijkt niet zo te zijn.
          denk dat ik m wel goed kan gebruiken voor portert foto,s..en andere closeup fotos,
          ps hoeveel afstand van lens naar je opject kan je insecten op de plaat leggen is dat 10 cm of is die afstand groter ?

          gr Ingrid
          Niet geschoten is altijd mis!

          Comment


          • #6
            Re: gek op macro

            bij een 105 macrolens zal dat een s tuk meer zijn dan 10cm.

            normaal staat de minimum afstand op je lens gedrukt

            vb op een kitlens staat een bloempje (tekentje van macro) met ernaast vb 35cm


            ik kan ook mis zijn dus correct me if i'm wrong profs

            Comment


            • #7
              Re: gek op macro

              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
              bij een 105 macrolens zal dat een s tuk meer zijn dan 10cm.
              Bij een 100mm is het iets van 14-15cm tot de voorkant van de lens.
              Een "voordeel" van Olympus is wel dat je meer beeldvulling haalt bij minder vergroting omwille van de 2x cropfactor. Je wint dus ook in scherptediepte.
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

              Comment


              • #8
                Re: gek op macro

                Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                Bij een 100mm is het iets van 14-15cm tot de voorkant van de lens.
                Een "voordeel" van Olympus is wel dat je meer beeldvulling haalt bij minder vergroting omwille van de 2x cropfactor. Je wint dus ook in scherptediepte.
                Hou er ook rekening mee dat de kortste scherpstelafstand die opgegeven wordt, de afstand is van aan het object tot aan de sensor gemeten.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

                Comment


                • #9
                  Re: gek op macro

                  Een voorzetlens is heel handig om mee te beginnen ! Wel een acromatische nemen ! Canon heeft er twee (goede :-) ) ; de D250 (tot 135mm )en de D500 (+ 135 mm lens) De schroefdraad is max 58 mm , dus moet je misschien 'verloopringetjes" bijkopen ......
                  Bij digitalstreet nl zijn ze erg voordelig of 2de Hands nat .
                  Ik gebruik ze soms nog bovenop de macro voor zeer dichtbij te gaan .........dus zelfs later nog bruikbaar .
                  Ik vind dit véél handiger dan tussenringen !
                  Grtn Thierry

                  Comment


                  • #10
                    Re: gek op macro

                    maar geen alternatief voor een echte macrolens...
                    extra glas dus extra onscherptje, fringing, minder licht enz....

                    ga voor een echte macrolens... die zijn zo scherp als lenzen maar komen.
                    de 105 is voor kleine insecten en bloemen en zo perfect. zeker als je vroeg genoeg op pad gaat.
                    voor libellen en zo wordt zelfs die wat kort en ben je beter met een 150


                    ps , ga niet voor een "close focus" lens als die van sigma of tamron die een "macro" aanbieden op hun 70-200 of zo... met de dure heb ik geen ervaring maar de goedkopere (f4-5.6) zijn zacht en f5.6 is te weinig om een degelijke snelheid te krijgen nog..)
                    www.aeri-photography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: gek op macro

                      dus als ik het goed begrijp dan is beter die 150...beter ook dan die 105 voor insecten enz..dus dan kan ik beter een lens kopen die 150 want dan als ik voor die 105 ga...dan later als ik nog beter wil dan alsnog die 150 te kopen dan kan ik beter ff doorsparen als ik het goed begrijp dan he

                      hartelijk dank Ingrid
                      Niet geschoten is altijd mis!

                      Comment


                      • #12
                        Re: gek op macro

                        150 mm is ms wat zwaar om uit de hand te gebruiken ...
                        Canon-man. Concerten en natuur.
                        Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                        Comment


                        • #13
                          Re: gek op macro

                          Fringing , lichtverlies met voorzetlens = bull**** . Ik gebruik er soms 2 gestapeld en zelfs dan is het resultaat prima !
                          Maar ja als duur beter is

                          Comment


                          • #14
                            Re: gek op macro

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                            Hou er ook rekening mee dat de kortste scherpstelafstand die opgegeven wordt, de afstand is van aan het object tot aan de sensor gemeten.
                            Hoe kan dan ooit de voorwerpsafstand gelijk zijn aan de beeldafstand?
                            The Knight That Says Ni...kon

                            Comment


                            • #15
                              Re: gek op macro

                              Oorspronkelijk geplaatst door thierry ysebaert Bekijk bericht
                              Fringing , lichtverlies met voorzetlens = bull**** . Ik gebruik er soms 2 gestapeld en zelfs dan is het resultaat prima !
                              Maar ja als duur beter is
                              Die van Canon zijn inderdaad erg goed. Mijn 300 f/4 met 500D voorzetlens haalt dezelfde kwaliteit als mijn 180mm macrolens. In principe geeft een goeie voorzetlens minder risico op verlies aan beeldkwaliteit dan tussenringen.

                              Met iets goedkopere filters van bijv. Raynox is er wel lichte toename in fringing waarneembaar, maar ook dat valt best mee! Scherpte blijft prima in het centrum, langs de randen vermindert het wel wat.

                              Dit bijtje (5-7mm) is gefotografeerd met een 180mm macrolens + Raynox voorzetlens:

                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X