Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een trein op snelheid fotograferen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een trein op snelheid fotograferen.

    Voor een projectje moet ik nu een foto gaan maken van een trein die op snelheid langskomt.
    In dit geval moet de trein onscherp zijn door die beweging( langere sluitertijd) en de spoorbomen scherp.
    Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder dat ik in de problemen kom met overbelichting?
    En wat zou dan de meest prettige sluitertijd zijn om te gebruiken.
    En dan ook meteen maar de vraag erachteraan ,met welk brandpunt komt dit effect het beste tot zijn recht.

  • #2
    Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

    Hier is van alles mogelijk; dus niet één antwoord.
    In ieder geval een statief meenemen.
    Je sluitertijd bepaalt hoe "snel" de trein voorbijgaat. Met een lange tijd zal de trein ongeveer transparant worden en kun je er doorheen kijken. Met een kortere tijd wordt de trein alleen maar "bewogen". Hoe groot het effect is bepaal je dus met de sluitertijd.
    Als je de sluitertijd manueel instelt en de camera het diafragma laat bepalen is "overbelichting" zo goed als uitgesloten.
    De spoorbomen zullen bij elke sluitertijd stil blijven dus daar heeft de tijd geen invloed op.
    Op een normale overweg zal de trein ergens tussen 80 en 120 km/uur gaan dus een tijd van 1/50 of 1/20 seconde is al lang genoeg om er beweging in te krijgen.
    Ik zou zeker eens proberen om dit bij weinig licht of zelfs in het donker te doen. Dan krijg je een totaal ander effect als bij volop daglicht.
    Experimenteren, experimenteren en nog eens experimenteren en dan heb je ergens in een lange reeks een goede zitten en weet je meteen ook wat de goede instellingen zijn en wat het effect van die instellingen is.
    Brandpunt ? niet teveel tele want dan heb je te weinig scherpte diepte. Ik zou voor een standaard (ongeveer 50mm) gaan of een standaard zoom (tussen 18 en 80 mm)

    Succes, Bert
    Last edited by berto; 16 februari 2012, 20:05.
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

      Ik ben niet zo goed in wiskunde maar..

      ik denk bij een overgang toch nog zeker 60 km/uur rijdt.

      Dat is dat is 1 km/min dus 1000 m/min

      dus 16.67 m/sec

      Ik denk dat dat genoeg is voor de beweging erin te houden.

      Als je beetje in de schemer gaat moet dit zonder hulp middel behalve een statief wel lukken.
      Anders zul je een filter nodig hebben van een aantal stops

      Ik bedenk me net dat ik er ook wel uit de hand gemaakt heb en overdag deze zijn best mooi maar geen ''100% perfecte'' plaat
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

        Het idee om de trein transparant te krijgen lijkt me wel mooi.
        Het zal een hoop proberen worden,daar ga ik ook vanuit.
        Een statief word in ieder geval gebruikt.
        Ik ga het eens proberen met een aantal brandpunten en standpunten.
        Ook de tip om het in het donker te gaan fotograferen lijkt me wel wat.
        We gaan de uitdaging aan.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

          filters...?

          een ND filter (of een stack...) neemt zoveel licht weg als je maar wil...
          www.aeri-photography.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

            Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
            filters...?

            een ND filter (of een stack...) neemt zoveel licht weg als je maar wil...
            Dat kan als het overdag is, maar je kan ook 's avonds/'s nachts hiervan een foto maken. Dan zijn die filters niet noodzakelijk.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

              Oorspronkelijk geplaatst door hummerfan Bekijk bericht
              .......
              In dit geval moet de trein onscherp zijn door die beweging( langere sluitertijd) en de spoorbomen scherp.
              ga recht voor de spoorbomen staaan.
              de rest is helemaal afhankelijk van het aanwezige licht ter plaatse.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                Ga NIET recht voor de trein staan, wel een leuk zoomeffect, maar je zult er niet van genieten.

                In het donker of met ND's krijg je niet hetzelfde resultaat, in het donker heb je de verlichting van de trein en evtl straatverlichting, dat kan storend werken.
                Probeer de gulden middenweg : geen openbare verlichting, maar redelijk donker, dus in dit seizoen op een zwaarbewolkte late namiddag, en denk eraan toch een ND mee te nemen, extra flexibiliteit in je diafragma en sluiterkeuze.
                Probeer ook eens in een regenbui, leuke reflecties.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                  Heb ook reeds enkele mooie trein foto's geschoten.. De ISO van het toestel zo laag mogelijk en het diafragma op f32 ofzo, dan kan je toch een sluitertijd van 1 a 2 sec halen wat een mooi resultaat geeft! Afhankelijk van de lichtomstandigheden kan je natuurlijk met de ISO of f waarden gaan spelen om de gewenste sluiterijd te halen..
                  Natuurlijk steeds vanop statief en liefst met een draadonspanner of met de zelfonspanner (bv instellen op 5sec) , ik laat zelfs de spiegel openklappen voordat ik de foto's neem maar dat is misschien al wat ver gezocht Alles doen dus om trillingen van uw toestel te vermijden, dus best ook niet te dicht bij de trein gaan staan..
                  Last edited by Kristof W; 22 februari 2012, 19:24.
                  Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                    Alleen ga je met f/32 diffractieproblemen krijgen...
                    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                      Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                      Alleen ga je met f/32 diffractieproblemen krijgen...
                      maar das bij een voorbij razende trein toch niet zo erg..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                        Diffractie beïnvloedt de gehele foto dacht ik, dus die spoorbomen zullen ook wat softer worden...En dat wil je toch niet, of wel ?
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door JorisVdB Bekijk bericht
                          Diffractie beïnvloedt de gehele foto dacht ik, dus die spoorbomen zullen ook wat softer worden...En dat wil je toch niet, of wel ?
                          Jawel hoor... een goedkoop filterke ervoor en nog wat met vaseline smeren... vage bewegingsstrepen gegarandeerd.
                          Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                          www.musicinframe.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hoe een trein op snelheid fotograferen.

                            ja, bij f32 had ik ook wel diffractie maar echt storend vond ik het niet echt.. Het zou inderdaad beter zijn het diafragma wat omlaag te halen met een filter of gewoon gaan fotograferen bij een bewolkte dag of bij valavond!
                            Nikon D3s, D7000, D5000 & glas

                            Comment

                            Working...
                            X