Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Onscherpe foto's Fuji S602s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Onscherpe foto's Fuji S602s

    enkele maanden geleden een fuji602s finepix gekocht onmiddelijk mee beginnen oefenen met wisselend succes.

    Ik nam altijd foto's op automatisch omdat ik zo onhandig ben wat fotografie betreft.

    Nu ben ik eindelijk begonnen met op m foto's te nemen waar het toestel zelf scherp stelt en ik de sluitertijd en diafragma instel.Maar het wil precies niet goed lukken .

    Kan er hier iemand wat tips geven hoe de instellingen te zetten .
    Heb vorigjaar een staatrace voor lichte motoren bezocht en al die foto's waren voor mij goed .

    vorige week enkele foto's genomen van vogels en gene enkele goed altijd bewogen op onscherpe foto's
    Groetjes
    http://www.vehe.be

  • #2
    Post eens een van de mislukte foto's samen met de exif als je wil.
    Groetjes,

    Rudi Petitjean

    NATURE GALLERY

    Comment


    • #3
      Een beetje moeilijk om op deze manier iets zinnings te zeggen; post idd eens wat foto's met de exif erbij.Omschrijf misschien ook eens wat je juist doet ( welke instellingen en zo...);,misschien kunnen we dan iets meer zeggen?
      Mar als de camera in de P of auto stand alles normaal doet zal het daar wellicht niet aan liggen
      Peter

      http://www.pixagogo.com/?Peter Warson
      http://www.photoblog.be/peterwarson

      Comment


      • #4
        Steward ik heb uw gallery bezocht gewoon fantastisch.

        Zal vanavond eens enkele foto's hier proberen te zetten.

        Voor een deel weet ik wel aan wat het ligt .Heb het trouwens altijd wanneer ik de volledige zoom gebruik .Ik zal een niet al te vast hand hebben.
        Groetjes
        http://www.vehe.be

        Comment


        • #5
          Waarom maak je geen tussenstap naar A of S-mode?
          Lijkt me een logischere stap dan van P naar volledig manueel!

          En een vaste hand is wel een vereiste als je action pictures wil schieten met 6x zoom

          Comment


          • #6
            Ik heb inderdaad ook ondervonden dat ik met de Fuji op full-zoom snel onscherpe foto's krijg. Dit is logsich overigens. Immers hoe groter je brandpuntsafstand hoe meer last je hebt van bewegingsonscherpte door een onvaste hand. Wat helpt is de sluitertijd verkorten. Als regel voor analoge fotografie geld sluitertijd = 1/f. Zolang het analoog blijft klopt deze regel aardig, ik kan gewoon uit de losse hand foto's maken op 300mm, ik zoek dan overigens wel steun van whatever er voorhanden is. Bij de Fuji S602 zul je echter merken dat 1/210 (wordt 1/250) niet genoeg is om je foto's scherp te krijgen!!! Volgens mij heeft dit te maken met het feit dat de sensor van een digitale camera een stuk kleiner is als een gewone film. (correct me if I'm wrong want de f van de lens op de fuji is ook stiekem geen 210mm???). Met 1/500 sec krijg ik foto's met de Fuji scherp. Nadeel is dan wel je grotere diafragma en dus geringere scherptediepte...

            Een aantal tips:
            -Kijk niet op de LCD tijdens het maken van de foto's maar gewoon door de EVF. Je kan de camera dan een stuk stabieler vasthouden.
            -Zoek steun!!! Een boom kan je grootste vriend zijn.
            -Probeer ook eens van de volautomaat af te komen!! Probeer rustig eens de A of de S stand. In de S stand kies je gewoon een korte sluitertijd (niet te kort, want dat kan hij dan weer niet aan.) Of de A stand, kies dan een zo klein mogelijk diafragma getal, zo kiest de camera de kortst mogelijke sluitertijd.
            -Als je het helemaal niet meer zitten en bovenstaande niet helpt, ISO verhogen!!!

            -En natuurlijk, het statief... Ik wil er ook nog niet aan, maar het werkt natuurlijk wel het beste...

            Suc6!!!

            Comment


            • #7
              Stefan bedank voor de uitleg
              Wat ik niet begrijp is iso verhogen, kan dit bijdragen tot scherpere foto's?

              en het zal wel aan mij liggen zekers maar als ik op "S" foto's neem moet ik dan ook niet in "A" het diafragma aanpassen, want het gebeurd als ik met die sluitertijd experimenteer heel dikwijls zwarte foto's heb.

              En dat ik een totaal blueke ben zal ook wel te maken hebben dat ik niet begrijp wat =1/f betekend .

