Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

    Hallo, even een vraag.
    Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn D700 (Fullframe). die lens in de buurt van 35mm. Maar hier zijn 2 types
    Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX -> dit is een croplens. Maar op een fullframe camera heeft deze een beetje vignettering (wat voor mij niet storend is). Deze lens is ook een €140 goedkoper dan de andere.
    Nikkor AF-D 35mm f/2.0 -> Dit is wel een fullframe lels.

    Nu is mijn vraag, wat zijn de andere verschillen onder die 2 lenzen? Want anders koop ik de DX versie, omdat die €140 voor mijn budget wel een groot verschil maakt. En de lens is zelf nog lichtsterker ook.

    Groeten Natan
    Flickr
    Pagina op Facebook

  • #2
    Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

    De 1.8dx geeft wel meer dan 'een beetje vignettering' zou ik denken ??
    D700 in crop mode maakt ook maar 5.1 megapixel fotos.

    Verder zal je dx lens dan ook de cropfactor toepassen - de 35mm 1.8 werkt dan zoals een 52mm lens (net hetzelfde als wanneer je die op een crop-toestel zou zetten).

    Wil je effectief 35mm breed dan zal je de f2 moeten kopen.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

      Je moet niet zitten klooien met een DX lens op een FX body.
      Voor een D700 koop je de AFD 35mm F2, simple comme bonjour.


      Ik ben op zoek naar een nieuwe lens voor mijn D700 (Fullframe
      Want anders koop ik de DX versie, omdat die €140 voor mijn budget wel een groot verschil m

      Snap het eigenlijk niet zo goed: mensen kopen een D700 (fantastisch beest, kost zo'n kleine 2000 Euro) en weten niet eens wat FF betekent. 140 Euro verschil op een lens vinden ze dan weer te veel. Not to worry, 't zal wel aan mij liggen !
      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

        Oorspronkelijk geplaatst door Natan-Bolckmans Bekijk bericht
        Nu is mijn vraag, wat zijn de andere verschillen onder die 2 lenzen? Want anders koop ik de DX versie, omdat die €140 voor mijn budget wel een groot verschil maakt. En de lens is zelf nog lichtsterker ook.
        Zoals al eerder gezegd...de DX AF-S 35 mm zorgt ervoor dat de D700 in een 5 MP crop-mode gezet wordt en dan krijg je ineens foto's op 50 mm beelduitsnede. Zet je de D700 niet in crop-mode dan krijg je een forse zwarte patrijspoort om je foto heen.
        De besparing die je nu zou maken zou later nog weleens een bezwaring kunnen worden...spaar liever door voor de AF-D 35 mm/f2.0...een fijn, compact objectief waar je veel meer profijt van zult hebben.
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

          Bij 35 DX krijg je forse zwarte hoeken op een FF, getest en het is er in PS niet uit te halen omdat het gewoon echt zwart is. Sommigen beweren dat het op bepaalde afstanden en/of diafragma's te doen is. Maar ik koop geen 1.8 lens om die dicht te draaien.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

            Oorspronkelijk geplaatst door petertje Bekijk bericht
            snap het eigenlijk niet zo goed: Mensen kopen een d700 (fantastisch beest, kost zo'n kleine 2000 euro) en weten niet eens wat ff betekent. 140 euro verschil op een lens vinden ze dan weer te veel. Not to worry, 't zal wel aan mij liggen !
            +1
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

              Dankje voor je reactie Hjanssen, ik vroeg het maar omdat als je bijvoorbeeld bij fotokonijnenberg zoekt op lenzen geschikt voor fullframe, staat de 35mm 1.8 DX er ook tussen. Ik zocht het op en mij leek het dat de vignettering nog te doen was in fullframe.

