Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor New York?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor New York?

    Ik heb een Canon 500D met standaard kitlens 18-55 en 18-200. Ben een beginnend amateur, ik kan alleen maar met verwondering kijken naar de prachtige kunstwerkjes die ik op deze site zie en hopen dat ik zelf ook ooit half zo goed kan worden. Heb een paar jaar geleden een basiscursus gevolgd en heb wel kennis van basisbegrippen als diafragma, sluitertijd,... maar ben weinig vertrouwd met de verschillende soorten lenzen en de mogelijkheden die deze bieden.

    Nu ga ik binnenkort voor een eerste keer naar New York, en ben aan het overwegen om me volgende lens aan te schaffen: Canon EF-S 10-22mm F:3.5-4.5 USM
    Vermits de aankoopprijs (739€) toch wel een grote hap uit mijn toch wel beperkte budget is, wil ik eerst goed overwegen of de aankoop de moeite waard is. Ik ben overigens wel van plan om ze bij B&H aan te kopen, waar ze voor bijna dezelfde prijs in $ (+tax) te verkrijgen is. Het risico dat ik loop bij de douane neem ik er dan maar bij.

    Daarom een paar vraagjes:
    - Zijn er ergens concreet online voorbeelden te zien van een vergelijking tussen een 10-22 (althans de 10mm) en vb een 18-200 (de 18mm dan)
    Naast de gebruikelijke skylines heb ik ook interesse in het vastleggen van architectuur (vb het nieuwe Gehry gebouw) en hou ook erg van het type foto's waarbij vanuit kikvorsperspectief gebouwen (en meerdere gebouwen) in beeld worden genomen, het lijnenspel daarbij, reflecties van gebouwen en wolken in andere gebouwen,... Kan ik bij dit type foto's een duidelijk voordeel halen met een 10mm tov 18mm?
    - Als ik vb. op flickr naar foto's kijk, zie ik soms in commentaren iets over de Exif staan, maar vind ik die zelf niet terug. Is er een manier om deze van alle foto's te zien te krijgen? Zie ik iets over 't hoofd? Dat zou me natuurlijk ook al een eind op weg kunnen helpen
    - Ik vraag me af of je met een 10mm niet teveel lensvervorming krijgt. Zo hou ik ook enorm van het fish-eye effect, maar dat is niet wat ik met dit type foto voor ogen heb, en dat effect wens ik dan ook niet bereiken (en ook niet iets wat daar naartoe neigt).
    - Wat kan een tilt-shift lens precies doen voor het type foto dat ik voor ogen heb?

    Alvast bedankt voor jullie input
    Canon500D - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 - Tokina 11-16mm f/2.8

  • #2
    Re: Lens voor New York?

    Ik zou de 10-22 mee nemen. Deze zelf half jaar terug gekocht voor enkel een rondreis (inmiddels weer verkocht). Kan alleen zeggen deze verslaat absoluut de 18-200 (op het korte bereik). Voorbeelden zijn er zat te vinden op flickr. Exif info kun je terug vinden als je klikt op bijvoorbeeld camera type (rechts boven) dan kom je in het scherm waar deze informatie staat.
    onderstaande foto op 10 mm genomen
    The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!


    Risico loop je altijd dat je bagage gecontroleerd word. Je kunt als goed is op de douane site bekijken tot welk bedrag je belastingvrij mag invoeren. Is het bedrag van het objectief hoger en word je eruit gepikt bij een controle dan kun je verwachten dat het je geld kost ;-)

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor New York?

      Oorspronkelijk geplaatst door M@rleen Bekijk bericht
      Het risico dat ik loop bij de douane neem ik er dan maar bij.)
      En dat is heel groot....

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor New York?

        TS,
        Je stelt een vraag over vervorming.
        Inderdaad, de Canon 10-22 vervormt. Maar met de juiste software is dat te verwijderen.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor New York?

          al gedacht aan de tokina 11-16 2.8?

          stukje goedkoper en moet zeker niet onderdoen voor de 10-22, integendeel zelfs in veel testen komt hij erbeter uit dan de 10-22

          weet nu wel niet of je ooit zal overschakelen op een full frame camera, als dat het geval is dan kan je de Tokina 11-16 wel niet meer gebruiken op een full frame.
          weet niet of dit ook zo is van de 10-22

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor New York?

            Oorspronkelijk geplaatst door M@rleen Bekijk bericht
            Ik heb een Canon 500D met standaard kitlens 18-55 en 18-200.....
            das genoeg hoor.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor New York?

              Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              das genoeg hoor.
              das niet genoeg hoor.

