Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnersvraagjes ivm aankoop.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnersvraagjes ivm aankoop.

    Groet

    Ik ben van plan mij te verdiepen in de fotografie en ben momenteel veel opzoekwerk aan het leveren voor een geschikte eerste aankoop. Bij die zoektocht ben ik op een aantal vragen gestoot.

    1. Het is mij opgevallen dat de instapversies van canon geen stofverwijderingssysteem hebben, nikon wel. Mij lijkt dat wel belangrijk te zijn, maar is dit ook zo?

    2. Anderzijds hebben de instapversies van nikon geen ingebouwde autofocusmotor en die van canon wel. Ik heb begrepen dat die niet enorm belangrijk is, zolang het in de objectief zit. Maar er zijn ook objectieven zonder autofocus, dus opnieuw is de vraag in welke mate dit belangrijk is.

    3. De prijsklasse waar ik mij in bevind is 500-600 euro, maar daarin hebben zowel nikon als canon camera's een kantelbaar scherm. Ik vind die niet uitermate nuttig in de zin dat het eerder voor filmen is bestemd. Anderzijds zou het wel nuttig zijn om tegen krassen te beschermen. Bestaan er geen camera's in die prijsklasse zonder kantelbaar scherm?

    4. Ik twijfel ook over de sd-kaart die ik er bij ga kopen. Ik heb al gelezen over verschillende klasses, maar ik wil geen honderden euro's spenderen aan een deftig sd kaartje. Welke zijn aan te raden voor een beginner? Ik las dat het minstens klasse 6 moet zijn.

    5. Volgende vraag is over statieven. Ook hier wil ik nog niet al te veel geld aan uitgeven. Ik vroeg mij af of deze goedkope volstaat: http://www.statiefshop.be/product/88...s-statief.html
    Zijn draaggewicht is wel minder dan de andere, maar hij weegt zelf ook wat minder.

    6. Zijn er bepaalde filters die ik nodig heb om de lens te beschermen?

    7. Tot slot: is het beter om een tweedehandscamera te kopen van een origineel hogere prijsklasse, dan een nieuwe?


    Alvast bedankt voor het lezen en eventueel antwoorden, ik begrijp dat het veel vragen zijn, maar het is niet verplicht om op alles te antwoorden.

  • #2
    Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

    Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
    het is niet verplicht om op alles te antwoorden.
    Gelukkig. Dan beperk ik me tot 6. Nee.

    Comment


    • #3
      Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

      Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
      Groet


      2. Anderzijds hebben de instapversies van nikon geen ingebouwde autofocusmotor en die van canon wel. Ik heb begrepen dat die niet enorm belangrijk is, zolang het in de objectief zit. Maar er zijn ook objectieven zonder autofocus, dus opnieuw is de vraag in welke mate dit belangrijk is.
      Geen enkel Canon camera heeft een autofocusmotor....

      Comment


      • #4
        Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        Geen enkel Canon camera heeft een autofocusmotor....
        Op deze site staat het aangevinkt: http://www.digicamshop.be/product/12...100d-body.html
        Vreemd wel.. waar kan ik dan best alle specificaties bekijken en vergelijken?

        Comment


        • #5
          Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

          Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
          Groet


          4. Ik twijfel ook over de sd-kaart die ik er bij ga kopen. Ik heb al gelezen over verschillende klasses, maar ik wil geen honderden euro's spenderen aan een deftig sd kaartje. Welke zijn aan te raden voor een beginner? Ik las dat het minstens klasse 6 moet zijn.

          6. Zijn er bepaalde filters die ik nodig heb om de lens te beschermen?

          7. Tot slot: is het beter om een tweedehandscamera te kopen van een origineel hogere prijsklasse, dan een nieuwe?

          4 . maakt allemaal niks uit
          6.Nee , overbodig
          7.Dat kan een goede optie zijn als gebruikt je niet tegenstaat.
          Ik heb 3 spiegelreflexen , alle 2e hands gekocht.
          Vond ik de nieuwprijs niet waard.

          Comment


          • #6
            Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

            Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
            Op deze site staat het aangevinkt: http://www.digicamshop.be/product/12...100d-body.html
            Vreemd wel.. waar kan ik dan best alle specificaties bekijken en vergelijken?
            Canon heeft al in 1986 (begin van de autofocus) voor een nieuwe mount gekozen, waarbij alles electrisch wordt overgebracht, niets mechanisch meer dus.
            Consequentie: Van daarvoor past en werkt niets meer, vanaf 1986 werkt alles zonder beperkingen.
            Diverse andere merken (waaronder Nikon) hebben hun bajonet behouden, maar niet alles met die bajonet werkt probleemloos...omdat er nog steeds mechanische koppelingen moesten zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              1. Het is mij opgevallen dat de instapversies van canon geen stofverwijderingssysteem hebben, nikon wel. Mij lijkt dat wel belangrijk te zijn, maar is dit ook zo?
              De Canon 550D en de Nikon 5100 (zie jouw budget) hebben een sensorcleaning ingebouwd.

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              2. Anderzijds hebben de instapversies van nikon geen ingebouwde autofocusmotor en die van canon wel. Ik heb begrepen dat die niet enorm belangrijk is, zolang het in de objectief zit. Maar er zijn ook objectieven zonder autofocus, dus opnieuw is de vraag in welke mate dit belangrijk is.
              Voor zo ver ik weet hebben Canon en Nikon in al hun toestellen ingebouwde AF

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              3. De prijsklasse waar ik mij in bevind is 500-600 euro, maar daarin hebben zowel nikon als canon camera's een kantelbaar scherm. Ik vind die niet uitermate nuttig in de zin dat het eerder voor filmen is bestemd. Anderzijds zou het wel nuttig zijn om tegen krassen te beschermen. Bestaan er geen camera's in die prijsklasse zonder kantelbaar scherm?
              Canon 550D heeft geen kantelbaar scherm de Nikon D5100 wel.

