Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fuji X10 Hands On

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fuji X10 Hands On

    Al lange tijd zocht ik naar een trouwe reisgenoot naast mijn geliefde Nikon D90. Na een hoop wikken en wegen ben ik bij de Fuji X10 uitgekomen. Belangrijke argumenten voor waren:

    - EXR modes voor uitzonderlijk hoog dynamisch bereik voor een compactcamera.
    - Lichtsterk F2.0 - F2.8, 28 - 112mm manueel objectief
    - Close up mogelijkheden
    - Goede kleurweergave (Fuji)

    Helaas heeft het weer nog niet zo meegewerkt, al ben ik er al wel een paar keer mee naar buiten geweest. Met handschoenen is de camera wat lastig bedienen, al denk dat enkel SLR bodies handelbaar zijn in echte kou.

    Voor wie misschien geïnteresseerd is in de camera heb ik deze voorbeelden gemaakt, om te laten zien waartoe de camera in staat is. Ik verdeel het in twee kopjes, dynamisch bereik en macromogelijkheden.




    Dynamisch bereik:


    Voor optimaal gebruik van de sensor raad ik ieder aan de camera op PASM te gebruiken met DR400% en Medium sized images. Op deze manier wordt de EXR sensor het best
    gebruikt voor optimaal dynamisch bereik. Je krijgt dan slechts 6 megapixel foto's, die er goed uitzien. Zelf vond ik de foto's wat soft uit de camera (in camera sharpening off
    om halo's te voorkomen), dus verscherp ik de volledige foto op 400% en 0.5 pixel radius na.


    Van binnen in een auto naar buiten gefotografeerd, bij volle zon. Enkel het blauwe kanaal in de lucht is licht dichtgelopen (cyaan).
    Bizar goed voor zo'n kleine sensor!

    Tegenover mijn Nikon D90 met Tokina 12-24:

    Nikon D90


    Fuji X10


    De Nikon D90 is in NEF gefotografeerd en nabewerkt, de Fuji is recht uit de camera met JPG!


    Macro


    De Fuji X10 kan op 28mm tot 1cm scherpstellen. Met F 2.0 kun je dan nog behoorlijk met de scherptediepte spelen. Echter vond ik dat nog niet genoeg.
    Ik had nog een Raynox 150 en 250 liggen, die ik op de zonnekap kan zetten van de X10.
    De zonnekap is een extra accessoir trouwens. Laat de foto's zelf maar spreken:


    28mm F 2.0


    Raynox 112mm F 2.8


    28mm F 2.0


    Raynox 93mm F 4.0


    Ik kan de camera ten zeerste aanraden! Als je echter geïnteresseerd bent ik nachtfotografie met deze camera zou ik even googlen op Fuji X10 Orbs of het White Disc Syndrome voor verdere uitleg. Zelf zit ik er niet mee omdat ik voor dergelijke fotografie natuurlijk gewoon mijn DSLR gebruik.
    Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

  • #2
    Re: Fuji X10 Hands On

    Ik heb de kamera sinds 3 maanden en ben er reuze tevreden mee!!

    Comment


    • #3
      Re: Fuji X10 Hands On

      Fujifilm has released the promised firmware update for its X10 enthusiast compact that aims to reduce the 'white orb' blooming effect that users have complained about. The firmware claims only to reduce, not eliminate, the problem that we'll look at in our forthcoming review. The latest firmware adds a series of extra functions and improves behavior of some existing ones. This includes adding face tracking AF to both stills and video mode and preventing the ISO and dynamic range settings changing when you switch between exposure modes. The update also enables the RAW button to be reconfigured as a function button.

      Comment


      • #4
        Re: Fuji X10 Hands On

        @ Puerte:

        Is al bewezen op dat forum dat het probleem niet verholpen wordt met de firmware-update. Ach, ik zit er niet zo mee
        Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: Fuji X10 Hands On

          Ik heb dat orb gedoe na 2 maanden eigenlijk nog niet gezien.
          Maar de pixelpeep tijd is dan ook wel voorbij voor mij .
          Prima camera!!!

