Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

    Hallo;

    Ik dacht, dat ik het wist….
    Ik ging eerst voor een D90 (2008), maar dat werd steeds meer afgeraden, omdat de D7000 (2010) moderner qua techniek was, oa hogere ISO waarden, 39 focus punten i.p.v. 11, body gedeeltelijke magnesium.

    Omdat ik vrijwel alles nieuw wilt/moet kopen, gaat dat alles in de papieren lopen. Ik hoef echt niet het beste, maar moet wel goed zijn.
    D90 + 18-105 mm € 950; D7000 + 18-105 mm €1300. Dat is ook ong. op moment mijn basis bedrag.
    Mijn wens is eigenlijk een full frame. De 1e Nikon is dan D700. Op moment is de body € 1950. Omdat de D800 er aankomt, en ik een ½ jaar wacht, zal, als de aanvoer weer (hopelijk op gang komt, de prijs zeker? zakken.
    Dan kan ik met wat doorsparen ( ik vergeet ff de crisis) een D700 kopen met een standaard kit voor ergens
    rond de €1800 (ik weet ‘t, dat zijn wens gedachten, maar ’t kan) Bovendien heb ik nog een paar goede lenzen v.e. NikonF801 ( analoog) Deze zijn nog perfect, maar gedateerd. Anderzijds, een reisverhaal met een D700 in Chip Foto/Video nr. 58 viel me erg tegen.

    Kijkend op www.dbreview.com kwam ik bij toeval (?) terecht op de Sony A900 en de nieuwere A77.
    De Sony A900 is een full frame, maar niet meer verkrijgbaar., 2e hands moeilijk.
    De nieuwere A77 is een APS-C sensor, maar levert echt perfecte foto’s. Ook dat kost met een standaard ong. €1400. De andere lenzen (Tamron) zijn betaalbaar
    De Sony Alfa NEX 7, systeem camera, ook APS-C , komt met nog betere cijfers en prachtige foto’s. Het is alleen de duurste systeemcamera ooit; €1350 met 18-55 kit lens, en er zijn nog weinig lenzen hiervoor, maar ach dan is het geld ook voorlopig ook op. Een artikel staat in Chip Foto/Video nr. 58.
    De beelden zijn soms nog beter dan menige spiegel reflex. Ik heb de topic hierover in dit forum (deels) gelezen.

    Ik ben een liefhebber van Nikon, maar geen nerd.
    Het is welk zo, dat de service van Nikon veel beter is, dan die van Sony; lees hun eigen forum. Het is soms abominabel slecht. Men reageert gewoon niet op mails. Ook eigen ervaring.

    Wat wil ik? Goede Marco foto’s, op reis met een goede tele 70-300mm, (oa dierenparken); voor in huis en (oude) gebouwen een groothoek, en af en toe een reportage maken. Tamrom heeft bv een hele mooie 70-300 mm voor € 360.

    Wie kan me helpen of maak ik het te moeilijk?
    Alvast hartelijk dank
    Groeten;
    Calisto
    Last edited by Calisto; 1 maart 2012, 20:50.
    Met vriendelijke groet

    Calisto

  • #2
    Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

    Ik zou niet beginnen met de body maar met de lenzen. (Eigenlijk zou ik willen beginnen met de fotograaf, lukt het jou om het optimum uit al die pixeltjes te halen?)

    Welke lens wil je bij welke aanvangsopening bij welke kwaliteit?

    Voorbeelden: De Nikon 14-28 wordt gezien in die klasse als de standaard. Canon levert op dit moment als enige een heel goede 70-200 4.0 IS. Etc.



    Kijk dus naar de verschillende merken met als uitgangspunt setje lenzen die bij jou past. En pas dan kijk je naar de body!

    FF of APS-C? Hoe belangrijk is het voor jou om te spelen met scherptediepte?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

      Hallo;

      Eerlijk gezegd ben ik geen expert op gebied van de hedendaagse lenzen; weet, dat Nikon perfecte lezen heeft, maar die perfecte centen heb ik niet.
      Kan 1 goede standaard lens kopen, zeg rond de 50 mm; maar als ik aan tele denk, dan zal het toch sigma of Tamron worden.

      Zeker, een lichtsterke lens is heel belangrijk; maar dat wordt ook een portemonnee kwestie. Ik moet het dus opbouwen én een goede middenweg zien te vinden.

