Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

    dag allemaal

    Op het moment heb ik een 7D en een 15-85, 50mm 1.8 en de 70-200 heb ik net verkocht aangezien ik die echt nooit gebruikte.

    Ik merk dat ik vooral landschappen / natuur en cityscapes trek en straatfotografie doe en ook dat ik best vaak in lage licht omstandigheden foto's wil trekken.

    ik heb eens gekeken in lightroom en meer dan 50% van mijn foto's zijn getrokken op 15mm en ik merk altijd dat ik nog breder had willen gaan en dat ik ook het meeste hou van foto's getrokken met breedhoek lenzen in het algemeen.

    Nu ben ik aan het twijfelen tussen:

    ofwel een UWA kopen voor mijn 7D aangezien het een moderner toestel is dan de 5D (ook de rede waarom ik toen voor dit toestel gekozen heb) zoals bijvoorbeeld de tokina 11-16 2.8 of sigma 8-16. Zo heb ik toch de breedhoek maar nog altijd de voordelen van de 7D. of dit nu echt voordelen zijn voor mij weet ik niet, aangezien ik niet echt een supersnelle camera nodig heb en meestal ook alleen het centraal AF punt gebruik en dan herkader.

    ofwel stap ik over naar de 5D met bv de 17-40 en 24-104. dan heb ik ook meer breedhoek en betere iso performance en natuurlijk ook de net iets betere IQ die de 5D ook met zich meebrengt.

    Ik ben op dit moment in Canada dus ik kan al een tweedehands 5D kopen voor een kleine 1300 euro. De uwa's zijn 2dehands bijna niet te vinden en zijn nieuw ongeveer even duur als hier, vaak nog ietsje duurder.

    verder ben ik ook niet erg wild van mijn 15-85 dus die ga ik ook sowieso verkopen en vervangen door een 24-70 of 17-50 ofzo, moest ik voor de optie 7D = UWA gaan maar ik denk dat ik dan bijna goeiekoper uitkom door over te schakelen naar fullframe

    uiteraard is de 5D mkIII ook niet meer voor zooo heel lang, maar ik gok dat die ver boven mijn budget gaat zijn voorlopig...


    Dus beste BD-ers, wat zouden jullie doen en wat kunnen jullie me aanraden?
    500px

  • #2
    Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

    Canon 10-22

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

      de 10-22 lijkt me minder interessant dan de tokina en sigma in alle reviews die ik al gelezen heb de sigma is breder, de tokina is lichtsterker en de canon is vooral duurder
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

        als gaat om UWA dan zou ik gaan voor de Canon 10-22. Optisch is de 10-22 heel erg goed. Persoonlijk vind ik deze beter als de 17-40 op de 5DII. Heb zelf de 10-22 op een 7D en kan alleen maar zeggen dat ik heel erg tevreden ben over de prestaties

        Zelf heb ik besloten om enkel verder te gaan met de EF objectieven aangezien ik de 5DII gebruik naast de 7D.

        Ik zou gaan voor de 10-22. Tenzij je toch na FF wil

        Comment


        • #5
          Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

          ja ik moet zeggen dat de lokroep van fullframe heel verleidelijk is maar misschien is het verstandiger bij de 7D te blijven, vandaar deze post
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

            KLIK

            grts
            Sieg
            Voor meer foto's ; www.sieg.be

            Comment


            • #7
              Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

              dat gaat toch over iets anders?
              Ik heb me verder verdiept in UWA's en ik ben er ondanks die topic nog steeds niet uit...

              ik vraag ook niet welke uwa... ik vraag 7D + UWA of gelijk overstappen naar fullframe?
              sorry als ik dit niet in een andere topic mag vragen maar ik denk dat mensen die vraag niet zouden lezen als ik die onder die topic zou stellen.
              500px

              Comment


              • #8
                Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                Blijf je bij crop zou ik zeggen de
                10-22 voor UWA
                17-55 als walk around.
                Persoonlijk vond ik de 24-105 niet prettig werken op de 7D miste te vaak de mm onder de 24. Vind het persoonlijk wel prettig als een walkaround op crop begint bij 17mm (maar dit is natuurlijk voor ieder persoonlijk)

                Ga je na FF
                24-105 of 24-70 als walk around
                als UWA heb ik zelf gekozen voor de 16-35II, omdat ik zelf niet weg was/ben van de 17-40. Voor landschap is de Nikon ook een optie op de 5D. Je hebt dan alleen geen AF enkel MF.

                Comment


                • #9
                  Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                  Misschien nu nog niet van belang voor jou .....maar onthoud dat het met een fullframe moeilijker is om evenveel scherpte diepte te krijgen op bv 16 mm dan dat het met een 7D is op 10mm ......ook al is de beeldvulling op die brandpuntsafstanden nagenoeg gelijk en de diafragmawaarde dezelfde.

