Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat te doen !!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat te doen !!!

    Hallo,

    Heb reeds een klein jaar een Sony A55 gekocht met een kitlensje, deze heb ik al snel vervangen door een Sony 18-250mm f3.5-6.3 dt.
    Een heel gemakkelijke lens waar je overal mee terecht komt, maar!!!
    Ik ben namelijk niet zo tevreden van mijn foto's,(ze zijn tamelijk vlak,word niet in het beeld gezogen, ik word er niet echt warm van, vind ze ook helemaal niet scherp genoeg) komt het door mijn kunnen of komt het door de combinatie lens camera. (Zal wel het eerste zijn maar toch)

    Ik moet wel zeggen dat ik meestal op AUTO of AUTO + fotografeer.
    Ik heb wel een beetje geprobeert met diafragma keuze en dergelijke maar ik krijg voor het ogenblik nog altijd het beste resultaat met die Auto programma's.

    Dus de vraag is, ik heb een budget van een ongeveer 1000 € wat kan ik het best doen?

    - Alles verkopen en kijken naar een betere camera, misschien de A77 van Sony of toch overschakelen naar Nikon od Canon? Dan heb ik wel een budget van ongeveer 2000€
    - Mijn geld investeren in een betere lens of lenzen? Zo ja de welke zouden jullie nemen?
    - Overschakelen naar bv. een NEX 7 of dergelijke
    - Of kijken voor een cursus fotografie loll.

    Alvast bedankt
    Mvg m-m

  • #2
    Re: Wat te doen !!!

    Oorspronkelijk geplaatst door m-m Bekijk bericht
    Hallo,


    - Of kijken voor een cursus fotografie loll.

    Alvast bedankt
    Mvg m-m
    Je kan er wel LOL achter zetten, maar het is waarschijnlijk de beste optie
    Wil je eens een andere vakantie dan anders: www.kaichitravel.nl
    Our English website: www.kaichitravel.com
    Breng eens een bezoekje aan Siberie!

    Comment


    • #3
      Re: Wat te doen !!!

      Begin maar eerst met je lens te vervangen, superzooms zijn meestal niet denderend.
      Aan de body zal het niet liggen, daar zit dezelfde sensor als in de nieuwe Nikons (D5100/D7000).

      De Sony 70-400g is heel goed en breed inzetbaar. Van portretten tot natuur/vogels/sport... Op 400mm even scherp als de Minolta 400/4.5 prime, en dat wil wat zeggen. Maar nogal duur hé.

      Ik heb de Tamron 70-200/2.8 en die lens is superscherp, kan concurreren met de veel duurdere merkeigen 70-200's. Maar iets minder bereik en voor natuurfotografie(vogels) niet echt bruikbaar.

      Als standaardzoom vind ik de 18-55 kitlens nog zo slecht niet, maar als je beter wil moet je eens kijken naar de nieuwe Sony 16-50/2.8. Ik heb deze en is inderdaad scherper en heeft een stille SSM, ideaal voor te filmen.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Wat te doen !!!

        TS,
        Ik zou, voordat je gaat investeren in nieuwe spulletjes, je foto's eens heel goed gaan analyseren. Het is mij wat te vaag, 'niet de het beeld gezogen' en 'ik word niet warm'.

        Dat zijn zaken die met compostie te maken kunnen hebben. Ook kan het met niet perfecte fotobewerking te maken kunnen hebben. Of teveel aan scherptediepte.

        Kortom, neem eens tig foto's. Neem daar te tijd voor. Hoe zou je die beter gemaakt willen hebben? Ander standpunt? Andere scherptediepte? Andere focale afstand. Andere bewerking? Etc. Vervolgens kan je dat vertalen naar oplossingen. Misschien een stap naar voren tijdens het fotograferen? Misschien leren fotobewerken? Vul maar in!

        Ben benieuwd naar je reactie.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Wat te doen !!!

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Begin maar eerst met je lens te vervangen, superzooms zijn meestal niet denderend.
          Dat wordt nu altijd gezegd, maar als je ermee weet om te gaan, zijn er best goede resultaten te boeken met zo'n flutlens. Hier een paar voorbeeldjes(niet op auto of auto+, ik heb maar één auto en dat is een Renault), niet mijn scherpste foto's, maar zeer goed bruikbaar. Tamron 28-300 op een D700
          1

          2

          3 en zelfs een mooie dof lukt
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Wat te doen !!!

            Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            Je kan er wel LOL achter zetten, maar het is waarschijnlijk de beste optie
            Ik volg hierin.
            De A55 is een zeer capabel toestel maar als je niet echt weet wat je doet zal geen enkel toestel voldoen vrees ik.
            Dus een basiscursus fotografie en verwerking.

            Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

            Comment


            • #7
              Re: Wat te doen !!!

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dat wordt nu altijd gezegd, maar als je ermee weet om te gaan, zijn er best goede resultaten te boeken met zo'n flutlens. Hier een paar voorbeeldjes(niet op auto of auto+, ik heb maar één auto en dat is een Renault), niet mijn scherpste foto's, maar zeer goed bruikbaar. Tamron 28-300 op een D70

              Eindelijk nog iemand die dit durft zeggen!


              Walter
              D850

              Comment


              • #8
                Re: Wat te doen !!!

                Oorspronkelijk geplaatst door m-m Bekijk bericht
                Dus de vraag is, ik heb een budget van een ongeveer 1000 € wat kan ik het best doen?

                - Of kijken voor een cursus fotografie loll.
                boeken kopen en lezen
                workshops volgen
                een opleiding volgen...

                en de rest van't geld op m'n rekening overschrijven voor de goede raad...

                't ligt niet aan je lenzen of toestel... zelfs met een compact cameraatje kan je in het beeld "gezogen" worden...

                leer composities maken...

                bijvoorbeeld:

                portretten - zorg dat het onderwerp los komt van de achtergrond door dieptescherpte of licht...
                landschappen - zoek eens op wat de regel van de derden wil zeggen...

                etc...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: Wat te doen !!!

                  En leren werken met Photoshop/Camera Raw en plug-ins zoals Nik Software en dergelijke.
                  Want zeer veel foto's worden toch serieus bewerkt, vooral bij landschappen kan je van een foto die je in de prullenbak zou gooien, iets geweldigs van maken.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat te doen !!!

                    Als ik het goed begrijp is het niet de camera of de lens die het doet maar wel de man of vrouw achter de camera en wat hij nadien nog doet met de foto. (eventueel bewerken met photoshop)

                    Wat is dan beter volgens jullie, een online cursus of een workshop.

                    Heb er hier op het net een gevonden, weet niet of het iets is: Kelbytraining.com
                    Hebben er mensen ervaring met deze cursus.

                    Mvg m-m

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat te doen !!!

                      post misschien eerst eens een fotoke, dan kunnen we je misschien direct helpen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat te doen !!!

                        Ja hallo, da is hier nog niet zo eenvoudig voor een foto te plaatsen.





                        Hopelijk zijn jullie hier iets mee.

                        Mvg mm

                        [Mod-LesC]Je foto is te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.[/Mod]
                        Last edited by LesC; 15 februari 2012, 12:44. Reden: Foto's achter link geplaatst; link verbeterd

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat te doen !!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door m-m Bekijk bericht
                          Ja hallo, da is hier nog niet zo eenvoudig voor een foto te plaatsen.





                          Hopelijk zijn jullie hier iets mee.

                          Mvg mm
                          volgens de regeltjes van BD zijn deze foto's net een ietsje te groot , max 900 px is de regel, mss effe aanpassen anders zullen ze hier ni lang staan vrees ik....
                          Last edited by LesC; 14 februari 2012, 07:17. Reden: Foto's uit quote gehaald, geen herhaling
                          http://www.jvs-photography.be/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat te doen !!!

                            al heb je nog zo,n duur/goed toestel en lens...
                            als je parameters niet goed staan krijg je geen mooie beelden.
                            meestal staat de fabriekinstelling wel redelijk, maar die gaan uit van een algemeengebruik.
                            vaak stelt men van alles in tijdens het fotograferen, maar vergeet men de parameters juist in te stellen per situatie.
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat te doen !!!

                              Ik weet niet of je dit in een cursus kunt leren, maar je kunt over compositie in ieder geval
                              veel bijleren. Zo is je tweede foto nogal druk. Er staat van alles op. Er staat weinig op.
                              Probeer voor jezelf de essentie, het gevoel dat je op dat moment hebt, dat wat je wilt
                              overbrengen, te isoleren en te fotograferen.

                              Comment

                              Working...
                              X