      Scherptediepte is wel belangrijk, bv als ik bv een insekte of klein reptiel wil fotograferen wil. En, ja geen verkeerde kijk, eerst met de lenzen "beginnen".

      Ik heb begrepen, dat met de A77 en de NEX 7 op op korte afstand marco goed mogelijk is. Ik hoef niet persé elke pixel te zien op A3 formaat. Dat zal zelden voorkomen

      groet Calisto
      Last edited by Calisto; 6 februari 2012, 21:10.
      Met vriendelijke groet

      Calisto

      Comment


      • #4
        Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

        misschien kan dit je helpen:

        Heel vaak wordt de volgende vraag gesteld: “Ik fotografeer graag mijn (klein)kinderen en de natuur en ik heb nu alleen een kitlensje. Wat moet mijn
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Dank u, ik ga kijken

          Groet Calisto
          Met vriendelijke groet

          Calisto

          Comment


          • #6
            Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

            Marco of tele is met een NEX en iedere andere systeemcamera zonder EVF echt haast niet te doen.
            Welke lenzen heb je nog van je F801?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              Marco of tele is met een NEX en iedere andere systeemcamera zonder EVF echt haast niet te doen.
              Welke lenzen heb je nog van je F801?
              Nex 7 heeft wel een EVF.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Nex 7 heeft wel een EVF.
                Da's mooi, voor Olympus des te meer reden om dat ook te doen, alleen jammer dat ze met de OM-D weer doorslaan in de retro look.
                Wel zou ik zelf als ik maar 1 systeem moest kiezen een D700 nemen, desnoods met een paar goedkope lenzen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                  Op de NEX 7 staat dezelfde EVF als op de A77. Focus peeking werkt perfect. Is zelfs ideaal voor macro. De Nex 5 heeft standaard geen EVF, maar wel focus peeking. In manuele focus mode (best voor macro) krijg je een x keer vergroot beeld op het LCD scherm.
                  werkt perfect voor Macro.
                  macro laag bij de grond in moeilijke hoeken werkt natuurlijk ook niet met een EVF? Dan gebruik ik het LCD scherm van de a77. ook hier weer met de peeking functie.
                  Sony A77, Sony 16-105, Sony 50 1,8 ,Sigma 105 2,8 macro, Minolta 18-70, Minolta 75-300. Giotto statief, Sony 70-400 SSM, Minolta 5d (terug in de kast = zie 1), NEX5N met 18-55 en 16 2,8.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                    Hallo;
                    @Alex: ik heb aan lenzen: -
                    - Nikon lens AF Nikor 28-85 mm / diafragma 3.5 – 4.5
                    - Sigma APO Hi Otek - AF 70 -300 mm – zoom lens / incl. Macro / f = 4.5 – 5.6
                    - Sigma Groothoek / 24 mm / f = 2.8 /
                    - SB24 flitser, kan ik dan als 2e flitser gebruiken of alles verkopen?
                    en ja ik heb wel een zwak voor die D700, al moet ik dan nog lang wachten totdat de prijs voldoende gezakt is;

                    @ JeanPaulDries:
                    en ja; die A77 is ook erg mooi en geeft goede foto's
                    de NEX is goed en praktisch; licht gewicht en handelbaar. Zo van jullie te horen ook goed voor macro.
                    Maar hoe zit het met de service van Sony; is deze echt zo slecht?

                    Groeten
                    Calisto
                    Met vriendelijke groet

                    Calisto

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                      De a900 en a850 waren of zijn prachtige toestellen, en het voordeel bij sony is dat je toegang hebt tot Zeiss objectieven met AF.

                      12mp van de d700 is te laag en achterhaald , de nieuwe nikon d800 is prachtig maar een beetje duur voor jou denk ik. (+/-3000€)
                      sony komt waarschijnlijk dit jaar ook met FF en met EVF op de markt , misschien iets goedkoper dan de d800. men spreekt over 2 of zelfs 3 versie maar dat zijn allemaal geruchten waar ik niet te veel geloof zou aan hechten (24mp en 36mp versie)

                      de NEX7 is heel goed, en ik denk voor jou het meest geschikt, het grote voordeel is dat je een modulair systeem hebt dwz je kunt het gebruiken als compact en ook als DSLR (mits adapter)
                      Zelfde geldt voor NEX5, deze heeft 16mp sensor ipv 24mp en geen ingebouwde EVF maar wel een optionele externe EVF.
                      lens aanbod is momenteel toch al vrij aanvaardbaar binnen NEX reeks maar je hebt wel toegang tot praktisch alle kleinbeeld objectieven ooit gebouwd, inclusief de betere Zeiss, Leica etc.

