Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

    Vorig jaar een canon550d aangeschaft, met de 18-55 kitlens, kort daarna de 55-250 erbij gekocht.
    Die lenzen hebben hun beperkingen en ik ben lang aan het zoeken geweest naar een lensje voor 'erbij'.
    Ik kwam uit op de 50mm f1.4 van Canon. Deze ging het worden, tot de Samyang 14mm f2.8 in beeld kwam.
    Nu weet ik het echt niet meer. (als het kon kocht ik ze natuurlijk alle twee )
    Gebruik is vooral ifv de kinderen, thuis, vakantie, uitstap, vakantie.
    Ook het grote diafragma van beide lenzen vind ik een pro om binnenshuis foto's te nemen.
    De Samyang schijnt een zeer degelijke en scherpe lens te zijn voor zijn prijs, nadeel is het manueel scherpstellen.
    Canon van zijn kant heeft een zeer groot diafragma, maar ik vraag me af of 50mm niet te veel is toch niet beter een 30mm ??

    K geraak er niet uit. Tips ?

  • #2
    Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

    TS,

    Als ik jou was zou ik eerst je foto's gaan analyseren. Bij welk diafragma en brandpuntsafstand heb je ze gemaakt. Zouden die foto's beter worden met een andere lens wat betreft beeldhoek dan wel aanvangsopening? Zo ja, wat is dan gewenste beeldhoek en diafragma?

    Jij bent de enigste die antwoord kan geven op je volgende aankoop. Jij zal dus zelf kritisch moeten gaan analyseren. Ben benieuwd te horen naar uitkomst analyse.

    Bedenk we;, keuze brandpunt heeft te maken met onderwerp en stijl van fotografie.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

      Als je het forum hier wat volgt raadt zowat iedereen een 50mm op crop af. Kiezen voor 35mm als all-round of 85mm voor portretten. Ik heb de 35mm al met heel veel plezier in allerlei omstandigheden gebruikt.

      Wat ik veel lees is dat mensen met een kitlens een prime aankopen met lichtsterkte als voornaamste motief. Een groot diafragma kies je mijns inziens vooral voor een kortere DOF en misschien betere bokeh, pas in tweede instantie omdat je de sluitertijd of ISO een stop kan verzetten. Met verlies van IS is dat laatste zelfs te betwijfelen.
      Ik heb binnen bij kunstlicht met f/1.8 ook moeite om voldoende te belichten en scherpe foto's te nemen. De onboard flits helpt, maar met een blanco A4tje als deflector/diffuser is het wat knoeien Een statief helpt ook zolang je onderwerp wil meewerken (sluit kindjes uit).

      Betreft de UWA:
      Is het verschil tussen 14mm en 18mm echt de moeite? Effe doorsparen voor een UWA zoom?
      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

      Comment


      • #4
        Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

        Het verschil tissen 14 mm en 18 mm in beeldhoek bij een APS-C camera is heel groot.

        Overigens, ik vraag me af hoe fijn het is om met een tamelijk kleine zoeker van een 550D handmatig scherp te stellen?
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

          De Samyang is een prachtig objectief, maar hou er rekening mee dat naast de manuele focus (heeft u focusconfirmatie op de 550D?) ook het diafragma op de lens ingesteld dient te worden. Dit is geen probleem voor landschapsfotografie, maar om beweeglijke kinderen binnenshuis te fotograferen zal dit zeker niet bevorderlijk zijn.

          PS: Voor Pentax-gebruikers:
          De SamYang met Pentax-vatting is een "A" lens, dus kan gewoon in de Av of TAv stand gebruikt worden. Is "Catch-in-focus" ingeschakeld in het menu: gewoon de afdrukknop helemaal indrukken, zodra bij het draaien aan de focusring het scherpstelpunt oplicht gaat de ontspanner af. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat de Pentax "A" vatting vrij mag gebruikt worden zonder licenties te betalen.
          Groetjes van tozumi

          Bezoek hier mijn webstek

          Comment


          • #6
            Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

            Als je beslist voor een 50mm te gaan raad ik je aan toch eens naar de Sigma variant te kijken. Indien je beslist om voor een 35mm te gaan, zoals men hierboven voorstelde, is er ook hier een prima sigma variant (30mm).
            ::: Flickr :::

            Comment


            • #7
              Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

              Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
              Gebruik is vooral ifv de kinderen, thuis, vakantie, uitstap, vakantie.
              Ook het grote diafragma van beide lenzen vind ik een pro om binnenshuis foto's te nemen.

