Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

'Beurt' voor de camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 'Beurt' voor de camera

    Beste,

    Begin april vertrek ik voor een jaar backpacken in o.a. Taiwan, Australie en Nieuw-Zeeland. Als amateurfotograaf wil ik mijn DSLR meenemen. Dit is een Olympus E-520. Ik ben daarbij van plan om een 14-54mm (28-108mm op full-frame) en een 25mm pancake (50mm op full-frame) mee te nemen. Nu is mijn DSLR al van 2008 en ik wil zo goed mogelijk voorbereid vertrekken. Is het slim om mijn camera en lenzen van te voren een beurt te geven, dat wilt zeggen laten nakijken door een professioneel en kundig persoon? Ik kan me voorstellen dat er ondertussen al wat stof op de sensor en in de lenzen zitten. Is het mogelijk om dit schoon te maken?

    Ook vroeg ik me af hoe ik het beste mijn apparatuur tijdens de reis kan onderhouden. De camera en lenzen zullen het niet makkelijk te verduren krijgen: wind, regen, zand... Wat raden jullie aan? Ik heb via Internet zo'n lens pen gekocht die een zacht borsteltje bevat en een punt om vingerafdrukken weg te halen. Zijn er nog accessoires die noodzakelijk zijn voor een goed onderhoud?

    Alvast bedankt,

    Groeten,
    Yoran

  • #2
    Re: 'Beurt' voor de camera

    Ik zou een test shot maken op te zien of er ook werkelijk sensorvlekken zijn.
    Een foto op f/16 of lager, gericht naar een heldere hemel of witte muur...
    Zijn er vlekken waar te nemen dan kan je hem in een fotozaak laten reinigen.
    Ik betaalde €12 geloof ik. (drank tijdens het wachten inbegrepen).
    Je kan het natuurlijk ook zelf doen met lensswaps, of zo'n statisch geladen borsteltje
    zelf heb ik hier geen ervaring mee... (schrik om de sensor te beschadigen).

    Verdere (persoonlijke) tips:

    -Lenzen beschermen tegen stof en zand, vooral wanneer er veel wind is.
    -Rainsleeve meenemen.
    -Camera en lenzen met een vochtige doek afwassen na gebruik in kuststreken.
    -Bij gebruik in zand en stof, BLAZEN, Niet vegen, een blaasbalgje komt dus wel vanpas.
    -Diefstal ...
    -Een (back-up) compact camera meenemen.
    -Met mooie foto's terug komen
    Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
    Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

    Comment


    • #3
      Re: 'Beurt' voor de camera

      Jaren geleden de Copperhill set gekocht in de VS: http://www.copperhillimages.com/shop...ation.php?id=2

      Makkelijk mee te nemen, goedkoop en vooral niet moeilijk om te gebruiken.
      Reinigt zoals het hoort. Heb het gekocht voor mijn D70 in 2004 en gebruik het nog steeds in volle vertrouwen. De blaasbalg dient om het borsteltje statisch te laden vooraleer je over de sensor wrijft. Lukt het niet direct, dan wrijf je nog maar eens tot het stof verdwenen is. Ideaal om op reis mee te nemen.

      Het borsteltje is ook in Nl te koop:http://www.sensorreinigen.nl/a-15522...or-sensorsweep
      Een grote blaasbalg is nagenoeg overal te koop in België.
      Last edited by Leopard; 14 februari 2012, 13:49.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: 'Beurt' voor de camera

        Ik heb de sensor van mijn camera recent laten reinigen bij Konijnenberg, kost 20 EUR. Als je een Nikon hebt, kan je ook gaan naar Procirep de officiële hersteldienst van Nikon in de buurt van de NATO in Evere . Daar kost het 30 EUR voor een crop sensor en 45 EUR om een fullframe te laten reinigen.

        Comment


        • #5
          Re: 'Beurt' voor de camera

          heb laatst ook problemen gehad met een sesorvlekje die me irriteerde.

          heb zo'n blaasknijptoestand (kom niet meer op de naam lol) uit de apotheek gekocht voor 6 euro, spiegel opgeklapt via het menu, en dan eens uitgeblazen en weg was stofje.

