Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste spiegelreflex, maar welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste spiegelreflex, maar welke lens?

    ik heb de canon eos 1100d body gekocht, ( de body omdat ik deze via een aanbieding heb gekocht ivm klein budged).
    hiervoor had ik altijd compact camera's. niets mis mee maar ik wil wel eens wat anders/leukers . ga straks ook workshop fotografie volgen!

    mijn budged is niet zo groot dus ben ik op zoek naar een leuk objectief tot de 200 euro

    ik ben er nog niet uit of ik gewoon 18-55 wil of de 18-135.
    tot 200 heb ik niet echt nodig, fotografeer veel dichtbij enzo
    tweedehands is ook prima, hoeft niet perse nieuw te zijn.

    nou kwam ik de ef-s 18-55mm f 3,5-5,6 is II tegen en de lens zonder de II
    kan niet goed zien wat het verschil hiervan is.

    ik wil graag dichtbij fotograferen en fotografeer vaak met weinig licht,binnenshuis, sávonds etc daar liep ik bij de compactcamera's vaak tegenaan.
    kan iemand mij adviseren over de 18-55 en de 18-135? eventueel nog over de 17-85?misschien iets met macro?
    als het maar binnen mijn budget past

    alvast bedankt

  • #2
    Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

    Oorspronkelijk geplaatst door kimkraus Bekijk bericht
    ik heb de canon eos 1100d body gekocht, ( de body omdat ik deze via een aanbieding heb gekocht ivm klein budged).
    hiervoor had ik altijd compact camera's. niets mis mee maar ik wil wel eens wat anders/leukers . ga straks ook workshop fotografie volgen!

    mijn budged is niet zo groot dus ben ik op zoek naar een leuk objectief tot de 200 euro

    ik ben er nog niet uit of ik gewoon 18-55 wil of de 18-135.
    tot 200 heb ik niet echt nodig, fotografeer veel dichtbij enzo
    tweedehands is ook prima, hoeft niet perse nieuw te zijn.

    nou kwam ik de ef-s 18-55mm f 3,5-5,6 is II tegen en de lens zonder de II
    kan niet goed zien wat het verschil hiervan is.

    ik wil graag dichtbij fotograferen en fotografeer vaak met weinig licht,binnenshuis, sávonds etc daar liep ik bij de compactcamera's vaak tegenaan.
    kan iemand mij adviseren over de 18-55 en de 18-135? eventueel nog over de 17-85?misschien iets met macro?
    als het maar binnen mijn budget past

    alvast bedankt
    tgoh ik ben zelf nog geen expert en er zullen er waarschijnlijk wel zijn die me gaan tegen spreken maar mijn eerste lens die ik extra bijgekocht had was de plastic fantastic

    50mm 1.8 zeer leuk objectief lichtsterk en enorm scherp en kost maar een appel en een peer.
    je vind hem al voor 105 euro.
    zeer leuke lens om mee te spelen en te experimenteren en te leren.

    Comment


    • #3
      Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

      akkoord. Ik ben ook met de 50mm 1.8 gestart. Kost niet veel en je kan er al veel mee doen.
      heb later de sigma 17-50 f2.8 bijgekocht om meer groothoek te hebben.

      Comment


      • #4
        Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

        Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
        .... mijn eerste lens die ik extra bijgekocht had was de plastic fantastic

        50mm 1.8 zeer leuk objectief lichtsterk en enorm scherp en kost maar een appel en een peer.
        je vind hem al voor 105 euro.
        zeer leuke lens om mee te spelen en te experimenteren en te leren.
        geen gek idee hoor.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

          Wanneer je graag dichtbij wilt fotograferen dan zou ik geen 50 mm 1.8 maar een Canon 60 mm 2.8 macro kopen. Deze zijn gebruikt te koop.

