Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoombereik 28-300 vs 70-300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zoombereik 28-300 vs 70-300

    hallo,

    op



    las ik dat er een verschil is in zoomberijk op 300mm bij de 28-300vr ten opzichte van de 70-300vr op de foto's die op deze site stonden was het net of de 70-300 heeft een verder berijk dan de 28-300 zie ik dit nu goed of is er hier iets dat ik over het oog kan iemand mij hier iets meer over vertellen.

  • #2
    Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

    Het is belangrijk dat je de basis begrijpt: hoe minder mm, hoe breder je beeldhoek. Zo ga je van breedhoek naar standaard naar tele. Het is dus vrij eenvoudig: de 28-300 heeft een bereik van 28mm tot en met 300mm. De 70-300 mist het bereik tussen 28mm en 70mm want die begint pas aan 70mm. 28mm ligt, als je een instapcamera hebt, zowat tussen breedhoek en standaard. 70mm is dan eigenlijk al tele.

    Kijk eens op deze site, dan kun je wat voeling krijgen met het concept:


    Met andere woorden: je kunt die 28-300 meer uitzoomen, en heeft dus meer bereik langs de korte kant. Een groot zoombereik is heel comfortabel om mee te werken (je moet minder van lens verwisselen), maar brengt meestal ook nadelen met zich mee: zoomlenzen met een heel groot bereik zijn in regel kwalitatief iets minder goed.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

      Oorspronkelijk geplaatst door wolf33 Bekijk bericht
      hallo,

      op



      las ik dat er een verschil is in zoomberEIk op 300mm bij de 28-300vr ten opzichte van de 70-300vr op de foto's die op deze site stonden was het net of de 70-300 heeft een verder berEIk dan de 28-300 zie ik dit nu goed of is er hier iets dat ik over het oog kan iemand mij hier iets meer over vertellen.
      Op oneindig klopt de opgave 300mm meestal wel, maar het is een eigenschap van veel moderne lenzen dat, zodra er dichterbij wordt scherpgesteld , de vergroting afneemt c.q. dat de lens schijnbaar geen 300mm brandpunt meer heeft.
      Dat komt door de optische constructie.
      Superzooms zoals een 28-300 hebben dat bijna altijd.

      Comment


      • #4
        Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

        Hier gaat het over iets anders, nl "focus breathing".
        De 28-300 op 300mm is duidelijk minder tele dan de 70-300 op 300mm voor dichtbij gelegen onderwerpen. Hoe verder het onderwerp van de camera verwijderd is, hoe meer de 28-300 op 300mm ook een echte 300mm is.
        Hier spreken ze van een onderwerp op 1,5 meter: de 28-300 op 300mm is dan eigenlijk maar een 165mm.
        Dit heeft met het ontwerp van de lens te maken. Bij de 28-300 hebben ze de minimale focusafstand zo klein mogelijk willen houden op 0,5 meter. De minimale focusafstand van de 70-300 is 1,5 meter.

        Ook de 70-200 2.8 VR II heeft er wat "last" van/

        Comment


        • #5
          Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

          Nee, dat is exact hetzelfde als ik beschrijf, alleen hang ik er geen interessant klinkende Amerikaanse slangbenaming aan.

          Comment


          • #6
            Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

            Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            Het is belangrijk dat je de basis begrijpt: hoe minder mm, hoe breder je beeldhoek. Zo ga je van breedhoek naar standaard naar tele. Het is dus vrij eenvoudig: de 28-300 heeft een bereik van 28mm tot en met 300mm. De 70-300 mist het bereik tussen 28mm en 70mm want die begint pas aan 70mm. 28mm ligt, als je een instapcamera hebt, zowat tussen breedhoek en standaard. 70mm is dan eigenlijk al tele.

            Kijk eens op deze site, dan kun je wat voeling krijgen met het concept:


            Met andere woorden: je kunt die 28-300 meer uitzoomen, en heeft dus meer bereik langs de korte kant. Een groot zoombereik is heel comfortabel om mee te werken (je moet minder van lens verwisselen), maar brengt meestal ook nadelen met zich mee: zoomlenzen met een heel groot bereik zijn in regel kwalitatief iets minder goed.
            Lezen blijft moeilijk.

            Comment


            • #7
              Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Nee, dat is exact hetzelfde als ik beschrijf, alleen hang ik er geen interessant klinkende Amerikaanse slangbenaming aan.
              Kijk eens naar het uur van uw en mijn post. We waren op hetzelfde moment aan het antwoorden...


              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Lezen blijft moeilijk.
              +1

              Comment


              • #8
                Re: Zoombereik 28-300 vs 70-300

                Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                Kijk eens naar het uur van uw en mijn post. We waren op hetzelfde moment aan het antwoorden...


                +1
                Ik zie het, misverstandje....

                Comment

                Working...
                X