              K geraak er niet uit. Tips ?
              Voor genoemde doeleinden zijn beide lenzen niet erg geschikt.
              Tussen 14 en 50 mm is een enorm verschil in beeldhoek , bovendien is de 50mm 2 stoppen lichsterker en heeft op 1.4 een heel kleine scherptediepte die je vaak niet kan gebruiken.
              Een groothoek zoals de 14 mm heeft ook grote beperkingen voor algemeen gebruik.

              Waarom niet een lichtsterke standaardzoom zoals de Tamron 17-50 F2.8 ?
              Daarmee , samen met de 55-250 kan je heel veel aan.

              Comment


              • #8
                Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                Ik zou voor een Sigma 10-20 of 8-16 gaan dan heb je pas echt UWA....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                  Het zijn 2 compleet verschillende lenzen. Stel je voor dat je met de 18-55 rondloopt, dan moet je al een specifieke situatie tegenkomen waarin die 18 niet genoeg is en dan moet je nog van lens beginnen wisselen terwijl de rest ongeduldig staat te wachten. Een snelle prime kan je een hele dag op je toestel laten zitten, die Samyang ga je waarschijnlijk veel minder gebruiken.
                  Last edited by Jefzor; 13 februari 2012, 12:00.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                    Lijkt mij een makkelijke keuze. Het zijn twee totaal verschillende lenzen.
                    Bekijk het gewoon praktisch, wat wil je voornamelijk fotograferen. En dan heb je meteen je antwoord.
                    Last edited by hung; 13 februari 2012, 11:55.
                    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                    website: http://www.hung.be
                    facebook - Instagram

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                      Moet zeggen dat ik ook getwijfeld heb tussen 30mm en 50mm, de 50mm is wel 100 euro goedkoper.
                      Heeft die Samyang geen zeer grote scherptediepte van bv30cm tot oneindig zodat het scherpstellen minder belangerijk wordt ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                        Kan ik stellen dat ;
                        - de samyang 14mm te omslachting is. scherpstellen, diafragma instellen ...
                        - de Canon 50mm teveel zoom is voor binnen
                        - ik beter opteer voor de Sigma 30mm ?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                          Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                          Gebruik is vooral ifv de kinderen, thuis, vakantie, uitstap, vakantie.
                          Ook het grote diafragma van beide lenzen vind ik een pro om binnenshuis foto's te nemen.
                          Kinderen, thuis, vakantie, uitstap gaan er veel beter uitzien op 50mm, en dank zij de 1.4 zal je binnen ook foto's kunnen maken, maar ga dan voor de Sigma 50mm 1.4, die is beter.
                          De Samyang 14mm is een UWA en moeilijk te beheersen objectief, die kan je later 'erbij' nemen.Een goeie basic prime zoals de 50mm hoort in je kit en zal je op weg zetten naar betere foto's.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                            Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                            - de Canon 50mm teveel zoom is voor binnen
                            Vooraleer Telekees zich weer met nonsens moeit, zoom is dit niet, wel de rand tussen tele en groothoek. Zoom wil zeggen dat je tussen mms kan kiezen, je 18-55 bvb is een zoom, een groothoekzoom, je 55-250 een telezoom.
                            Afgezien daarvan is en blijft een 50 mm sedert jaren een standaard objectief, daar leer je mee werken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lensgetwijfel UWA of 50mm prime.

                              Met zoom bedoelde ik inderdaad tele.
                              Ik twijfel of die 50mm niet teveel tele is voor binnen.
                              Kan de 35mm van Canon geen optie zijn of is die Sigma echt beter ?

                              Comment

                              Working...
                              X