Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speedlight of battery operated flitsset?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speedlight of battery operated flitsset?

    Ik ben sinds een jaar begonnen met amateur portret & modelfotografie .
    Ik heb daarvoor een kleine studio ingericht en doe af en toe een fotoshoot.
    Als apparatuur heb ik, een 300Ws en 600Ws Jinbei studioflitser met 60x90 softbox en enkele zilver paraplu’s + enkele 50-250Ws flitsers met snoot voor haarverlichting en effecten + reflectiescherm (3 in 1).
    Ik heb ook een Sekonic L380 lichtmeter. Verder nog een Nikon D70 en D90 camera +SB800 flits, en een Cactus V4 +2 ontvangers.
    Nu wil ik graag mijn actieterrein voor modelfotografie uitbreiden naar “outdoor” .
    Mijn idee was om een Jinbei DC-600 flitsset met statief en een met 50cm beautydisk te kopen. verder een 2de statief –swiffel- (goud-)paraplu of beautydisk voor mijn SB800 . Het benodigde budget , samen +/-750€ lijkt mij nog net haalbaar.
    Ik werk vooral manueel, ik houd er van om het licht te meten en de flitsers manueel in te stellen, zolang als dat de afstanden flitser-model niet wijzigen hoef ik mij dan om de instelling niet meer te bekommeren, ik heb een hekel aan teveel knopjes , omdat het mij afleid van het bijzonderste: het model.
    Tav super snelle flitssynchro maak ik mij weinig zorgen , als de D90 te kort schiet (synchro tot 1/200s) dan kan ik mijn D70 nog gebruiken met zijn elektronische sluiter tot 1/500s.
    In discussies met collega’s amateur fotografen, wordt mij echter aangeraden om eerder voor een paar bijkomende SB800-900 (eventueel 2de hands) te opteren met Pocket wizards, zodat ik voor supersnelle flitssynchro kan gaan .De speedlights zouden ook sneller laden en stabieler zijn.
    Graag jullie advies.
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: speedlight of battery operated flitsset?

    naast pocketwizard zijn er intss ook andere merken die TTL aanbieden.
    Er is momenteel nog maar 1 merk beschikbaar wel voor nikon.

    Maar zoals je aanhaalt, die hoge synchro snelheiden zijn niet altijd noodzakelijk.
    En al zeker niet met je D70.
    Probeer wel te testen of je met de cactus v4 deze synchro haalt. Zoniet opteren voor andere triggers zoals de RF-602
    Zie zeker de vergelijkstabel van d_oracle hiervoor op het forum
    http://forum.belgiumdigital.com/f99/...ht-358646.html

    Ook zijn de studioflitsen ook niet onmiddellijk nodig voor buiten.
    En je kan opteren voor goedkopere flitsen ook dan de SB's, nml de flitsen van youngnuo die manueel in te stellen zijn, beschikbaar op ebay vanaf ± 35 euro.
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: speedlight of battery operated flitsset?

      Als je niets tegen het gesleur hebt dan zou je beter opteren voor studioflitsers met batterypack.

      Op bdlite shoote de mannen van Servix regen 1/4000 met quadra's

      Waarvoor zou je supersnelle synch nodig hebben?
      Speedlichts zijn superhandig en compackt maar kunnen toch niet tippen aan studioflitsers hoor (niet qua kracht nog qua kwaliteit van licht)
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: speedlight of battery operated flitsset?

        als ik de richtgetallen zie(76 voor 600Ws -38 SB800) dan is er inderdaad een groot verschil, vraag is heb je dat nodig?
        IK denk dat ik vooral de zon als hoofdlicht en een refectiescherm als invullicht ga gebruiken. Daarnaast een flitser voor de haarverlichting.
        Anders wordt het als je binnen gaat fotograferen, dan heb je meestal veel minder omgevingslicht en zal ik een hoofdflits nodig hebbben, vraag is, is 400Ws voldoende of kies ik beter 600Ws? scheelt een nogal in prijs (379€-579€) , die 2de optionele flitskop zal ik waarschijnlijk toch niet gebruiken.

        Jammer dat er zo weinig specs vermeld zijn bij konijnenberg, gewicht? , zit de lader erbij ?,.....


