Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extra macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extra macrolens

    Hallo,

    Ik kocht ondertussen reeds een tijd geleden mijn eerste macolens, een Sigma 180mm 1:3.5 APO Macro DG HSM-lens in bijna nieuwe staat en maakte daarmee reeds heel mooie beelden. Zie: http://forum.belgiumdigital.com/f43/kever-385020.html en http://forum.belgiumdigital.com/f74/...og-384803.html

    Dit is echter geen gemakkelijke lens om goede foto's mee te nemen. De lichtomstandigheden moeten quasi perfect zijn om hiermee echt goede foto's te nemen.
    Omdat macrofotografie me echt zint wil ik een tweede macrolens bij kopen. Ik wil ongeveer het zelfde type beelden schieten als met mijn huidige lens. Ik besef natuurlijk wel dat ik, als ik ga voor een kleinere focal lenght ik dichterbij zal moeten komen en daardoor misschien meer beestjes zal afschrikken. Ik zoek dus een lens die in minder ideale omstandigheden ook nog mooie opnames opleverd.

    Ik ben niet bang om lenzen in tweede hands te kopen. Ik heb er ondertussen reeds 4 op die manier gekocht zonder probleem en met een groot succes voor mijn geldbeugel.
    Nog even bij vertellen dat ik op termijn naar een full frame wil overschakelen en daarom reeds mik op lezen die ook op FF passen.

    Kan iemand me een hint geven voor welke lens ik kan gaan?

    Groetjes,

    Riho
    Last edited by Riho; 12 februari 2012, 16:50.
    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

  • #2
    Re: Extra macrolens

    Als je hier even de zoekfunctie gebruikt zal je zien dat steeds hetzelfde terug komt namelijk dat er geen slechte macro lenzen bestaan. Zelf heb ik sinds enkele maanden de tamron 180 mm, schitterende lens maar onmogelijk te gebruiken uit de vrije hand. Nu ga ik mij er ook nog ene bijkopen namelijk de tamron 90 mm. Deze lens wordt overal heel goed onthaald en de nieuwprijs valt zeker mee tov andere merken.
    Ik kan gerust tegen negatieve commentaar zolang die maar onderbouwd is dus schrijf zoals je het denkt, no mercy ;)
    https://500px.com/marnix_photography

    Comment


    • #3
      Re: Extra macrolens

      Of je nu met 180 mm, met 105 mm of met 60 mm werkt, de belichting blijft even kritisch!

      Je krijgt natuurlijk wel eerder bewegingsonscherpte bij 180 mm maar dat lijkt geen probleem voor jou te zijn.

      Ik vrees dat, door gebruik te maken van een ander objectief, je tegen dezelfde problemen oploopt. Ik zou dan ook tijd stoppen in verbetreren van je camera-techiek.

      Overigens, ik gebruik vanakhandmatige belichting bij macro, hoe stel jij dat in?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Extra macrolens

        Is het niet zo dat, bij een nog grotere focal lenght, de scherptediepte nog kleiner wordt bij een gelijk diafragma? Ik dacht het wel. Vandaar dat ik eerder wat kleiner dacht te gaan.

        Ik werk meestal ook handmatig.

        Groeten,

        Riho.
        Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
        Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

        Comment


        • #5
          Re: Extra macrolens

          Ik begrijp niet goed waarom je naar een 2e macrolens wil grijpen. De enige reden om er ééntje bij te kopen is de andere (in jouw geval: wijdere) beeldhoek. Het maken van de foto's gaat er écht niet makkelijker op worden. Ik zou dat budget eerder investeren in een goed statief ofzo, voor macrofotografie quasi even belangrijk als een goeie lens.

          Ik heb een 28mm, 60mm en 180mm macrolens, en de 180mm is écht wel de makkelijkste om mooie foto's mee te maken.

          Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
          Is het niet zo dat, bij een nog grotere focal lenght, de scherptediepte nog kleiner wordt bij een gelijk diafragma? Ik dacht het wel. Vandaar dat ik eerder wat kleiner dacht te gaan.
          Da's fout. Bij gelijke vergroting en gelijke instellingen (diafragma) heb je het méést scherptediepte met de 180mm. Die winst is procentueel niet te onderschatten!
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

          Comment


          • #6
            Re: Extra macrolens

            Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
            Is het niet zo dat, bij een nog grotere focal lenght, de scherptediepte nog kleiner wordt bij een gelijk diafragma? Ik dacht het wel. Vandaar dat ik eerder wat kleiner dacht te gaan.
            Je vergeet iets: de scherpte diepte heeft ook te maken met de afstand van het onderwerp tot uw camera. Als je een lens zou kopen met kleinere focal length dan zal je ook dichter bij uw onderwerp moeten komen om uw onderwerp even groot op de foto te krijgen en dan zal uw scherpte diepte terug hetzelfde zijn.

            We veronderstellen steeds hetzelfde diafragma en bv lens A = 100 mm en lens B = 150mm.
            Dan:
            Onderwerp even ver bij beide lenzen: scherptediepte A > scherptediepte B
            Onderwerp even groot op de foto: scherptediepte A = scherptediepte B (bij lens B zal je 1,5 keer zo ver moeten staan als bij lens A).