              Sommige reacties hier vind ik echt laag. Natuurlijk weet ik wat het verschil is tussen DX en FX. Niet alle DX lenzen geven een even grote vignettering (veel DX zoomlenzen werken ook bijna perfect op FX). En ik koop die 35mm niet om mijn camera in cropmodus te zetten, dan kocht ik gewoon een 50mm. Wees gerust, als ik niet wist wat FF betekende had ik uiteraard geen D700 gekocht. Ik informeer gewoon even of er een goedkoper alternatief is.
              Groeten Natan
              Flickr
              Pagina op Facebook

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                Snap het eigenlijk niet zo goed: mensen kopen een D700 (fantastisch beest, kost zo'n kleine 2000 Euro) en weten niet eens wat FF betekent. 140 Euro verschil op een lens vinden ze dan weer te veel. Not to worry, 't zal wel aan mij liggen !
                Petertje, Petertje, Petertje,
                met die domme opmerking bewijs je alleen maar dat je niet kan lezen!
                Natan spreekt duidelijk over fullframe en crop en het gevolg van een crop lens op een FF.
                Trouwens de F1.8 DX is redelijk bruikbaar op een fullframe en de vignetering is niet zo erg vanaf f2.8. Je kan op het net veel voorbeelden vinden van gebruik van die lens op FF.
                Ik zou nu ook de DX 1.8 niet nemen maar wel de F2 35mm alhoewel die nu niet zo fantastisch is.

                Zelfde opmerking voor Leopard die er nog zo'n bedenkelijk aan toevoegt.

                Laag!

                Comment


                • #9
                  Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                  Oorspronkelijk geplaatst door Natan-Bolckmans Bekijk bericht
                  Dankje voor je reactie Hjanssen, ik vroeg het maar omdat als je bijvoorbeeld bij fotokonijnenberg zoekt op lenzen geschikt voor fullframe, staat de 35mm 1.8 DX er ook tussen. Ik zocht het op en mij leek het dat de vignettering nog te doen was in fullframe.

                  Sommige reacties hier vind ik echt laag. Natuurlijk weet ik wat het verschil is tussen DX en FX. Niet alle DX lenzen geven een even grote vignettering (veel DX zoomlenzen werken ook bijna perfect op FX). En ik koop die 35mm niet om mijn camera in cropmodus te zetten, dan kocht ik gewoon een 50mm. Wees gerust, als ik niet wist wat FF betekende had ik uiteraard geen D700 gekocht. Ik informeer gewoon even of er een goedkoper alternatief is.
                  Groeten Natan
                  Ik heb de F2 35mm op D700 en ben er niet zo fantastisch content van.
                  Vanaf ongeveer 5.6 is er niet veel mis mee maar daaronder zijn de randen niet zo contrastrijk en scherp. Op f2 is ze soft over gans het beeld.
                  Die lens mag geupdate worden want nu is het enige alternatief de 35 1.4 G en dat is een andere prijsklasse...

                  Toevoeging: de AF van de f2 35mm is wel goed / snel. Nadeel is dat de scherpstelring meedraait. De lens is al klein en je houdt ze meestal vast waar ook de scherpstelring zit. Ambetant. Je moet ook een knop verzetten op de lens wil je manueel de focus (bij)regelen.
                  Last edited by timefreezer; 10 februari 2012, 15:24.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                    Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                    Natan spreekt duidelijk over fullframe en crop en het gevolg van een crop lens op een FF.
                    Trouwens de F1.8 DX is redelijk bruikbaar op een fullframe en de vignetering is niet zo erg vanaf f2.8.
                    Maar de D700 blijft toch altijd in cropmode (5.1 megapixel) werken met een Dx lens erop ?

                    Wat is het nut van een D700 te kopen als je maar zo weinig megapixels gaat gebruiken (die ook nog eens vignettering hebben) ?
                    Dan kan je toch even goed voor 200 euro een 2e hands D50 kopen ipv een toestel van 2000 euro ??