          Comment


          • #6
            Re: Fuji X10 Hands On

            ik heb een vraagje over de viewfinder van de x10:

            ik heb er laatst eentje vast gehad in de winkel en die viewfinder toont geen focus?
            daarmee bedoel ik, het beeld is niet eerst onscherp en dan scherp zoals bij een dslr als je
            de focus verandert, bv van onderwerp ver naar onderwerp dichtbij? of heb ik dat nu verkeerd gezien?
            het is gewoon altijd scherp, zoals in een verrekijker?

            ik vond dat maar heel raar om mee te werken
            500px

            Comment


            • #7
              Re: Fuji X10 Hands On

              jullie mogen altijd ook beelden posten hier hoor desnoods achter een link ofzo maar dit toestel boeit me om een compact te hebben in plaats van overal mijn 5D mee te sleuren
              UnicornPictures on Facebook & Flickr

              Comment


              • #8
                Re: Fuji X10 Hands On

                ik heb onlangs de Fujifilm X-S1 aangeschaft en ik dacht dat deze dezelfde sensor had als deze X-10 . . .
                There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                Comment


                • #9
                  Re: Fuji X10 Hands On

                  jep dat klopt
                  500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fuji X10 Hands On

                    Heeft er al iemand zijn sensor laten vervangen ? Orbit-probleem
                    Zou onder garantie gebeuren ?
                    Ik heb het nog niet vastgesteld...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fuji X10 Hands On

                      Oorspronkelijk geplaatst door Dirk007 Bekijk bericht
                      Heeft er al iemand zijn sensor laten vervangen ? Orbit-probleem
                      Zou onder garantie gebeuren ?
                      Ik heb het nog niet vastgesteld...
                      Ik heb het al vastgesteld op één of twee foto's.
                      Ik ga het een van de dagen laten doen, omdat er nog een ander defect is dat ik onder garantie wil laten herstellen. (hij maakt geen geluid meer).
                      Toch ben ik ook een heel tevreden X10-gebruiker ! Ik gebruik hem meer dan m'n reflex.
                      Fujifilm X-T1 en X-T2

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fuji X10 Hands On

                        Ze vervangen nu gratis de sensor om het probleem op te lossen
                        Fujifilm X-T1 en X-T2

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fuji X10 Hands On

                          @Niels : Ik ben enorm geïnteresseerd in die Raynox lenzen op de X10 ! Heb je daar echt die superdure zonnekap voor nodig ? Die kost evenveel als zo'n raynox lens :-)
                          Welke van de 2 vind je het meest praktische qua bereik, op de X10 ?
                          Fujifilm X-T1 en X-T2

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fuji X10 Hands On

                            Ik gebruik de X10 vooral voor snapshots en familieuitstapjes, voor minder kritische foto's dus, maar ik heb nog steeds geen orbs gezien. Ze zijn er misschien wel, maar dan heb ik ze nog nooit als storend ervaren.
                            Ook hier een meer dan tevreden X10 gebruiker!

                            Toch een minpuntje: ik vind de jpg's uit de camera beter dan wat ik kan doen met de RAW's in Lightroom, qua kleur, scherpte en ruis. Ik ben een overtuigde RAW-shooter, maar bij de X10 hou ik het bij jpg.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fuji X10 Hands On

                              Oorspronkelijk geplaatst door Jurgenspictures Bekijk bericht
                              Ik gebruik de X10 vooral voor snapshots en familieuitstapjes, voor minder kritische foto's dus, maar ik heb nog steeds geen orbs gezien. Ze zijn er misschien wel, maar dan heb ik ze nog nooit als storend ervaren.
                              Ook hier een meer dan tevreden X10 gebruiker!

                              Toch een minpuntje: ik vind de jpg's uit de camera beter dan wat ik kan doen met de RAW's in Lightroom, qua kleur, scherpte en ruis. Ik ben een overtuigde RAW-shooter, maar bij de X10 hou ik het bij jpg.
                              laat dat nou net één van de beste eigenschappen zijn van de Fuji camera's : bijzonder goede JPEG's . . .
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X