Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EOS 600D + welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EOS 600D + welke lens?

    Hallo iedereen
    Ik ben al een tijdje van plan om mijn eerste spiegelreflexcamera te kopen. Momenteel zou ik de Canon 600D kopen.
    Het enige waar ik nog echt over twijfel is de lens (lenzen) die ik erbij moet kopen. Momenteel zou ik de Canon EF-S 18-135mm iS kopen en de Canon EF 50mm f1.8 II.

    Ik zou graag toch redelijk kunnen inzoomen en landschappen fotograferen (daarvoor de 18-135mm). Met de 50mm wil ik graag snachts foto's trekken en mooie portretfoto's maken.
    Ook foto's met een mooie bokeh. Ik heb al op vele websites gelezen dat de bokeh niet schitterend is op de 50mm maar mijn budget ligt nu eenmaal niet zo hoog .

    Wat denk je ervan? Is er misschien een andere mogelijkheid, andere lenzen? Of is de 50mm lens niet echt nodig en koop ik misschien een andere?
    En de 18-135mm lens, is die goed genoeg? Wil graag mooie diepe kleuren hebben zonder te bewerken in photoshop.
    Daar kruipt gewoon veel tijd in als je 1000 foto's moet bewerken zoals ik nu doe met een gewone camera.

    Ik plan de camera te gebruiken voor eigenlijk echt van alles te fotograferen. Bloemen van dicht, (ik bedoel niet écht dicht zodat je een macro lens nodig hebt), landschappen, mensen, ook sport!
    Ben van plan om hem mee te nemen op reis, en volgend jaar naar Amerika voor 3 weken. Ik vind het zeer belangrijk dat ik mooie foto's kan trekken van mooi verlichte steden s'nachts.
    Wat met de camera die ik nu heb echt onmogelijk is en er gewoon witte strepen opkomen door de lange sluitertijd, denk ik.

    Ik zal veel moeten leren en experimenteren. Maar dat vind ik juist het leuke eraan, en wanneer ik het onder de knie zal hebben kan het alleen nog leuker worden.

    Alvast bedankt,
    Pieter
    Canon 600D + 18-55mm IS II

  • #2
    Re: Canon EOS 600D + welke lens?

    Ik zou gewoon lekke starten met de kitlens 18-55IS en hier de basis eerst maar eens mee onder de knie krijgen. Een prime als de 50mm is erg leuk, maar vergt toch net weer iets meer kennis en kunde. (goed kunnen omgaan met de scherpte diepte)

    indien je tele mist zou kunnen kijken naar de combinatie 18-55IS + 55-250IS

    Comment


    • #3
      Re: Canon EOS 600D + welke lens?

      Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
      Ik zou gewoon lekke starten met de kitlens 18-55IS en hier de basis eerst maar eens mee onder de knie krijgen. Een prime als de 50mm is erg leuk, maar vergt toch net weer iets meer kennis en kunde. (goed kunnen omgaan met de scherpte diepte)

      indien je tele mist zou kunnen kijken naar de combinatie 18-55IS + 55-250IS
      Ik wil gewoon niet binnen de 6 maanden opnieuw mijn portemonnee bovenhalen. Snap je?
      Maar misschien zou ik voor de 18-55IS + 55-250IS gaan. En later zo een prime lens kopen.
      Alleen vraag ik me nog af of je mooie nachtsfoto's kan trekken met die twee lenzen?
      Canon 600D + 18-55mm IS II

      Comment


      • #4
        Re: Canon EOS 600D + welke lens?

        Dat gaat zeker lukken. nacht opnamen worden meestal gemaakt vanaf statief ;-)

        Deze foto is aantal jaar terug gemaakt met een 1000D en 18-55 Non IS (vrij donkere omstandig heden) En zonder te weten hoe de camera werkt :P
        Last edited by Superdaantje; 11 februari 2012, 15:56.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EOS 600D + welke lens?

          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          Dat gaat zeker lukken. nacht opnamen worden meestal gemaakt vanaf statief ;-)

          Deze foto is aantal jaar terug gemaakt met een 1000D en 18-55 Non IS (vrij donkere omstandig heden) En zonder te weten hoe de camera werkt :P
          http://eosfotografie.nl/foto-album/a...kong-2009.html
          Mooie foto!
          Lukken die opnamen ook zonder statief?
          Canon 600D + 18-55mm IS II

          Comment


          • #6
            Re: Canon EOS 600D + welke lens?

            Ja deze is zonder statief ... uit de hand. Voordeel van objectief wat bij de 600D word geleverd is dat deze optisch beter is als de Non IS versie waarmee deze foto is gemaakt.

            Tevens heeft hij IS (image stabilization)

            Comment


            • #7
              Re: Canon EOS 600D + welke lens?

              Als je nachtopnames wil maken, zou ik sowieso een statief + (wireless) remote control aanschaffen. Indien je dit niet doet, ga je veel te hoge iso waardes moeten gebruiken en die brengen veel ruis met zich mee.

              Ik ben trouwens begonnen met de 550D + EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS kitlens. Misschien is de 550D ook een optie voor jou. De 600D voegt niet zoveel extra toe t.o.v. de 550D (uitklapbaar scherm en nog enkele details) en ze hebben beide dezelfde sensor. Het geld dat je daardoor uitspaart, kan je bvb in lenzen steken.

              Ik heb echter vrij snel een EF 50 F/1.8 II gekocht. Vanaf het moment dat ik die lens had, heeft de kitlens er nooit meer opgezeten. De enige keer wanneer ik hem er nog op zou zetten, is als ik de wide angle zijde (18mm) wil gebruiken aangezien ik geen andere wide angle lenzen heb.