          Comment


          • #6
            Re: 'Beurt' voor de camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
            ...
            Een foto op f/16 of lager, gericht naar een heldere hemel of witte muur......
            Hangt er natuurlijk van af wat je onder "lager" verstaat, maar ik begrijp effectief (en zo moet het ook) f/22... en niet f/14 of f/11.
            (heb zelf last met "hoger/lager" en daarom toch even duidelijk maken: des te kleiner het diafragma, dus des te groter het getal... des te duidelijker de sensorvlekken).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: 'Beurt' voor de camera

              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Hangt er natuurlijk van af wat je onder "lager" verstaat, maar ik begrijp effectief (en zo moet het ook) f/22... en niet f/14 of f/11.
              (heb zelf last met "hoger/lager" en daarom toch even duidelijk maken: des te kleiner het diafragma, dus des te groter het getal... des te duidelijker de sensorvlekken).
              Bedankt voor de verduidelijking :-).

              Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
              heb laatst ook problemen gehad met een sesorvlekje die me irriteerde.

              heb zo'n blaasknijptoestand (kom niet meer op de naam lol) uit de apotheek gekocht voor 6 euro, spiegel opgeklapt via het menu, en dan eens uitgeblazen en weg was stofje.
              Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
              Jaren geleden de Copperhill set gekocht in de VS: http://www.copperhillimages.com/shop...ation.php?id=2

              Makkelijk mee te nemen, goedkoop en vooral niet moeilijk om te gebruiken.
              Reinigt zoals het hoort. Heb het gekocht voor mijn D70 in 2004 en gebruik het nog steeds in volle vertrouwen. De blaasbalg dient om het borsteltje statisch te laden vooraleer je over de sensor wrijft. Lukt het niet direct, dan wrijf je nog maar eens tot het stof verdwenen is. Ideaal om op reis mee te nemen.

              Het borsteltje is ook in Nl te koop:http://www.sensorreinigen.nl/a-15522...or-sensorsweep
              Een grote blaasbalg is nagenoeg overal te koop in België.
              Ok dus zo'n blaasbalg samen met een borsteltje zal heel nuttig zijn. Van de foto leidt ik ook af dat het setje niet zo groot is. Ik ben natuurlijk beperkt qua bagage en moet accessoires zo veel mogelijk minimaliseren.

              Oorspronkelijk geplaatst door ncambre Bekijk bericht
              Ik heb de sensor van mijn camera recent laten reinigen bij Konijnenberg, kost 20 EUR. Als je een Nikon hebt, kan je ook gaan naar Procirep de officiële hersteldienst van Nikon in de buurt van de NATO in Evere . Daar kost het 30 EUR voor een crop sensor en 45 EUR om een fullframe te laten reinigen.
              Ik heb geen Nikon dus dat zal niet gaan. Van de andere reacties blijkt dat het niet moeilijk is om zelf de sensor te reinigen. Ik bespaar dus liever 20 euro door het zelf te doen.

              Oorspronkelijk geplaatst door Ruben Craninx Bekijk bericht
              Ik zou een test shot maken op te zien of er ook werkelijk sensorvlekken zijn.
              Een foto op f/16 of lager, gericht naar een heldere hemel of witte muur...
              Zijn er vlekken waar te nemen dan kan je hem in een fotozaak laten reinigen.
              Ik betaalde €12 geloof ik. (drank tijdens het wachten inbegrepen).
              Je kan het natuurlijk ook zelf doen met lensswaps, of zo'n statisch geladen borsteltje
              zelf heb ik hier geen ervaring mee... (schrik om de sensor te beschadigen).

              Verdere (persoonlijke) tips:

              -Lenzen beschermen tegen stof en zand, vooral wanneer er veel wind is.
              -Rainsleeve meenemen.
              -Camera en lenzen met een vochtige doek afwassen na gebruik in kuststreken.
              -Bij gebruik in zand en stof, BLAZEN, Niet vegen, een blaasbalgje komt dus wel vanpas.
              -Diefstal ...
              -Een (back-up) compact camera meenemen.
              -Met mooie foto's terug komen
              Bedankt voor de tips, vooral die laatste :-).

              Groeten,
              Yoran

              Comment


              • #8
                Re: 'Beurt' voor de camera

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Hangt er natuurlijk van af wat je onder "lager" verstaat, maar ik begrijp effectief (en zo moet het ook) f/22... en niet f/14 of f/11.
                (heb zelf last met "hoger/lager" en daarom toch even duidelijk maken: des te kleiner het diafragma, dus des te groter het getal... des te duidelijker de sensorvlekken).

                Met lager bedoelde ik een kleiner diafragma, maar inderdaad was het beter geweest een andere "verwoording" te gebruiken...
                Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                Comment

                Working...
                X