Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens mount vervangen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens mount vervangen?

    Weet er iemand of je een EFS-lens kunt aanpassen door de bajonetkoppeling te vervangen door een EF_fitting zodat die dan op een 1D kan gebruikt worden?... en is dat zelf doenbaar?

    Of kun je dat oplossen met een adapter?
    Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

    http://pallenhoven.be

  • #2
    Re: Lens mount vervangen?

    Als ik mij niet vergis is het beeld dat uit een ef-s lens komt kleiner dan een ef- lens , je zal dan op een FF met donkere randen zitten .Een 1D is ook maar crop 1,3 .Schiet mij niet af als het niet geheel juist is.

    Comment


    • #3
      Re: Lens mount vervangen?

      Er zijn diverse sites zoals deze die de conversie van EF-S lenzen naar EF beschrijven. Dat kan alleen als de achterlens niet te ver in de camera steekt.
      Zelfs als het lukt is de beeldcirkel te klein voor FF.
      Zolang de spiegel er niet tegenaan zwaait kun je met elk stuk gebogen glas plaatjes maken, dus ook met EF-S lenzen op een tussenring (inderdaad alleen macro). EF-S lenzen hebben geen diafragma-ring, dus als de tussenring geen electronische koppeling heeft, kan je niet diafragmeren. Veel heb je er dus niet aan.


      EF-S on full-frame - What actually happens ?
      Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.

      Comment


      • #4
        Re: Lens mount vervangen?

        Ik dacht zelfs dat je van de achterzijde van de EF-S 18-55 'gewoon' een stukje kon afslijpen-zagen, zodat de spiegel er niet meer tegen kan klappen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een paar durvers dit gedaan hadden. Of het nut had weet ik niet meer...

        Comment


        • #5
          Re: Lens mount vervangen?

          Kan het niet laten - kan je even mijn lens in de bankvijs zetten ?
          https://ggpics.be/

          Comment


          • #6
            Re: Lens mount vervangen?

            Dag Danny
            Heb u ook reeds geantwoord via mail....
            Ik heb nog es nagezien of een 17-85 wel of niet zou kunnen passen op een 1dmkIII.Heb dit objectief zelf niet maar kan op foto's toch zien dat het achterste lensdeel niet zover naar achteren komt als met een 18-55 en 10-22 wel het geval is. Je zou deze lens waarschijnlijk kunnen gebruiken door enkel het deksel rondom het lenselement te vervangen.
            Haal het dekseltje binnen de lensmount es weg met op een paar plaatsen met een dun mesje tussen mount en beschermdeksel te duwen. Aan de plastieken deksel zitten een paar nokjes die fragiel zijn...weinig kracht gebruiken is dus de boodschap. Zoom het objectief nadat je de beschermdeksel weggehaald hebt eens helemaal in en uit ( zonder dat ze bevestigd is op een camera) en kijk of het achterste lenselement voorbij de metalen mount van je objectief komt tijdens het zoomen....indien niet dan kan je dit objectief zelfs veilig op een fullframe gebruiken(nog langere spiegel). Je zal wel erge last hebben van vignettering op de kortere brandpunten (17-20mm).
            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

            Comment


            • #7
              Re: Lens mount vervangen?

              Sommige EFs lenzen zijn aan te passen aan Fullframe of 1.3 cropcamera's door aan de achterzijde wat kunststof weg te halen.
              Dat geldt o.a. voor de 18-55 , heb ik zelf gedaan.(moest op een 10D), waarschijnlijk zijn er wel meer.
              Aan de bajonet hoeft niets veranderd te worden , die is gewoon hetzelfde

              Comment


              • #8
                Re: Lens mount vervangen?

                Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                Ik dacht zelfs dat je van de achterzijde van de EF-S 18-55 'gewoon' een stukje kon afslijpen-zagen, zodat de spiegel er niet meer tegen kan klappen. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat een paar durvers dit gedaan hadden. Of het nut had weet ik niet meer...
                Dat had vooral nut in de tijd van de 10D toen er eigenlijk geen geschikte standaardzooms waren voor dat model.

                Comment


                • #9
                  Re: Lens mount vervangen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                  Aan de bajonet hoeft niets veranderd te worden , die is gewoon hetzelfde
                  maar een Canon 17/85 efs lens is toch anders van mount hoor, die krijg ik gewoon niet op de 1D MKIII..

                  PS; en welk deel moet er dan vanaf?
                  Last edited by The Fish; 10 februari 2012, 19:44.
                  Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

                  http://pallenhoven.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens mount vervangen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
                    maar een Canon 17/85 efs lens is toch anders van mount hoor, die krijg ik gewoon niet op de 1D MKIII..

                    PS; en welk deel moet er dan vanaf?
                    Het kunstof gedeelte wat binnen in de metalen mount zit kan je volledig verwijderen. Vroeger werd het uitstulpende gedeelte met het rubber ringetje er rond afgezaagd. Afzagen gaat zaagsel in de lens brengen. Indien je de volledige plastieken afscherming binnenin de metalen mount niet durft uithalen met een mesje ....dan kan je ook nog de vier schroeven van de metalen mount losdraaien + de twee miniscule schroeven die de contactpunten zitting tegen de metalen ring houden. Indien de metalen ring los is kan je het plastieken deksel langs de binnenzijde makkelijk naar buiten drukken......denk eraan, de plastieken pennen die deze deksel op hun plaats houden zijn niet dik of sterk....voorzichtig. Voorzichtig ook bij het verwijderen van de zitting waar de contactpunten op staan...deze klemt een beetje, maar wanneer je de kleine schroefjes los hebt kan je ook dit uit de plastieken afdekkap duwen. Op amper 5 minuutjes kan je deze kap weghalen....gebruik wel het juiste schroevendraaiertje om de 4 schroeven van de mount los te draaien.
                    Last edited by RUPSELKOPKE; 10 februari 2012, 20:26.
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens mount vervangen?

                      Zou dat ook lukken met een 10-22 ??
                      Zou dan wel een bangelijke breedhoek worden op FF ...

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens mount vervangen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Zou dat ook lukken met een 10-22 ??
                        Zou dan wel een bangelijke breedhoek worden op FF ...
                        Nee. Er zal zonder meer heftige vignettering zijn. Je gaat onmogelijk een bruikbaar beeld hebben op 10mm. En tegen je spiegel zitten.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens mount vervangen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door The Fish Bekijk bericht
                          maar een Canon 17/85 efs lens is toch anders van mount hoor, die krijg ik gewoon niet op de 1D MKIII..

                          Dat ligt niet aan de bajonet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens mount vervangen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                            Zou dat ook lukken met een 10-22 ??
                            Zou dan wel een bangelijke breedhoek worden op FF ...

                            grts
                            Sieg
                            Mogelijk maar met sterke vignettering vanaf 12mm(11,5mm) zonder dat de spiegel het achterste lenselement raakt. Vignettering weg vanaf 16mm......met slimfilter erop vanaf 17mm ongeveer geen vignettering.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens mount vervangen?

                              Dus aan het metale gedeelte van de sluiting moet er niks gebeuren, alleen aan het kunststofgedeelte?
                              Het ligt meestal niet aan het gebruikte materiaal...

                              http://pallenhoven.be

                              Comment

                              Working...
                              X