Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

    Dag allemaal, na jaren afwezigheid terug van weggeweest op dit forum.

    Ik bezit momenteel een Nikon D90 + 18-105mm Nikkor lens die ik hoofdzakelijk gebruik voor de luchtvaart. Ik ben nu op zoek naar een 300 mm zoomlens rond het budget van 300 EUR (mag eronder of boven zijn) ik zag al lenzen van sigma nikkor en tamron maar na talloze reviews gelezen te hebben ben ik het noorden kwijt.

    Alvast bedankt,

    Tomskii

    Edit even een voorbeeldje van een foto van de huidige lens bijvoegen.
    Last edited by Tomskii5; 10 februari 2012, 21:14.
    Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

  • #2
    Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

    Ongetwijfeld de Nikkor AF-S 70-300 IF ED VR...
    Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

    Comment


    • #3
      Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

      Hartelijk bedankt! Nog even doorsparen en dan is ie de mijne ^^!

      EDIT: Joris ik zie nu pas dat jij het bent van op Flightlevel en fb, had ik dat geweten had ik het gewoon zo even gevraagd. Wel nog even wat geld bijéénrapen of een studentenjob vinden tijdens het jaar. ^^
      Last edited by Tomskii5; 8 februari 2012, 12:57.
      Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

      Comment


      • #4
        Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

        TS,
        het woord 'ongetwijfeld' van voorganger trek ik in twijgel.

        De Nikon 70-300 wordt wat zacht in de 300 mm stand. Uit je beginpost is mij niet duidelijk welke optische kwaliteit jij van je objectieven verlangt.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

          De Tamron 70-300 USD VC is wel tot 300mm scherp, ik ben er tevreden over.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            TS,
            het woord 'ongetwijfeld' van voorganger trek ik in twijgel.

            De Nikon 70-300 wordt wat zacht in de 300 mm stand. Uit je beginpost is mij niet duidelijk welke optische kwaliteit jij van je objectieven verlangt.
            Ik zou niet weten welke je anders zou aanraden, de Tamron 70-300 erbuiten gelaten. Johan (die hier ook op het forum zit) heeft daar al belichtingsproblemen mee gehad. Er zijn natuurlijk ook goed werkende exemplaren in omloop van die lens, maar de kwaliteitscontrole bij de Nikkor zal wel beter zijn, Nikon kennende. (Edit: En vanuit dat standpunt zal ik eerder de Nikkorlens aanraden dan de Tamron. Tamron maakt dan wel prima lenzen, hun 70-300 raad ik voor Nikon toch niet aan.)

            Trouwens, "optische kwaliteiten"...Ik weet niet of Tom daar mee weet wat je bedoelt.
            Last edited by JorisVdB; 8 februari 2012, 15:08.
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

              Ik vermoed dat je met optische kwaliteit bedoeld: chromatische abberiatie, vignetering, scherpte naarmate je inzoomt, enzovoort.

              Ik verlang van een lens van om en bij de 3 a 400 eur natuurlijk geen toplens zoals je eentje zou kopen in de 2000 eur. Ik verwacht gewoon een degelijke lens die een goed zoombereik heeft voor luchtvaartfotografie en waarbij de optische kwaliteit zo goed mogelijk is voor de prijs.

              Nogmaals bedankt (discussies zijn altijd goed mits een goede beargumentering zoals nu het geval is)

              Tom
              Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

              Comment


              • #8
                Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                Ja, dat is het zo ongeveer, alleen vervorming nog en het lijstje is compleet denk ik .
                Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                Comment


                • #9
                  Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                  Top, nog even op Hjansen zijn reactie wachten, ik ben wel geneigd om naar die Tamron te kijken, maar dan moet je wel een beetje geluk hebben precies.
                  Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

                  Comment


                  • #10
                    Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    De Tamron 70-300 USD VC is wel tot 300mm scherp, ik ben er tevreden over.
                    Enige voorbeeldfoto's?
                    Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

                    Comment


                    • #11
                      Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                      Mijn foto's van vliegtuigen op m'n Flickr account zijn allemaal met de Nikkor 70-300 genomen.
                      http://www.flickr.com/photos/iefdela...th/6045282270/

                      Met de Tamrons of Sigma's 70-300 heb ik geen ervaring maar ik vind de nikker 70-300 zeer goed.
                      https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                      Comment


                      • #12
                        Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                        In AMS ben je naar mijn weten verder van de baan verwijderd dan in BRU als ik me niet vergis hé?