              Sorry voor de vragen en last hoor

              groetjes
              Groetjes
              http://www.vehe.be

              Comment


              • #8
                Je iso waarden verhogen wil zeggen dat je de gevoeligheid van je receptor verhoogd.
                Daardoor heb je minder licht nodig dwz je kan ofwel korter belichten (minder last van bewegingsonscherpte) ofwel kan je je diafragma kleiner maken (meer scherpte diepte).
                Een belangrijk feit is wel dat indien je je iso waarden verhoogd je daardoor ook de ruis versterkt (meer korrel op je foto)

                iso waarden verdubbelen=een stop meer diafragma of verdubbeling van je snelheid
                Groetjes,

                Rudi Petitjean

                NATURE GALLERY

                Comment


                • #9
                  Originally posted by avatar
                  Stefan bedank voor de uitleg
                  Wat ik niet begrijp is iso verhogen, kan dit bijdragen tot scherpere foto's?

                  en het zal wel aan mij liggen zekers maar als ik op "S" foto's neem moet ik dan ook niet in "A" het diafragma aanpassen, want het gebeurd als ik met die sluitertijd experimenteer heel dikwijls zwarte foto's heb.

                  En dat ik een totaal blueke ben zal ook wel te maken hebben dat ik niet begrijp wat =1/f betekend .

                  Sorry voor de vragen en last hoor

                  groetjes

                  Zie Steward voor de prima uitleg over ISO. Als je in S fotografeerd hoef je niet in A je diafragma in te stellen. In S kies jij een sluitertijd en de camera het bijbehorende diafragma. Als je echter onmogelijk hoge sluiterwaarden gaat gebruiken dan zal de 2,8 opening van de Fuji echter te klein zijn en zal je onderbelichte foto's krijgen.

                  Wat wellicht interessanter is, is de A stand. Hier kies jij een diafragmaopening en de camera een bijbehorende sluitertijd. Als jij dan de grootst mogelijke opening kiest, dan valt er een maximale hoeveelheid licht op je sensor en dan zal de camera dus zelf de kortst mogelijke sluitertijd kiezen. Dit is dan natuurlijk handig. Let wel, in deze stand kan de Fuji maximaal tot 1/1000 gaan (in M wel tot 1/10.000). Dat lijkt veel, maar bij heldere hemelen vol in de zon kan het nog welleens voorkomen dat je bij een diafragma van 2,8 sneller als 1/1000sec moet zijn. De camera zal dan echter de sluitertijd rood weergeven zodat jij weet hoe laat het is. Met 1 draai aan de knopzit je dan op een kleiner diafragma (groter getal...) en kan je je foto wél nemen.

                  Met 1/f bedoel ik één gedeeld door de brandpuntafstand. De f (brandpuntafstand) bij full-zoom op de Fuji is 210mm...

                  Laat dit je allemaal niet afschrikken. 1,5 jaar geleden wist ik misschien nog wel minder als dat jij nu weet. Zoek eens een goed boek en ook op dit forum is genoeg informatie te vinden!!! En de Fuji is een prachttoestel om dingen uit te proberen en zo te leren...

                  Schroom nooit om meer vragen te stellen... Als het last zou zijn zouden we niet antwoorden

                  Comment


                  • #10
                    [IMG]E:\fotoalbums 10062003\Afbeelding[/IMG]
                    Groetjes
                    http://www.vehe.be

                    Comment


                    • #11
                      Je zult de voorbeeldfoto ergens op het web beschikbaar moeten stellen, je kunt nl. niet doorlinken naar je eigen HD...
                      Canon 10D, glass, flashes & extra's
                      Fuji S602Z & extra's
                      www.CooMa.be BD0176BE

                      Comment


                      • #12
                        Wel dat was mijn volgende vraag ik zie hier tal van prachtige galerijen .Met welk prgr word dat gemaakt aub .Ik wil mijn eigen web ruimte ook wel vol zetten met foto's in een galerij. Is veel nuttiger dan dat probeersel van een website dat ik nu heb.
                        Groetjes
                        http://www.vehe.be

                        Comment


                        • #13
                          Je kan inderdaad proberen om zelf een gallery te maken. Dat heb ik ook eerst geprobeert en dat lukt ook wel, het is echter een hoop werk. Ik heb nu mijn foto's op fotopic.net staan (kijk maar in mijn profiel). Je hoeft enkel je foto's up te loaden een stel instellingen te doen en klaar.... Foto's vervolgens verwijderen of toevoegen is vervolgens kinderspel en je hebt eigenlijk geen kennis nodig van hoe je zo'n pagina moet bouwen.

                          Naast fotopic zijn er nog tal van andere sites die dit doen, sommigen zijn niet gratis anderen weer wel. Fotopic is gratis. Mijn ervaring is dat je fotopic eerst even goed moet doorhebben, en ik heb begrepen dat ik daar niet de enige in ben maar dan is het echt simpel.

                          Comment


                          • #14
                            Tis inderdaad even wennen, maar 250Mb vind ik toch mooi om gratis te zijn, en het valt na een tijdje knoeien best mee

                            Comment


                            • #15
                              Fotopic zit de laatste tijd wel snel aan zijn limiet voor het linken van foto's. Daardoor krijg in Showcase dan van die leuke kadertjes.

                              Kijk misschien ook even naar Pbase: wel betalend, maar heel stabiel en snel, en nooit problemen met doorlinken...

                              Maar er zijn nog mogelijkheden...
                              Canon 10D, glass, flashes & extra's
                              Fuji S602Z & extra's
                              www.CooMa.be BD0176BE

                              Comment

                              Working...
                              X