                    En ik wil hier geen olie op 't vuur gooien ofzo, ben misschien naief in mijn vraagstelling, heb gewoon zelf geen ervaring met FF toestellen.
                    Ben benieuwd of er echt mensen zijn die op regelmatige basis een Dx lens op hun FF toestel gebruiken ??
                    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                      Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                      Maar de D700 blijft toch altijd in cropmode (5.1 megapixel) werken met een Dx lens erop ?
                      Dat is niet waar. Je kan dat instellen bij de D700.
                      Je kan instellen dat de D700 de DX lens herkent en dan automatisch naar crop mode gaat maar je kan dat afzetten en gelijk welke lens je dan gebruikt, de D700 blijft in fullframe mode werken.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                        Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                        Ben benieuwd of er echt mensen zijn die op regelmatige basis een Dx lens op hun FF toestel gebruiken ??
                        Ik denk het niet. Ik doe het in elk geval niet omdat het bij zo goed als alle DX lenzen gewoon niet te toen is tenzij je op f10 schiet en dan nog zijn die lenzen naar de buitenkant toe niet goed genoeg (zijn er ook niet voor gemaakt). Maar de 35mm 1.8 DX lens is nu net het lensje waar sommigen toch mee spelen op hun FF. En opnieuw, ik zou ook die lens niet aanschaffen voor een D700.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                          OK bedankt voor de toelichting - wist niet dat je die cropmode kon uitzetten, weeral wat bijgeleerd
                          Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                            Oorspronkelijk geplaatst door Natan-Bolckmans Bekijk bericht
                            Dankje voor je reactie Hjanssen, ik vroeg het maar omdat als je bijvoorbeeld bij fotokonijnenberg zoekt op lenzen geschikt voor fullframe, staat de 35mm 1.8 DX er ook tussen. Ik zocht het op en mij leek het dat de vignettering nog te doen was in fullframe.

                            Sommige reacties hier vind ik echt laag. Natuurlijk weet ik wat het verschil is tussen DX en FX. Niet alle DX lenzen geven een even grote vignettering (veel DX zoomlenzen werken ook bijna perfect op FX). En ik koop die 35mm niet om mijn camera in cropmodus te zetten, dan kocht ik gewoon een 50mm. Wees gerust, als ik niet wist wat FF betekende had ik uiteraard geen D700 gekocht. Ik informeer gewoon even of er een goedkoper alternatief is.
                            Groeten Natan
                            Ik zou persoonlijk geen enkele DX zoomlens van Nikon weten die perfect werkt op DX. Hooguit de 12-24mm, maar dan alleen vanaf 18mm dus echt zinvol is dat meestal niet.
                            35mm Prime is wat dat betreft een beetje lastig, behalve als je een ruim budget hebt. De DX lens is vrij scherp maar met een niet zo mooie bokey. de AFD 2.0 is niet zo scherp maar de bokey is redelijk, de 1.4 35mm heb je niks over te klagen maar dan wel behalve de prijs en het gewicht.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX + Nikon D700

                              Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
                              Ik heb de F2 35mm op D700 en ben er niet zo fantastisch content van.
                              Dankje voor je reactie, ja ik ga er nog eens over denken dan. Waarschijnlijk ga ik dan wel voor de 35mm f2 ipv de f1.8. Al heb ik nog mensen horen zeggen dat ze niet zo super is.

                              Oorspronkelijk geplaatst door flipperkast Bekijk bericht
                              Maar de D700 blijft toch altijd in cropmode (5.1 megapixel) werken met een Dx lens erop ?
                              Ben benieuwd of er echt mensen zijn die op regelmatige basis een Dx lens op hun FF toestel gebruiken ??
                              Ja, dat is inderdaad waar, het zit dan rond de 5.1megapixel. En de automatische DXcrop kan je inderdaad afzetten waardoor je camera fullframe blijft. (zoals timefreezer zei)
                              Ik gebruik wel nog af en toe een DX lens op mijn FX. Dat omdat ik die lenzen nog heb van mijn vorige camera en geen reden zie om ze te verkopen als ik ze nog steeds kan gebruiken. 5.1megapixel is inderdaad niet veel, maar soms heb je gewoon geen grote foto's nodig. Op die manier kan ik dan ook dubbel zo veel foto's in Raw maken dan anders.
                              Inderdaad had ik dan misschien een goedkopere cropcamera kunnen kopen, maar het vaakst gebruik ik mijn fx lenzen en een 2e body kopen speciaal voor die paar DX lenzen vind ik voor mijn geval dom.
                              Flickr
                              Pagina op Facebook

                              Comment

                              Working...
                              X