                      beeldkwaliteit van beide toestellen is op punten beter dan van d700

                      Er is sprake van een NEX9 toestel, sony zelf heeft balonnekes in die richting opgeladen, dit toestel zou een FF sensor bevatten (24 of 36mp ) zou zowel de a-mount (DSLR) objectieven ondersteunen als de E-mount objectieven (NEX)
                      lijkt mij heel aantrekkelijk, te mooi om waar te zijn, schat een prijs van rond de 2000€

                      ook de micro systemen van panasonic en olympus zijn zeer goed met persoonlijke voorkeur voor panasonic.

                      Wat service betreft van Sony die is schijnbaar in sommige regio's niet goed maar dan spreek je over Canada en sommige regio's in Amerika, in België weinig klachten gehoord, maar de herstellingsdienst is in Antwerpen waar je rechtstreeks beroep kunt op doen.(http://www.videp.be/home.htm )

                      persoonlijk zou ik geen DSLR meer kopen, teveel beperkingen, wel geschikt voor typische toepassingen, Sony SLT is nog aanvaardbaar en al beter, maar de toekomst ligt in de compact's met grote sensors, veel handiger in gebruik , is fun om te gebruiken.
                      als je hoofdzakelijk actie (sport) en studio etc.fotografie beoefent dan is DSLR of SLT nog te verantwoorden, alhoewel met de NEXEN en adapter kom je wat actie betreft ook al heel ver.
                      Last edited by puerte; 7 februari 2012, 11:11.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                        Aangezien je een D90 qua kwaliteit blijkbaar goed genoeg vindt, is ook zowat elke Nex zeker meer dan goed genoeg.

                        Met een budget van 1300 zou ik bv. denken aan :
                        - Nex-5 (of 5N)
                        - 18-55
                        - 55-210

                        Voor macro :
                        - 30/3.5
                        - ofwel adapter A/E-mount en Minolta/Sony 50mm macro (die adapter kan je dan ook gebruiken voor elke andere lens, of het nu een Tamron-tele of iets anders met a-vatting is).

                        Persoonlijk vind ik dit zeer handige toestelletjes die enorm veel te bieden hebben.
                        Het lensaanbod in e-mount wordt aan gewerkt, maar mits een adapter kan je er elke lens met a-vatting ook op kwijt, eventueel zelfs met behoudt van AF.
                        Ik zou zelf enkel niet meteen denken aan Nex als het voor zwaar telegeweld is (-hoewel sommigen er een 600/4 op zetten-) of voor echte actie/sport.
                        Succes met je keuze !

                        Oorspronkelijk geplaatst door Calisto Bekijk bericht
                        Maar hoe zit het met de service van Sony; is deze echt zo slecht?
                        Van mij krijgt de Sony-service een 10/10.

                        Twee keer email-correspondentie mee gehad: steeds snel een duidelijk antwoord gekregen.

                        Verschillende keren van de hersteldienst (Videp - zoals Puerte al aangaf) gebruik gemaakt (meer ivm Minolta 7D's en een paar oudere Minolta-lenzen dan voor Sony's eigen materiaal moet ik zeggen):
                        Altijd alles snel en goed hersteld terug gekregen.
                        Ook een heel soepele toepassing van garantie: om het even waar iets gekocht is, 2 jaar garantie (zelfs voor materiaal uit VS of Hong Kong).
                        Last edited by K-2; 8 februari 2012, 07:44.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                          Hallo;

                          Geweldig wat een goede en eerlijke antwoorden; bedankt!
                          Net pas thuis, dus nu pas een reactie.

