Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Posters fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Posters fotograferen

    Ik ben bezig met een project waarvoor de poster collectie gedigitaliseerd moet worden.
    Omdat inscannen niet mogelijk is of te duur (gezien het grote formaat) zal het fotograferen worden.

    Maar nu heb ik nog enkele praktische problemen:

    Hoe maak ik de poster vast zodat ik hem kan fotograferen (zonder dat er ergens klemmen of dergelijk te zien zijn)?
    Hoe zorg is dat de kleuren in de foto overeenstemmen met de poster?

    Als er iemand ervaring heeft met het fotograferen van posters of schilderijen (min of meer zelfde problematiek), hoor ik graag jullie tips.
    ... see the ART not the TOOL ...

  • #2
    Re: Posters fotograferen

    1. poster vastplakken met een speciale papierlijm die je zonder beschadigingen weer kunt verwijderen. Kun je kopen in de meeste papier winkels.
    2. eerst opname maken met grijskaart, witbalans op camera op automatisch, belichting manueel instellen op de grijskaart (diafragma en sluiter) Dan de posters fotograferen en van je belichtingsinstellingen afblijven. Bij de bewerking eerst je witbalans afstellen met de grijskaartopname en dan de poster(s) bewerken zonder nog aan de witbalans te raken. Zo doe ik het met schilderijen, werkt meestal goed.

    Succes.

    Groeten, Bert
    Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
    www.bertofotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Posters fotograferen

      Gewoonlijk leg ik posters en andere voorwerpen op de grond. Je kan dan zelf op een stoel of een trapje gaan staan, indien nodig.

      Comment


      • #4
        Re: Posters fotograferen

        Oorspronkelijk geplaatst door OpaJM Bekijk bericht
        Gewoonlijk leg ik posters en andere voorwerpen op de grond. Je kan dan zelf op een stoel of een trapje gaan staan, indien nodig.
        of gewoon een statief gebruiken.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Posters fotograferen

          Berto: Lijm is een goed idee. Ik ben er gaan kopen " Re Mount - lijmspray voor tijdelijke verbinding" van 3M. Heeft zo wat de functie van een post-it. Maar ik heb het getest en er blijven toch wel wat resten van verf op het opgeplakte blad (miniem, maar toch teveel om de posters te kunnen beschadigen).

          Welke lijm gebruik jij juist?
          ... see the ART not the TOOL ...

          Comment


          • #6
            Re: Posters fotograferen

            Tussen 2 glasplaten, waarbij de bovenste éénzijdig is ontspiegeld en dan de ontspiegelde zijde naar boven. Camera met statief erboven, iets groter dan de poster instellen, grijskaart in die ruimte, heel exact paralel met de vloer zetten, cq muur, kijk uit met waterpassen, want niemand zegt dat het ander opp waterpas is. Egaal uitlichten.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Posters fotograferen

              "Pelikan Pelifix non permanent glue" Roller. (heb het hier voor me liggen en zo staat het erop)
              Is zo'n dingske waarmee je lijmstripjes op papier trekt / rolt
              Ik zou de poster op een hardboard of stevige karton of spaanplaat plakken en dan op een schildersezel (of een stoel) zetten. Camera op statief en zorgen dat "filmvlak" en poster evenwijdig staan (kun je zien in je zoeker)

              Succes, Bert
              Nikon D300s met grip + D80met grip. Sigma 10-20 3.5; 24-70 2.8; 70-200 2.8; 105 2.8 macro. Metz 58. Manfrotto.
              www.bertofotografie.be

              Comment

              Working...
              X