            Comment


            • #7
              Re: Extra macrolens

              Scherptediepte hangt af van afbeeldingsmaatstaf en diafragma.

              Echter, je zal merken dat de (onscherpe) achtergrond bj een langere focale afstand mooier weergegeven wordt.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Extra macrolens

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                Echter, je zal merken dat de (onscherpe) achtergrond bj een langere focale afstand mooier weergegeven wordt.
                Niet noodzakelijk hé, je achtergrond is rustiger met een nauwe beeldhoek. Maar dat wordt ook snel saai. Een mooie doortekening vind ik mooier dan een egale achtergrond (hoewel beiden beter zijn dan een rommelige achtergrond):

                vs.

                Achtergrond van de eerste vind ik dan toch beter. Beide foto's zijn met de 180mm gemaakt trouwens.
                Last edited by ThierryM; 12 februari 2012, 17:45.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Extra macrolens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Riho Bekijk bericht
                  Kan iemand me een hint geven voor welke lens ik kan gaan?
                  Je hebt geen andere macrolens nodig, je hebt al een hele goede. Wat je wel kan gebruiken, is een deftig statief.
                  David Leemans
                  Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extra macrolens

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Als je een lens zou kopen met kleinere focal length dan zal je ook dichter bij uw onderwerp moeten komen om uw onderwerp even groot op de foto te krijgen en dan zal uw scherpte diepte terug hetzelfde zijn.
                    Klopt helemaal. Niet aan gedacht dat je dan dichter moet komen en dat je het dan weer vlaggen hebt!

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Niet noodzakelijk hé, je achtergrond is rustiger met een nauwe beeldhoek. Maar dat wordt ook snel saai.
                    Je voorbeelden zijn echt goed gekozen!

                    Hoe gehulpzaam is een VR voor een macrolens? Ik heb reeds een goed stafief. Dat helpt effectief al heeeeeel veel. Het is zeker de grootste hulp. Eens je op statief werkt is de VR zinloos.

                    Nadeel is dat niets helpt tegen wind, behalve een snellere sluitertijd wat dan vaak gepaard gaat met een grote diafragmaopening, wat dan gepaard gaat met weinig scherptediepte ... en op die manier kom je dus uit bij de uitdaging van marcofotografie.

                    Rare vraag misschien: wat is de invloed van een fullframe op marcofotografie. Als ik eens logisch nadenk dan zie ik als positieve kant dat je in hogere isowaarden toch een kwalitatief goed beeld krijgt waardoor je meer speelruimte krijgt voor andere instellingen van diafragma en sluitertijd, maar als negatief punt zie ik de scherptediepte die nog kleiner wordt want je verliest je cropfactor zodat je terug dichter bij je onderwerp moet komen. Klopt deze redenering en weet iemand wat overweegt? (mocht de bewering kloppen natuurlijk).


                    Groetjes,

                    Riho.
                    Last edited by Riho; 12 februari 2012, 18:18.
                    Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                    Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extra macrolens

                      Wat je wel kunt gebruiken tegen de wind is een klemmetje. Je kunt bij fotokonijnenberg een "Plamp" kopen om een stengeltje vast maken aan je statief. Dat helpt iets tegen de wind, maar het doet ook geen mirakels.

                      Je kunt ook best werken als de wind relatief luw is: 's ochtends vroeg is dat zeker het geval. Aan VR heb je inderdaad niets als je op statief werkt.

                      Voor full-frame: voor dezelfde beeldvulling moet je dichterbij gaan en zul je dus minder scherptediepte hebben. Dat is denk ik het voornaamste effect!
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extra macrolens

                        TS,
                        Als je dit artiel leest dan krijg je antwoord op je 'rare vraag':

                        Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Extra macrolens

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Niet noodzakelijk hé, je achtergrond is rustiger met een nauwe beeldhoek. Maar dat wordt ook snel saai. Een mooie doortekening vind ik mooier dan een egale achtergrond (hoewel beiden beter zijn dan een rommelige achtergrond):

                          vs.

                          Achtergrond van de eerste vind ik dan toch beter. Beide foto's zijn met de 180mm gemaakt trouwens.
                          Verdomme Thierry, jij moet meer je beelden tonen...
                          Ik verlang weer naar dat typische heerlijk licht !
                          Greetz, Kariboe
                          * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                          Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                          Comment


                          • #14
                            Re: Extra macrolens

                            Je hébt reeds prima apparatuur ! Gebruik gewoon die flits - met softbox ! Op de camera TTL of nog véél beter ; manueel OFF-Camera !
                            Grtn Thierry

                            Comment


                            • #15
                              Re: Extra macrolens

                              Het gebruik van mijn flits off camera heb ik nog niet uitgetest bij macrofotografie. Dank voor de tip!

                              Groetjes,

                              Riho
                              Nikon Z6 II & D500 + Nikon 24-70mm + Nikon 28-300mm + Nikon 70-200mm 2.8 VRII + Sigma 180mm macro 1:1 f3.5 APO EX DG HSM + SB900
                              Drone piloot A2/A3 met DJI Mavic 2 Pro

                              Comment

                              Working...
                              X