                          @Puerte:
                          - de A900, zijn die nog 2e hands verkrijgbaar, en wat zou nu de prijs zijn?
                          - de D800 is zeker voor mij veel te duur; daar denk ik nog geeneens aan!
                          - maar die D700 was een optie, zeker 12 mb is niet veel, maar voor zou in principe genoeg voldoende kunnen zijn, als ik met goede lenzen mijn doelen kan halen, dan zou dat een optie kunnen zijn. Ik hoef mij brood er niet mee te verdienen. En ik heb een zwak voor Nikon, maar zoals gezegd; dat wil ik niet tegen beter weten in doorzetten. Als de D800 voorlopig niet of in onvoldoende mate komt, zakt de prijs nauwelijks, en dus geen D700 voor mij. Een optie is dan de D7000. Maar dan komt Sony ook meedingen.

                          Ik ben vandaag bij Konijnenberg geweest, ( ivm mijn EIZO monitor)en daar de Nex 5 gezien. De Nex 7 was er (nog) niet. Eerlijk gezegd, een mooie maar wel een erg iele camera. Meer lens dan body. Ik vind 24 mp voor een APS-C sensor wel erg veel ivm de ruis .Hoewel deze erg goede foto's maakt, en qua techniek en cijfers goed uit de verf komt, zou ik dan toch meer voor de A77 kiezen. Dat is toch wel meer "camera" voor mij gevoel. En ik wil tzt toch een goede tele kopen, dan is wat "meer"body wel prettig.
                          Heeft de A77 een kunststof of magnesium body? Vind ik ook wel belangrijk, en een stevige body, die stof/vochtwerend is.

                          De prijs v.e. Nex 7 en een A77 liggen dicht bij elkaar.

                          @K-2
                          U heeft gelijk, De Nex 5 & 7 kunnen enorm veel, en maken prachtige foto's. Door die test/art. in Chip heeft mij ook de aandacht getrokken. En ik denk voor reizen waar je weinig mee kan nemen, kan het ook een goede concurrent worden voor de grote DSLR.
                          Maar ja; je kan maar 1 keuze maken; dan neig ik toch meer naar de A77.

                          Ach, zo kom ik steeds dichter bij mijn doel, toch?

                          mbt de service; goed om te horen, dat er ook goede ervaringen zijn. Persoonlijk heb ik meer dan een week geleden een mail naar sony gestuurd met een vraag over de A77 en de A900.
                          Helaas, nog steeds niets gehoord. Omdat ik op hun eigen forum er ook klachten waren, kwam ik met de vraag/opmerking. Mogelijk is het met de fotografie beter gesteld.

                          Dat is voor mij toch wel een belangrijke zaak, service.

                          Ik laat weten wat het uiteindelijk gaat worden;

                          Alvast bedankt
                          Groeten Calisto
                          Last edited by Calisto; 7 februari 2012, 22:04.
                          Met vriendelijke groet

                          Calisto

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                            Je twijfelt tussen FF en crop. Ik weet niet precies hoeveel beter de beeldkwaliteit is, hoge ISO is zowiezo beter. Dus als je denkt die vaak nodig te hebben, misschien toch beter gaan voor een D700. De D800 komt er al in maart geloof ik, dus de prijs zal wel zakken.


                            Hoewel deze erg goede foto's maakt, en qua techniek en cijfers goed uit de verf komt, zou ik dan toch meer voor de A77 kiezen. Dat is toch wel meer "camera" voor mij gevoel. En ik wil tzt toch een goede tele kopen, dan is wat "meer"body wel prettig.
                            Heeft de A77 een kunststof of magnesium body? Vind ik ook wel belangrijk, en een stevige body, die stof/vochtwerend is.
                            Jawel, magnesium body en je kan er een glas water overheen gieten.
                            En de EVF is heel aangenaam om in te kijken. Telkens ik door een gewone OVF kijk, lijkt het wel of de camera stuk is.
                            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                            Mijn bird foto's en urbex foto's

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sony A77, de A900, De Nikon D700 of de D700

                              Altijd lastig maar een camera kopen is een soort huwelijk, je krijgt ook de familie bij

                              waarom zou je per se nieuw kopen een 90d is nog altijd een hele goeie camera en 2dehands soms al voor 350 euro te krijgen. Dan hou je nog veel geld over. Ik zou daarmee beginnen gezien budget beperkt is, later kun je nog altijd een ff camera halen . Sorry ik heb niet alle reacties gelezen maar .....

                              Trouwens 12 mp is niet weinig. Ik gebruik canon maar nog altijd is de beste dslr de nikon d3s en die heeft ook 12mp
                              Last edited by aras; 7 februari 2012, 23:29.

                              Comment

                              Working...
                              X