          Voordeel van de 60 mm 2.8 macro is dat de optische prestaties bij 2.8 al aardig goed zijn terwijl je de Canon 50 mm 1.8 flink moet diafragmeren. Netto netto is het verschil in bruikbare opening dus niet zo groot. Ook is de AF van de 60 mm Macro sneller.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

            bedankt voor jullie snelle reacties, ik heb ondertussen even gekeken naar de 60mm 2.8 macro maar nieuw zit die tegen de 400 en tweedehands tegen de 300. dus helaas boven mijn budged.
            de 50mm zit wel in mijn budget, al een paar op internet tweedehands/bijna nieuw gevonden. dus dat is wel een leuk lensje voor als ik portret of closeup wil maken.
            maar wat kan ik het beste als standaard lens gebruiken, voor gewone huis tuin en keuken foto's zal ik maar zeggen?
            18-55 is II
            of 18-55 is
            of 18-135??

            Comment


            • #7
              Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

              Aangezien lichtsterkte belangrijk is, zou het wenselijk zijn van enkel objectieven van F2,8 of beter te selecteren. In veel gevallen zullen die lenzen buiten je vooropgesteld budget vallen, omdat lichtsterke nu eenmaal zijn prijs heeft, en goede optiek is duur maar houdt wel zijn waarde meer dan een body. Ik zou je dus voorstellen van wat langer te sparen om miskopen en teleurstellingen te vermijden, die je uiteindelijk ook geld kosten en je geen plezier opleveren.

              Een top lens die ik je kan aanbevelen is de EF 28-70 mm F2,8 L USM, dat is een lens voor jaren voor alle canon body's, dus ook geschikt voor fullframe. De lens is uit productie en je gaat die moeten zoeken in de tweedehands aanbiedingen. De normale prijs nu tweedehands zal om en bij de 600 euro zijn, maar hier haal je wel kwaliteit mee in huis !

              MVG, Jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                TS,
                Kan je aangeven hoe groot de voorwerpen zijn die je 'close up' wil gaan fotograferen?

                bedenk tevens dat portretten gemaakt met een 50 mm tot teleurstellingen kunnen leiden. Bij een wat krap gekaderd portret zit je tamelijk dichtbij het model. Dat levert vertekening op. De neus wordt dan te groot t.o.v. de orgen weergegeven. Dat staat zelden flatteus!!

                Alternatief is natuurlijk de Tamron 28-75 mm 2.8.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                  De 28-70/2.8 is inderdaad een toplens. Maar is moeilijk te vinden en weinig breedhoek.
                  Als je echt een lens met een groot diafragma wil en redelijk van prijs kijk dan even naar de Tamron 17-50/2.8 met of zonder VC (stabilisatie). Voor 250 euro ben je dan gesteld met een tweedehandslens.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                    nou mijn andere hobby is taarten maken en decoreren, heb ook een blog met foto's.
                    ga dus ook foto's maken van details van de taarten. en ik maak graag foto's van kids in close ups.

                    ik wil toch beginnen met een "gewone"lens en een macro voor erbij, dus kan nog even sparen voor de macro.

                    die van tamron, is denk ik iets goedkoper maar hoe zit die qua kwaliteit

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                      Ik zou eerder voor een tamron 17-50 F2.8 kijken. Dan heb je gelijk een bruikbaar zoombereik en is tweedehands volgens mij voor rond de 200 te vinden. Zo'n vaste 50mm is leuk als erbij maar als enigste lens als beginnner zou ik hem nooit aanraden. Daar is 50mm best wel beperkt voor.
                      Groeten Remco.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                        Kijken voor een 35 2.0. Tweedehands kan je die al vinden voor een 175 euro. En daarmee
                        kun je je op vele terreinen behoorlijk uitleven en leren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door kimkraus Bekijk bericht
                          ... die van tamron, is denk ik iets goedkoper maar hoe zit die qua kwaliteit


                          Comment


                          • #14
                            Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                            dus een tamron 17-50 F2.8
                            en die gebruiken voor macro?

                            en wat zouden jullie dan aanraden voor "standaard"lens, voor dichtbij en ver weg? de 18-135 of gewoon de 18-55?

                            Comment


                            • #15
                              Re: eerste spiegelreflex, maar welke lens?

                              Wat die tamron betreft ben je beter met deze zonder VC dan met. Deze zonder is haarscherp, over deze met VC heb ik hier en daar al klachten gelezen.
                              Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
                              https://500px.com/marnix_photography

                              Comment

                              Working...
                              X