Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

    Beste forumgenoten,

    Ik heb sinds enkele maanden een Pentax K-5.
    Nu begin ik me na een tijdje af te vragen of het kan dat de beeldkwaliteit slechter is dan mijn vorige toestel, de K200? De scherpte is niet direct een probleem, maar ze lijken in de verte flauw en soft. Geen dieptescherpte, zelfs niet op F8,9,11 of 13.

    Is het misschien niet beter dat ik mijn resolutie kleiner zet op 10Mpixels ipv 16MP.
    Of kan de te sterke ruisonderdrukking de boosdoener zijn.

    Het probleem verschilt wel van objectief, met het Tamron objectief is het beter.
    Het kan ook zijn dat de nieuwe 18-55 WR versie slechter is dan de oude DA II versie, hoewel het me zou verbazen dat lenzen slechter worden ipv beter.

    Groetjes,

    Maxim
    Pentax K-5 | SMC 18-55 AL WR f3.5-5.6 | SMC FA 80-200 DAL f4.7-5.6 | Tamron SP AF 28-75 f2.8 XR/DI LD | SMC-M 50mm f/2 | Hama Gamma72

  • #2
    Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

    print ze eens beide uit op dezelfde grootte...

    ik denk dat je de fout maakt om ze beide op 100% te zetten..
    zo vergelijk je een veeel grotere zoomfactor met je K5 dan met je K200... en zal de K5 altijd verliezen...

    vergelijk zij door beide met identieke instellingen af te drukken naar een vaste grootte van bvb 2000mpix breed.... en vergelijk dan eens...?

    scherpte wordt door je glas bepaald grotendeels... (en door de filter voor je sensor maar die zijn de laatste jaren enkel maar beter geworden...)

    ik denk dat je tot de conclusie zal komen dat je K5 de mooiste beelden geeft....
    zoniet, binnendoen... :-)
    www.aeri-photography.be

    Comment


    • #3
      Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

      Laat ons eens twee vergelijkbare foto's zien uit beide toestellen.

      Indien je effectief op pixelniveau vergelijkt zoals Aeri veronderstelt, ben je inderdaad appels met peren aan 't vergelijken en kan je best zijn raadgeving volgen.

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

        Mss een héél dom beginnersvraagje dan: werk je in raw? Want dan speelt de ruisonderdrukking van de camera toch niet mee? Volgens wat ik dacht registreert de sensor dan enkel wat hij 'ziet' en kan je achteraf bijna alles corrigeren.
        (Correct me of i'm wrong)
        Vaarwel K20d, welkom K-7. Nog altijd met wat glaswerk en de gebruikelijke toebehoren.

        Comment


        • #5
          Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

          Ik zou eerst controleren of alle lenzen wel correct focussen op die camera.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

            Hoe vergelijk je de scherpte?
            Werk je in Raw of Jpeg?
            indien in Jpeg, check eens in je menu (eerste menu: camera, 1ste tab) jpeg resolutie en jpeg kwaliteits niveau. check ook eens in je menu (eerste menu, 3de tab) hoe je ruisonderdrukking ingesteld is.

            Verder: zoals al eerder aangegeven, het zou kunnen dat er iets mis is met je lens. Probeer eens met een andere lens en laat die standaarlens van jou desnoods even controleren

            Comment


            • #7
              Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

              Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
              print ze eens beide uit op dezelfde grootte...

              ik denk dat je de fout maakt om ze beide op 100% te zetten..
              zo vergelijk je een veeel grotere zoomfactor met je K5 dan met je K200... en zal de K5 altijd verliezen...
              Lijkt me sterk..
              K5 heeft ook meer megapixels, dus zou op 100% gewoon net zo scherp moeten zijn als K200 op 100%

              Was bij mij in ieder geval wel zo (Nikon D7000 tov D80)
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Lijkt me sterk..
                K5 heeft ook meer megapixels, dus zou op 100% gewoon net zo scherp moeten zijn als K200 op 100%

                Was bij mij in ieder geval wel zo (Nikon D7000 tov D80)
                Hoe meer pixels, hoe eerder focus issues en lens decentring gaan opvallen.
                Hetzelfde was het met de D7000, er zijn zelfs mensen die terug een D90 hebben gekocht.
                Ik zou toch adviseren hetzelfde afbeeldingsformaat te simuleren bij het pixelpeepen
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Beeldkwaliteit K-5 slechter dan K200?

                  Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                  Lijkt me sterk..
                  K5 heeft ook meer megapixels, dus zou op 100% gewoon net zo scherp moeten zijn als K200 op 100%

                  Was bij mij in ieder geval wel zo (Nikon D7000 tov D80)
                  Meer megapixels = meer "vergroting" als je beide op 1:1 bekijkt. In dat geval lijkt grootste beeld minder goed natuurlijk (ook qua ruis). Je moet ze beide op dezelfde grootte bekijken als je ze echt wilt vergelijken.
                  Daarnaast is er CCD vs. CMOS. De K200D is CCD en daardoor naar verluidt beter op lage ISO. Maar alleen daar -de K5 sensor zou voor de rest echt wel superieur moeten zijn.

                  Comment

                  Working...
                  X