        Supersnelle sync heb je nodig als je met een grote diafragma opening (kleine DOF) bij zonlicht wilt fotograferen en flitsen.
        Bij flitsen boven 1/200s (D90) zijn beide sluitergordijnen op geen enkel moment volledig open en krijg je een gordijnspleet, waardoor je minimum 5ms lang moet flitsen om een volledige belichting van de foto te krijgen, dat kunnen alleen bepaalde camara -flitser combinaties, tenzij de camera bij sluitersnelheden boven 1/200 is uitgerust met een electronische sluiter (D70), dan heb je dat probleem niet.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: speedlight of battery operated flitsset?

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          als ik de richtgetallen zie(76 voor 600Ws -38 SB800) dan is er inderdaad een groot verschil, vraag is heb je dat nodig?
          ik werk op locatie altijd met simpele manuele flitsen (kan een SB800 zijn of een YN460 II van 35€)
          heb eigenlijk nooit flits kracht te kort.
          Is heel compact en makkelijk te transporteren
          doet precies wat nodig is... Zou niet weten waarom ik meer flits kracht nodig heb...
          persoonlijk vind ik de tegen-de-zon-in-geschoten-foto's zelden mooi...

          voorbeeldjes: click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: speedlight of battery operated flitsset?

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            als ik de richtgetallen zie(76 voor 600Ws -38 SB800) dan is er inderdaad een groot verschil, vraag is heb je dat nodig?
            Je bent hier appelen me peren aan het vergelijken (RG studioflitser is barebulb, RG speedlight is met fresnel).
            Als je beide naar Ws omzet dan is de vergelijking anders Speedlight = +/- 60 Ws

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            IK denk dat ik vooral de zon als hoofdlicht en een refectiescherm als invullicht ga gebruiken. Daarnaast een flitser voor de haarverlichting.
            Dan kom je er met een speedlight.

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Anders wordt het als je binnen gaat fotograferen, dan heb je meestal veel minder omgevingslicht en zal ik een hoofdflits nodig hebben, vraag is, is 400Ws voldoende of kies ik beter 600Ws? scheelt een nogal in prijs (379€-579€) , die 2de optionele flitskop zal ik waarschijnlijk toch niet gebruiken.
            Met 400 Ws kom je heel ver (600 Ws en meer zou ik eerder voor buiten aanraden).

            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Jammer dat er zo weinig specs vermeld zijn bij konijnenberg, gewicht? , zit de lader erbij ?,.....
            Lader zit er altijd bij normaal gezien hé


            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
            Supersnelle sync heb je nodig als je met een grote diafragma opening (kleine DOF) bij zonlicht wilt fotograferen en flitsen.
            Bij flitsen boven 1/200s (D90) zijn beide sluitergordijnen op geen enkel moment volledig open en krijg je een gordijnspleet, waardoor je minimum 5ms lang moet flitsen om een volledige belichting van de foto te krijgen, dat kunnen alleen bepaalde camara -flitser combinaties, tenzij de camera bij sluitersnelheden boven 1/200 is uitgerust met een electronische sluiter (D70), dan heb je dat probleem niet.
            Aan deze uitleg merk ik dat je nog niet veel ervaring hebt met flitslicht

            1. Voor dit is het belangrijk te weten hoe een flitser zijn licht afgeeft.
            Speedlights doen dit zeer snel (steile curve bij T.5).
            Studioflitsers hebben een minder steile T.5 curve en een langere T.1 curve (vandaar dat de richtlijn 1/125 bij studioflitsers voor een volledige belichting ).

            Je kan gebruik maken van die langere T.1 curve voor HSS.
            De mannen van Servix haalden 1/4000 met de tragere A koppen op de Ranger Quadra's door deze te triggeren met PW's waarbij te trigger was getuned om te triggeren net voor de sluiter openging en dus de foto te belichten volledig in T.1-T.5 tijd. (dus met het restlicht na de initiële burst).
            hiervoor moesten ze wel de flits op full power gebruiken, maar door de grotere power was dit geen probleem.
            Let op!! dit werkt enkel bij trage flitskoppen, bij snelle flitskoppen heb je een te steile lichtverval.

            2. MF camera's met leafschutters halen ook een synchtijd tot 1/1600 sec.
            Vandaar dat er sommige (pro's) beginnen over te schakelen op MF.
            (natuurlijk ook vanwege de kwaliteit hé)
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: speedlight of battery operated flitsset?

              Ik heb navraag gedaan bij Konijnenberg en de accu blijkt 6kg te wegen en de flitskop 1.5kg kan dit juist zijn? Lijkt mij verschrikkelijk zwaar.