              De reden hiervoor is vrij duidelijk. De EF 50 F/1.8II is gewoon veel scherper, zeker als je hem een beetje afstopt. Ik zou zeggen: lees de reviews eens op dpreview.

              1) EF 18-55 F/3.5-5.6 IS review (bij de 600D zit wel de opvolger van deze lens dacht ik nl. de EF 18-55 F/3.5-5.6 IS II)

              Enkele korte quotes uit de review:

              "However at 55mm the story changes, and the lens is disappointingly soft in the corners wide open, only really reaching acceptable levels at F8-F11."


              "This lens clearly shows Canon starting to confront their CA demons."
              2) EF 50 F/1.8 II review

              Enkele korte quotes uit de review:

              "The centre is soft wide open but sharpens up nicely by F2.8, with corners catching up at F5.6."

              "Lateral chromatic aberration is essentially a non-issue (a fundamental characteristic of the symmetric Gaussian design of the lens)."

              "It's much sharper than any of the EF-S zooms we've tested, for example it's simply streets ahead of the 18-55mm F3.5-5.6 IS kit lens."
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #8
                Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                Ik twijfel nu nog altijd..
                De 50mm F1.8 ga ik er denk ik bijnemen.
                Maar dan nog die combinatie of niet?
                Ik zoom wel graag een stukje in, is dat wel mogelijk met de 18-55mm alleen?
                Canon 600D + 18-55mm IS II

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                  De kitlens 18-55 is een ideaal objectief om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Zelf zou ik starten met de kitlens en hier gewoon kijken waar jou voorkeur ligt voor fotografie. Dit is immers per persoon verschillend. Op basis van de opgedane kennis zul je merken dat je veel sneller en gemakkelijker de keuze kunt maken welk objectief het beste bij je past ;-)

                  De 50 f/1.8 is wel een scherp objectief als je minimaal afstopt na bv f/2.8.

                  Zelf behoor ik tot de groep die de 50 f/1.8 niet zo geweldig vind, maar in zijn prijs klasse is het zeker een goed objectief.
                  De voeten zoom als men wel eens aanhaalt kun je helaas niet overal toepassen.

                  Dit objectief vergt toch meer vaardigheid dan de kitlens. De geringe scherpte diepte is in begin wel even lastig goed toe te passen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                    Oorspronkelijk geplaatst door PieterVO Bekijk bericht
                    Hallo iedereen

                    En de 18-135mm lens, is die goed genoeg? Wil graag mooie diepe kleuren hebben zonder te bewerken in photoshop.
                    Daar kruipt gewoon veel tijd in als je 1000 foto's moet bewerken zoals ik nu doe met een gewone camera.

                    Pieter
                    De verzadiging heeft niet zoveel met de lens te maken.
                    Kan gewoon in stappen op de camera ingesteld worden.....mits in JPG genomen,.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door PieterVO Bekijk bericht
                      Ik zoom wel graag een stukje in, is dat wel mogelijk met de 18-55mm alleen?
                      Hangt ervanaf wat je als wens hanteert daarvoor.
                      Vergelijk het maar met een kompakt met groothoek en 3x zoom.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                        De verzadiging heeft niet zoveel met de lens te maken.
                        Kan gewoon in stappen op de camera ingesteld worden.....mits in JPG genomen,.
                        Op sommige reviews van lenzen zie je somss iets staan over de kleurenkwalitiet, dus dacht ik dat de lens daar invloed op had.
                        Canon 600D + 18-55mm IS II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                          Hangt ervanaf wat je als wens hanteert daarvoor.
                          Vergelijk het maar met een kompakt met groothoek en 3x zoom.
                          3x zoom? Met welke lens is dat dan te vergelijken?
                          Canon 600D + 18-55mm IS II

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
                            De kitlens 18-55 is een ideaal objectief om de basis van fotografie onder de knie te krijgen. Zelf zou ik starten met de kitlens en hier gewoon kijken waar jou voorkeur ligt voor fotografie. Dit is immers per persoon verschillend. Op basis van de opgedane kennis zul je merken dat je veel sneller en gemakkelijker de keuze kunt maken welk objectief het beste bij je past ;-)

                            De 50 f/1.8 is wel een scherp objectief als je minimaal afstopt na bv f/2.8.

                            Zelf behoor ik tot de groep die de 50 f/1.8 niet zo geweldig vind, maar in zijn prijs klasse is het zeker een goed objectief.
                            De voeten zoom als men wel eens aanhaalt kun je helaas niet overal toepassen.

                            Dit objectief vergt toch meer vaardigheid dan de kitlens. De geringe scherpte diepte is in begin wel even lastig goed toe te passen.
                            http://www.digitalefotografietips.nl...sus/diafragma/
                            Goede website waar alles nog eens word uitgelegt! Dankje!
                            Maar dus de 18-55mm kitlens zou voldoende zijn? Ook voor het fotograferen van landschappen en mensen?
                            En ik denk persoonlijk dat ik graag dingen van heel dicht bij zal fotograferen maar dit zijn meestal redelijk dure lenzen. Maar dan heb je natuurlijk nog het inzoomen op vakantie bijvoorbeeld. Misschien heb ik het niet nodig, maar ik heb geen enkel idee hoe ver ik kan inzoomen met de 18-55mm kitlens. Hoe kan je dat vergelijken met de compactcameras van nu?
                            Canon 600D + 18-55mm IS II

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EOS 600D + welke lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door PieterVO Bekijk bericht
                              3x zoom? Met welke lens is dat dan te vergelijken?
                              Ik vegeleek het met een 18-55 als antwoord op je vraag waar je het mee moest vergelijken.

                              Comment

                              Working...
                              X