Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

    Hallo

    Na veel wikken en wegen dacht ik eraan om een Canon EOS 600d met starterlenzen 18-55mm IS II + 55-250mm IS II te kopen. Nu slaat de twijfel echter toe: door veel te lezen (o.a. op dit forum) lijkt een 550d misschien toch een beter optie...

    De prijzen (bij Foto Konijnenberg) op dit moment:
    • Canon EOS 550D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II = € 819,00
    • Canon EOS 600D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II = € 923,68


    Nu weet ik het dus niet meer. Is dit prijsverschil te verantwoorden? (Misschien kan ik de "winst" beter gebruiken om een 50mm-lens te kopen? Of...?) Is de 600d echt een betere camera of gaat het enkel om een kantelbaar scherm als "extra"? Is er een verschil in fotokwaliteit? Wat kan/mag ik verwachten van de "feature guide" op de 600d? ...

    Ter info:
    • Ik ben een beginner. Voor zover ik uit besprekingen op internet kan afleiden en voor zover ik begrijp wat ze met al die instellingen bedoelen, lijkt de 600d iets meer geschikt voor beginners door de Scene Intelligent Auto-modus, Creative-modus en "feature guide".
    • Bedoeling: vooral reisfoto's en foto's van de kinderen.
    • In eerste instantie wil ik vooral op automatische stand kunnen werken. Hiervan verwacht ik al een goede fotokwaliteit: scherpe beelden en mooie kleuren. Een automatische stand lijkt me ook belangrijk om even snel wat foto's te kunnen nemen (bvb. op reis...).
      Het is wel de bedoeling om alle mogelijkheden van het toestel ook te ontdekken en gaandeweg meer bij te leren. Dan kan ik later eventueel ook investeren in betere lenzen afhankelijk van de noodzaak.


    Graag dus jullie tips, raadgevingen en opmerkingen. Canon 550d of toch 600d? (Eventuele aanvullende tips over lenzen zijn ook welkom. Wie weet kan ik mijn eventuele € 100 "winst" hier ergens voor gebruiken? )

    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

    Persoonlijk vind ik de 550D een prima toestel. Zelf ook gehad en er kommen prima platen uit.

    Je winst zoals je dat noemt kun je gebruiken voor; extra batterij, tas etc

    Advies door zoek het forum eens. Deze vraag is al meerdere malen langs gekomen

    Comment


    • #3
      Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

      ik dacht dat de 600d een draaibaar scherm had. Als dat zo is heb je daar wel een aantal extra mogelijkheden mee zoals ongewone camera standpunten.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

        De ruiseigenschappen van de 600D zouden weer iets beter zijn. Of dat voor jou belangrijk is weet ik niet. Het menu zou iets handiger zijn. Het dynamisch bereik zou iets groter zijn. Scherm is al genoemd.

        Stel, je doet 4 jaar met de camera. Daarna ruil je hem in. Voor een 600D krijg je dan misschien 40 euri meer. Dus het kost je 15 euri per jaar om niet met een 550D maar met een 600D te fotograferen. Kan je nauwelijks nog een pizza voor kopen!
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Ik heb nog nergens gelezen dat een 600D beter presteert dan een 550D qua ruis. Bron aub? Wel heb ik op dpreview gezien dat de beeldkwaliteit van de RAW files van de 550D iets beter is dan die van de 600D (vergelijkingsfunctie op één van de laatste pagina's van de 600D review). Al kan dit net zo goed een iets mindere sample van de 600D geweest zijn.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

          Comment


          • #6
            Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

            Ik weet ook niet waarom, maar ik zou voor de 600D gaan. Zo'n 50 mm lensje kun je altijd
            nog bijkopen, later als je één en ander onder de knie hebt. En misschien wil je dan wel een
            85 mm, om wat afstand te houden van spelende kinderen en zo.
            Maar waarom voor de 600D? Camera van het jaar; niet dat dit veel wilt zeggen, maar bon.
            Bij eventuele doorverkoop heb je een nieuwer model en kun je dus iets meer vragen, en
            de ruisprestaties zouden ietsjes beter zijn op hogere iso. Kan binnen een rol spelen. Maar
            vooral gevoelsmatig zou ik voor het nieuwste gaan. Zo maar. Digitale waanzin.

            Comment


            • #7
              Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Zo maar. Digitale waanzin.
              Ik kan dat gevoel... En dat is nu ook de reden waarom ik twijfel. Digitale waanzin is objectief gezien eigenlijk een flauw argument. (Maar meestal ben ik dan ook de eerste om niet objectief te zijn... )

              Comment


              • #8
                Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                Kantelbaar schermpje is zo ongeveer het enige echte voordeel van de 600D tegenover de 550D. Als je denkt macro fotografie te gaan doen zou ik voor de 600D gaan, anders voor de 550D.
                www.elwee.net

                Comment


                • #9
                  Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                  Klapschermpje is het enige echte verschil (en nog iets met draadloos flitsen ofzo).
                  Ik snap niet waarom er 110 euro verschil zit tussen die sets, terwijl ze maar 50 schelen als je de body appart koopt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                    Ik snap niet waarom er 110 euro verschil zit tussen die sets, terwijl ze maar 50 schelen als je de body appart koopt.
                    Dan koop je toch een body en een lens.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                      er is weinig om over te twijfelen, 600 heeft een paar extraatjes en kost iets meer. Zijn die extraatjes belangrijk voor je en denk je dat je het gaat gebruiken?

                      Voor de rest zijn ze exact hetzelfde.
                      Er zijn behalve de kantelbare scherm een paar softwarematige extratjes. Voor 50 euro extra wil ik de kantelbare scherm.....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                        Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                        Er zijn behalve de kantelbare scherm een paar softwarematige extratjes.
                        Weet je ook wat die softwarematige extraatjes inhouden?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                          De kogel is door de kerk. Het is een Canon EOS 550D geworden. Deze week in aanbieding in de Mediamarkt... Zelfs via vele internetwinkels vond ik geen beter aanbieding.

                          Bedankt voor de tips.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
                            De kogel is door de kerk. Het is een Canon EOS 550D geworden. Deze week in aanbieding in de Mediamarkt... Zelfs via vele internetwinkels vond ik geen beter aanbieding.

                            Bedankt voor de tips.
                            Veel plezier ermee, prima toestel

                            Comment


                            • #15
                              Re: Twijfel: Canon EOS 550d of 600d?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Dafke Bekijk bericht
                              De kogel is door de kerk. Het is een Canon EOS 550D geworden. Deze week in aanbieding in de Mediamarkt... Zelfs via vele internetwinkels vond ik geen beter aanbieding.

                              Bedankt voor de tips.
                              Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.

                              Comment

                              Working...
                              X