                  Een objectief zoals de Sigma 8-16 ...laat niet toe om filters te plaatsen. De tokina 11-16 ken ik pers niet. De 10-22 gebruik ik soms nog eens en is behoorlijk scherp op een 7D.....het bereik van 10 naar 22 mm is veel ruimer dan bij beide andere objectieven die je reeds noemde.
                  Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                  http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                    grappig dat iedereen hier voor de canon 10-22 is, op de meeste andere fora waar ik kijk zijn ze vooral fan van de tokina

                    ik blijf het heel moeilijk vinden
                    ik denk dat als ik op crop zou blijven dat ik dan eerder voor de 10-22 / 11-16 en 24-105 combo zou gaan.

                    ik heb gewoon zoiets van, als ik nu niet fullframe ga, dan gaat dat in de toekomst toch gebeuren, en dan is het misschien minder verstandig zoveel geld in een EF-S lens als de 10-22 te investeren.. maar langs de andere kant is een 5d mk2 kopen op dit moment ook niet ideaal he

                    als ik zo wat rond kijk op het internet lees ik op de meeste plaatsen ook dat de 17-40 + 5D het toch altijd wint van de 7D 10-22 dus..

                    ik heb trouwens ook nog een 50 1.8 die op de 5d veel beter te gebruiken zou zijn dan op de 7D, daar vind ik hem te krap dus als ik de 7D zou houden dan zou ik die wsch ook willen vervangen door een 24 of 35mm

                    qua kosten:

                    - upgraden naar 10-22 + 24-105 zou me $600 kosten als ik mijn 15-85 ook nog verkoop

                    - upgraden naar canon 5D mkII + 17-40 kost me max $300 als ik dan ook mijn body verkoop

                    - upgraden naar 5D mkII + 24-105 kost me max $600

                    en dan is er nog een aanbieding tweedehands die me $850 zou kosten en dan zou ik een mkII en 17-40 en 24-105 hebben
                    500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht

                      als ik zo wat rond kijk op het internet lees ik op de meeste plaatsen ook dat de 17-40 + 5D het toch altijd wint van de 7D 10-22 dus..
                      Ben ik het niet geheel met je eens. De 17-40 vind ik persoonlijk minder presteren op de 5DII. Ik heb zelf gekozen voor een 16-35II op FF.
                      En net met pijn in mijn hart de 10-22 10 minuten geleden verkocht, aangezien ik enkel EF objectieven wens te behouden had de 10-22 geen functie meer.

                      Ondanks dat ik zelf de 5DII gebruiker ben en 7D. Zou ik kiezen voor de 10-22.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                        Tjah ... keuzes maken is niet makkelijk !

                        Zelf heb ik een 7D en een 5D MKII, deze toestellen moeten naast elkaar gebruikt worden en niet tegenover elkaar staan (mijn 7D staat trouwens te koop vanwege 1D)

                        Als ik lees dat je grotendeels gaat voor landschap en eventueel portretjes is de keuze snel gemaakt, ik zou dan gaan voor de 5D MKII. Qua beeldkwaliteit staat deze nog een stap hoger dan de 7D, daarentegen is de bediening en AF een stapje terug.

                        Heb zelf ook de 10-22 gehad en verkocht omdat ik enkel lenzen wou die op elk toestel konden geplaatst worden en ik kan je verzekeren dat de 10-22 beter presteerde op de 7D tegenover de 17-40 op de 5D.
                        De betere combinatie is dan als je FF en UWA wilt gaan de 5D MKII + 16-35

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                          nja de 16-35 is natuurlijk nog een heel trapje hoger, ook in kosten

                          ik lees hier en daar ook hetzelfde wat jij zegt, maar in het algemeen zijn de meeste mensen toch meer voor de 5d 17-40 dan de 10-22 7D combinatie heb ik de indruk...

                          nuja, het maakt mijn keuze alleen maar moeilijker maar alvast heel erg bedankt voor je bijdrage!
                          Ik apprecieer het echt!

                          ik denk dat voor wat ik doe, vooral land- en cityscapes en street dat de 5D toch meer voordelen heeft dan de 7D, aangezien ik de voordelen van de 7D niet echt benut denk ik...
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                            Budget is idd the " key word" .
                            ideaal zou zijn:
                            canon 5d + 14mm ( liefst van canon anders samyang )
                            canon 24mm 1.4 ( liefst versie2 maar versie 1 ook voor rond 600 euro te verkrijgen)
                            sigma 20/24 mm is in mijn ervaring voor fotografie ronduit slecht en op ff vignettering was hoog.

                            Anders met de tokina kom je ook een hele eind en heb je niet veel uitgegeven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Dilemma: UWA voor mijn 7D of overstappen naar 5D mkII

                              Het is niet mijn geld, dus hoef ik ook niet lang na te denken. Die FF komt er vroeg of laat
                              toch wel. Waarom niet nu? Lijkt me een machtig machine om mee te doen wat jij van plan
                              bent. Bekijk hier bijvoorbeeld de foto's van ene Dama maar eens.

                              Comment

                              Working...
                              X