Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kaarsen in donkere omgeving

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kaarsen in donkere omgeving

    Hallo, beginner in de fotografie hier.
    Ik denk dat het contrastverschil tussen kaars, en de zeer donkere omgeving te groot is om beiden mooi vast te leggen.
    Ofwel is het ene overbelicht, ofwel het andere onderbelicht.
    Ik heb veel mogelijke settings geprobeerd, maar ben niet echt tevreden.
    Misschien ook nog instellingen veranderen of met witbalans werken?

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Kaarsen in donkere omgeving

    Witbalans enz gaat niets wijzigen aan de belichting.
    Je 'dynamisch bereik' is gewoon te groot - dit is het verschil tussen het lichtste en het donkerste stuk in de foto.
    Ofwel kan je HDR toepassen (meerdere opnames nadien samenkleven), ofwel het verschil kleiner maken door bv licht in te flitsen of extra licht toe te voegen zodat het donker minder donker wordt..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Kaarsen in donkere omgeving

      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
      Witbalans enz gaat niets wijzigen aan de belichting.
      Je 'dynamisch bereik' is gewoon te groot - dit is het verschil tussen het lichtste en het donkerste stuk in de foto.
      Ofwel kan je HDR toepassen (meerdere opnames nadien samenkleven), ofwel het verschil kleiner maken door bv licht in te flitsen of extra licht toe te voegen zodat het donker minder donker wordt..
      Ik vermoedde al zoiets. Ik zal het proberen, bedankt!

      Comment


      • #4
        Re: Kaarsen in donkere omgeving

        Waneer je niet met HDR wilt werken of andere beeldbewerking, komt het er op neer om je belichting af te stellen op de vlam (willicht redelijk snelle sluiterstijd en klein diafragma),. Dan zal al de rest redelijk donker tot zwart uitvallen. Vervolgens met extra licht de rest uitbelichten, wat niet zo makkelijk is als je de sfeer van het kaarslicht wilt imiteren. Rekening houdend met met de kleurtemperatuur van de vlam zal je bij flitslicht een oranje kleurfilter op je flitser moeten monteren. (niet op de camera voor alle duidelijkheid). Eventueel met een "snoot" of zo (kartonnen buisje) kan je je extra licht accentueren. Wanneer je gebruik maakt van lampen (bv halogeenspots) zal je er wel enkele nodig hebben om de lichtsterkte van je vlam te halen. Succes...en opletten hé dat ge den boel in de fik nie steekt
        Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

        Comment

        Working...
        X