              Ik had een 18-200 bij mij toen ik strandde in NY een paar jaar geleden en ik mistte mijn 10-20, die in de bagage zat, erg. Maar het gaat wel natuurlijk.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor New York?

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                das niet genoeg hoor.
                en ik mistte mijn 10-20, die in de bagage zat, erg.
                waarom dan..?
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor New York?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                  Exif info kun je terug vinden als je klikt op bijvoorbeeld camera type (rechts boven) dan kom je in het scherm waar deze informatie staat.
                  Dank je. Ik begrijp niet dat ik daarover heb gekeken (beetje blond mss ) Hier heb ik veel aan en kan ik op m'n gemak eens uitzoeken of een 10-22 nodig is voor wat ik wil doen.
                  Canon500D - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 - Tokina 11-16mm f/2.8

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor New York?

                    Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
                    al gedacht aan de tokina 11-16 2.8?

                    stukje goedkoper en moet zeker niet onderdoen voor de 10-22, integendeel zelfs in veel testen komt hij erbeter uit dan de 10-22
                    Omdat ik zelf nog niet veel ervaring heb met verschillende merken van lenzen, ben ik eerder geneigd om bij Canon te blijven, maar da's misschien een vooroordeel. Toch heb ik me al laten adviseren dat Canon lenzen zelf toch meestal beter zijn qua scherpstelling, reactiesnelheid,... maar misschien heeft 't er ook mee te maken dat ze liever een Canon lens verkopen
                    Lenzen kosten sowieso veel geld, en dan ben ik eerder geneigd om 700€ te spenderen aan iets waarop ik kan vertrouwen dat het goed is, dan 500€ (wat ook nog veel geld is) aan iets waarvan ik niet weet of ik er tevreden over ga zijn. Maar da's misschien een vooroordeel waar ik moet vanaf stappen...
                    Het feit dat de Tokina met z'n 2.8 lichtgevoeliger is dan de Canon met z'n 3.5, spreekt me dan weer wel erg aan.

                    Bestaan er ergens sites waar je deze lenzen kunt vergelijken? Ik herinner me dat ik jaren terug een site gevonden had waar je oneindig veel types compacte camera's kon vergelijken (met concrete voorbeelden van dezelfde foto's die met de verschillende types waren genomen), maar dat was voor ik een DSLR had, dus weet niet of er ook lenzen voor DSLR's werden vergeleken, en ben de naam van de site ook kwijt... iemand?
                    Canon500D - Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 - Tokina 11-16mm f/2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor New York?

                      Hoe minder je meeneemt hoe creatiever je wordt...Beperking is het begin van verruiming.Loop eerst wat rond zonder toestel dat het overdonderende wat weg is en begin dan pas te fotograferen.Gelijk welke lens zal je dan wel toelaten om leuke beelden te maken.Ik beperk me vaak tot 16-35mm op een 5d .Teveel gewicht werkt meer verlammend dan je denkt als je een dag in de stad rondloopt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor New York?

                        Ik heb zelf ook gekeken na de Tokina. En heb toen geluk gehad dat ik beide een dag mocht proberen. En persoonlijk heb ik toen gekozen voor de Canon. Vond deze toch net beter presteren en bereik prettiger. Lens flare vond ik bijvoorbeeld beter bij de Canon. En bij UWA miste ik de f/2.8 niet. Ik gebruikte altijd f/8 of hoger.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor New York?

                          Oorspronkelijk geplaatst door M@rleen Bekijk bericht

                          Bestaan er ergens sites waar je deze lenzen kunt vergelijken? Ik herinner me dat ik jaren terug een site gevonden had waar je oneindig veel types compacte camera's kon vergelijken (met concrete voorbeelden van dezelfde foto's die met de verschillende types waren genomen), maar dat was voor ik een DSLR had, dus weet niet of er ook lenzen voor DSLR's werden vergeleken, en ben de naam van de site ook kwijt... iemand?
                          google

                          ik zoek altijd op google en typ dan gewoon in vb

                          canon 10-22 vs tokina 11-16

                          en dan kom je altijd reviews tegen die informatief zijn.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor New York?

                            Kijk eens op photozone.de
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor New York?

                              Als je toch een lens wil kopen en je gaat toch naar New York zou ik hem daar kopen.
                              Maar niet ineen of andere raare winkel want daar betaal je namelijk veel te veel geld voor je spullen.

                              Lens kopen in new york is geen probleem kijk hier eens naar misschien zit er iets voor je bij. http://www.bhphotovideo.com/

                              Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

                              Comment

                              Working...
                              X