              Aan deze uitleg merk ik dat je nog niet veel ervaring hebt met flitslicht
              ik ben voor het ogenblik "high speed flitsen" aan het testen met 4 speedlightflitsers (op vol vermogen ) die na elkaar telkens 1ms later flitsen, de schakeling lijkt heel goed te werken. De belichting lijkt ook goed zelfs op sluitersnelheden van 1/1000s en meer.

              Bij de meeste speedlight flitsers ( op vol vermogen) duurt de half vermogen flits (t0,5) niet langer dan 1ms, de volledige flits duurt langer maar dan is het flitsvermogen reeds drastisch gereduceerd. Daarom wil ik de flitsers telkens 1ms na elkaar laten flitsen daardoor krijg ik een mooie overlapping. Een studio flitser flitst inderdaad langer omdat de flits (meestal) niet afgebroken wordt om de intensiteit te regelen.

              Het probleem is de triggering want je moet inderdaad de flits starten net voor het 1ste gordijn open gaat. een normale flits start bij een toestel met max flitssynchronisatie van 1/200s (vb D90) na 3.8ms Bij flitsen met sluitersnelheden boven de max flitssynchronisatie snelheid is de onderkant van de foto dan niet belicht.
              De enige manier waarop ik een triggerpuls kan verkrijgen op het moment net voor het eerste gordijn open gaat, is door mijn SB800 op de camera te zetten op supersnelle synchro (FP)
              op de PC uitgang van de SB800 krijg je een trigger puls op het ogenblik dat de FP flitsen starten. Als je die puls vertraagt zit je net goed om de eerste flits te laten starten.
              Op deze pc uitgang hang ik een cactus trigger, aan de ontvanger zijde hangt het triggercircuit voor de 4 flitsers. De cactus trigger vertraagt 500µs, er is nog een bijkomende vertraging van +/- 400µs nodig om de 1ste flits op het juiste moment te starten.
              Nadeel is dat ik de SB800 op mijn toestel moet plaatsen (op minimum flitssterkte en weggericht van het onderwerp) enkel en alleen om het triggersignaal te geven.
              Een andere mogelijkheid zou zijn om een pocketwizard te gebruiken en de SB800 bij de andere flitsers te plaatsen. De SB flitst dan met FP flitsen gedurende de ganse periode en triggert via het vertragingscircuit , de ander flitsers, die elk om beurt op vol vermogen flitsen.
              Voordeel van deze manier van flitsen is dat je high speed kan flitsen op vol vermogen van de flitsers en geen 2 stops verliest zoals bij FP flitsen, verder heb je maar 1 (dure ) merkfitser nodig, de andere 3 of 4 andere flitsers mogen goedkopere manuele (YN460II) flitsers zijn.
              Met de pocket wizards heb ik nog niet kunnen testen omdat ik geen pocket wizard heb.

              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: speedlight of battery operated flitsset?

                Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                naast pocketwizard zijn er intss ook andere merken die TTL aanbieden.
                Er is momenteel nog maar 1 merk beschikbaar wel voor nikon.
                Ik kan er wel meer opnoemen: Phottix Odin (zal snel voor Nikon op de markt komen, men is nu aan het testen) Pixel King over een paar weken op de Europese markt, en helaas niet in EU verkrijgbaar: Radio Popper.

                Comment


                • #9
                  Re: speedlight of battery operated flitsset?

                  Oorspronkelijk geplaatst door mmuetst Bekijk bericht
                  Ik kan er wel meer opnoemen: Phottix Odin (zal snel voor Nikon op de markt komen, men is nu aan het testen) Pixel King over een paar weken op de Europese markt, en helaas niet in EU verkrijgbaar: Radio Popper.
                  daarom dat ik ook zei, MOMENTEEL he michael, de phottix is nog niet beschikbaar voor het grote publiek, de pixel wel.
                  in de toekomst zulen er zeker nog wel volgen vermoedelijk
                  Website: http://www.svisimaging.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: speedlight of battery operated flitsset?

                    ik ben wat geschrokken door het grote gewicht van de Jinbei DC-600, als ik alles samen met 25-30kg een ganse namiddag moet rondtrekken voor een shoot dan heb ik ook nog een ezeltje nodig.

                    Alles in overweging genomen denk ik dat ik voor een 2de SB800 ga +2 manuele YN460II en een setje Pocket wizards, met 2 statieven en een beautydisk (paraplu's heb ik al).

                    Waar ik nog graag bevestiging van zou krijgen is dat met mijn D90 de SB800 ook off-camera via de pocket wizard supersnel FP kan flitsen zonder dat er een SB800 op de camera moet staan. Heeft iemand die combinatie ?
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment

                    Working...
                    X