Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF-S lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF-S lenzen

    Na een beetje experimenteren met mijn Canon lenzen en mijn oude Prime lenzen (op crop body met m42 adapter) vraag ik me het volgende af:

    Mag ik er bij Canon EF-S lenzen vanuit gaan dat mijn 18-55 en 55-250 effectief deze brandpuntsafstand hebben op een crop body of moet ik ook bij deze lenzen vermenigvuldige met 1,6 om de cropfactor mee te rekenen in de brandpuntsafstand?

    Ik vraag me dit af om twee redenen. Eerst en vooral is deze reeks lenzen speciaal voor crop toestellen gemaakt.
    Ten tweede komt het telebereik van mijn oude analoge 135mm op het eerste zicht nogal sterk in de buurt van die 250... 135 x 1,6 crop = 216mm, dus die zit daar effectief niet zo gek ver af indien ik inderdaad op 250mm mag rekenen.

  • #2
    Re: Canon EF-S lenzen

    De opgegeven millimeters kloppen op oneindig.
    Wel kan het zijn dat sommige objectieven door interne focussing dichtbij een veel grotere beeldhoek geven dan verwacht.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF-S lenzen

      Bedankt voor je antwoord, al versta ik als beginner niet helemaal wat je bedoelt...

      Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
      De opgegeven millimeters kloppen op oneindig.
      Focus op oneindig bedoel je dan?
      Dus op oneindig is EF-S 55mm op een crop body ook echt 55mm ??

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF-S lenzen

        Ik zie nooit de bolling van het glas veranderen als ik een lens op FX of DX camera zet, dus blijft het brandpunt hetzelfde. Rchter door de kleinere sensor wordt bij een DX camera een kleinere beeldhoek benut en lijkt het of het brandpunt langer wordt.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF-S lenzen

          Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht
          Na een beetje experimenteren met mijn Canon lenzen en mijn oude Prime lenzen (op crop body met m42 adapter) vraag ik me het volgende af:

          Mag ik er bij Canon EF-S lenzen vanuit gaan dat mijn 18-55 en 55-250 effectief deze brandpuntsafstand hebben op een crop body of moet ik ook bij deze lenzen vermenigvuldige met 1,6 om de cropfactor mee te rekenen in de brandpuntsafstand?

          Ik vraag me dit af om twee redenen. Eerst en vooral is deze reeks lenzen speciaal voor crop toestellen gemaakt.
          Ten tweede komt het telebereik van mijn oude analoge 135mm op het eerste zicht nogal sterk in de buurt van die 250... 135 x 1,6 crop = 216mm, dus die zit daar effectief niet zo gek ver af indien ik inderdaad op 250mm mag rekenen.

          Een lens waar 135mm op gedrukt staat blijft 135mm gelijk op welke camera je ze zet.

          Maar de sensor van je cropcamera snijdt een kleiner fotootje uit de beeldcirkel dan een 24x36mm film.
          Je zou een 216mm op je oude fototoestel moeten zetten om dezelfde uitsnede (beeldhoek) te bekomen.

          Een EF/S lens waar 135mm opstaat zal dezelfde foto geven.
          Wanneer je ze op een full frame (24x36) camera zou (kunnen) zetten krijg je donkere en onscherpe hoeken of zelfs een cirkelvormig beeld.
          Last edited by palombian; 17 februari 2012, 12:46. Reden: EF/S

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF-S lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            De opgegeven millimeters kloppen op oneindig.
            Wel kan het zijn dat sommige objectieven door interne focussing dichtbij een veel grotere beeldhoek geven dan verwacht.
            Dat is geen antwoord op de vraag.

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF-S lenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht

              Mag ik er bij Canon EF-S lenzen vanuit gaan dat mijn 18-55 en 55-250 effectief deze brandpuntsafstand hebben op een crop body of moet ik ook bij deze lenzen vermenigvuldige met 1,6 om de cropfactor mee te rekenen in de brandpuntsafstand?
              De cropfactor is een Body-eigenschap en heeft niets van doen met lenzen.
              Lenzen hebben , eenmaal ui de fabriek een bepaald brandpunt(en) , wat er verder ook aan teksten op mag staan.

              Trek zelf uw conclusie....

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF-S lenzen

                Deze antwoorden zijn duidelijker, bedankt !!!

                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                Een EF/S lens waar 135mm opstaat zal dezelfde foto geven.
                Wanneer je ze op een full frame (24x36) camera zou (kunnen) zetten krijg je donkere en onscherpe hoeken of zelfs een cirkelvormig beeld.
                M.a.w. geeft een EF-S lens automatisch een iets kleinere beeldhoek weer, wat i.v.m. de kleinere sensor van een cropcamera geen probleem is?

                Waardoor fullframe lenzen dan ook bruikbaar zijn op beide toestellen, maar wel een kleinere beelhoek op foto zet met een Croptoestel?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF-S lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door up-g Bekijk bericht
                  Deze antwoorden zijn duidelijker, bedankt !!!



                  M.a.w. geeft een EF-S lens automatisch een iets kleinere beeldhoek weer, wat i.v.m. de kleinere sensor van een cropcamera geen probleem is?
                  Het is eigenlijk omgekeerd.
                  Een EFs lens/DX lens of welke naam dan ook is ONTWORPEN voor een kleinere sensor en heeft daarmee (met die sensor) een kleinere beeldhoek dan dat brandpunt op een grotere sensor zou hebben.
                  Brandpunt & sensormaat bepalen de beeldhoek.
                  Last edited by LesC; 24 februari 2012, 10:02. Reden: Quote hersteld

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF-S lenzen

                    Ok, bedankt. We leren weeral bij.

                    Comment

                    Working...
                    X