                        Ik vind het er alvast zeer mooi uitzien, maar het zou natuurlijk extreem dom zijn van een lens te kopen die 100 EUR duurder is en dan toch wat slechter is. Ik wacht graag nog even op foto's van Hjansen om te zien hoe die Tamron het doet.
                        Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

                        Comment


                        • #13
                          Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                          Hoi Tomskii,
                          Heb je mijn bericht op Flightlevel gemist ?
                          Je hoeft alleen maar op mijn bijschrift van Planespotters te clicken, en je weet het.! De foto's na januari 2011 zijn overigens met de Nikon/Tamron combinatie genomen .
                          Als je op 100% kijkt, houd de absolute scherpte een beetje op bij 260/270mm, maar bijvoorbeeld de Network Aviation Fokker heb ik (per ongeluk) op 300mm geschoten.
                          Vind(en)je(jullie) die zo verschrikkelijk onscherp ? In ieder geval scherp genoeg, om door de screening bij Planespotters te komen! En je moet natuurlijk niet de vergelijking met een 300mm prime willen maken, want dat is even een ander verhaal.(en voor mij een wens)
                          De test bij Colorfoto tussen de Tamron en Nikon 70-300 zijn overigens behoorlijk in het nadeel van de Nikon. Maar laat duidelijk zijn , ik heb niets tegen Nikon- objectieven, want mijn eerder genoemde wens, zal echt een Nikon 300mm zijn!
                          En het aanbod om een keer met de Tamron proef te schieten, geldt nog steeds !
                          Groeten,
                          Johan
                          Last edited by Johan1956; 12 februari 2012, 11:40.
                          Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                          Vriendelijke groeten, Johan

                          Comment


                          • #14
                            Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                            Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
                            Hoi Tomskii,
                            Heb je mijn bericht op Flightlevel gemist ?
                            Je hoeft alleen maar op mijn bijschrift van Planespotters te clicken, en je weet het.! De foto's na januari 2011 zijn overigens met de Nikon/Tamron combinatie genomen .
                            Als je op 100% kijkt, houd de absolute scherpte een beetje op bij 260/270mm, maar bijvoorbeeld de Network Aviation Fokker heb ik (per ongeluk) op 300mm geschoten.
                            Vind(en)je(jullie) die zo verschrikkelijk onscherp ? In ieder geval scherp genoeg, om door de screening bij Planespotters te komen! En je moet natuurlijk niet de vergelijking met een 300mm prime willen maken, want dat is even een ander verhaal.(en voor mij een wens)
                            De test bij Colorfoto tussen de Tamron en Nikon 70-300 zijn overigens behoorlijk in het nadeel van de Nikon. Maar laat duidelijk zijn , ik heb niets tegen Nikon- objectieven, want mijn eerder genoemde wens, zal echt een Nikon 300mm zijn!
                            En het aanbod om een keer met de Tamron proef te schieten, geldt nog steeds !
                            Groeten,
                            Johan
                            Nee Johan,

                            Ik had je berichtje niet gemist hoor gewoon dit forum is nog net iets beter op de hoogte dan wij allen al zijn vermoed ik.

                            Ivm dat proefschieten: Jij komt toevallig niet de 23ste feb (volgende week donderdag) naar BRU voor de LX A333? Dan ga ik normaal wel dus dan zou ik eventueel wel eens kunnen proefschieten indien dit past voor jou.

                            Gr,

                            Tom
                            Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

                            Comment


                            • #15
                              Re: 300mm zoomlens voor vliegtuigspotting

                              Gisteren geleverd:



                              [Mod-LesC]Je foto's zijn te groot, en dus achter een linkje geplaatst. Wil je hier zichtbare foto's plaatsen, dan moeten zij beantwoorden aan de BD-normen, nl. langste zijde maximum 900px.[/Mod]
                              Last edited by LesC; 2 maart 2012, 08:59.
                              Nikon D7000+ Tokina 11-16 f2.8 DX II + Nikkor 35mm f1.8 + Tamron SP70-300 F/4-5.6 Di VC USD

                              Comment

                              Working...
                              X