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              4. Ik twijfel ook over de sd-kaart die ik er bij ga kopen. Ik heb al gelezen over verschillende klasses, maar ik wil geen honderden euro's spenderen aan een deftig sd kaartje. Welke zijn aan te raden voor een beginner? Ik las dat het minstens klasse 6 moet zijn.
              Een SD kaartje van 8GB = +/- 20 a 35 € (Sandisk Ultra of Extreme Pro)

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              5. Volgende vraag is over statieven. Ook hier wil ik nog niet al te veel geld aan uitgeven. Ik vroeg mij af of deze goedkope volstaat: http://www.statiefshop.be/product/88...s-statief.html
              Zijn draaggewicht is wel minder dan de andere, maar hij weegt zelf ook wat minder.
              Op een statief mag je echt niet besparen, als je er niet meer geld aan wil/kan geven koop je er voorlopig beter geen.
              Het model dat jij toont zou ik enkel een compactje opzetten.

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              6. Zijn er bepaalde filters die ik nodig heb om de lens te beschermen?
              Je kan er een UV filter opzetten maar koop dan wel een goede (maar dit is niet noodzakelijk)

              Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
              7. Tot slot: is het beter om een tweedehandscamera te kopen van een origineel hogere prijsklasse, dan een nieuwe?
              Dat is een keuze die je zelf moet maken

              Comment


              • #8
                Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                Bedankt allemaal voor de berichten!

                Het enige wat mij nu nog rest is de juiste keuze maken.
                Nikon of Canon.. maar daarvoor zal ik eens een winkel moeten binnen springen en zien welke mij het best ligt.

                Comment


                • #9
                  Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                  Canon heeft in geen enkele body een AF motor, dat is één van de eigenschappen van EOS.

                  Bij Nikon hebben de instap modellen geen AF-motor en moet je AFS, HSM, PKZ, USD, BIM lens gebruiken met de AF-aandrijving in de lens, de duurdere Nikons hebben een AF-motor in de camera, maar die wordt niet gebruikt als je één van bovenstaande objectieven gebruikt, bij gewone AF en AF-D objectieven wordt de cameramotor gebruikt.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Canon heeft in geen enkele body een AF motor, dat is één van de eigenschappen van EOS.

                    Bij Nikon hebben de instap modellen geen AF-motor en moet je AFS, HSM, PKZ, USD, BIM lens gebruiken met de AF-aandrijving in de lens, de duurdere Nikons hebben een AF-motor in de camera, maar die wordt niet gebruikt als je één van bovenstaande objectieven gebruikt, bij gewone AF en AF-D objectieven wordt de cameramotor gebruikt.
                    Is het dan aan te raden om canon te kopen? Of zijn er voldoende AF lenzen beschikbaar dat het niets uitmaakt?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                      Wanneer je naar de winkel gaat, kijk dan welk menu jij handiger vindt. Van Nikon is die small en diep, van Canon breed en ondiep.

                      Ik heb afgelopen jaren vaak deelnemers aan mijn fotocursusen gehad die wat mopperend waren over de menu structuur van Nikon.

                      Ook zal je, als je een camera vast houdt, merken dat de ene camera een voor jou handiger opzet van knoppen heeft dan de andere.
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                        Wanneer je naar de winkel gaat, kijk dan welk menu jij handiger vindt. Van Nikon is die small en diep, van Canon breed en ondiep.

                        Ik heb afgelopen jaren vaak deelnemers aan mijn fotocursusen gehad die wat mopperend waren over de menu structuur van Nikon.

                        Ook zal je, als je een camera vast houdt, merken dat de ene camera een voor jou handiger opzet van knoppen heeft dan de andere.
                        Zal ik doen, eens zien waar er in de buurt een winkel is met testmogelijkheid.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                          Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
                          Groet
                          1. Het is mij opgevallen dat de instapversies van canon geen stofverwijderingssysteem hebben, nikon wel. Mij lijkt dat wel belangrijk te zijn, maar is dit ook zo?
                          Voor mij is het niet belangrijk,
                          stof verwijderen wat op de sensor achterblijft is één zaak,
                          maar...
                          meestal is het hardnekkig te verwijderen vet, wat de vlekken veroorzaakt op de foto, en dat vet kan je niet zomaar verwijderen, zeker niet met een zogeheten stof verwijdering systeem.
                          Dus in mijn ervaring zo goed als nutteloos.

                          Heb 3 Nikon camera's, D50, D70s en D7000, enkel D7000 heeft het systeem.
                          De sensor van de D7000 is na een tijdje even vettig, als deze van de D50 en D70s die geen stof verwijdering systeem hebben.
                          Het systeem zit nu eenmaal op de D7000, er extra voor betalen zou ik zeker niet doen, haalt toch weinig of niks uit.
                          Dit is tenminste mijn ervaring.
                          Nikon D7000, en wat glas.
                          http://blog.seniorennet.be/pacha/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                            Oorspronkelijk geplaatst door burrid Bekijk bericht
                            5. Volgende vraag is over statieven. Ook hier wil ik nog niet al te veel geld aan uitgeven. Ik vroeg mij af of deze goedkope volstaat: http://www.statiefshop.be/product/88...s-statief.html
                            Zijn draaggewicht is wel minder dan de andere, maar hij weegt zelf ook wat minder.
                            Niet kopen,
                            beter nog even verder sparen, anders is het dubbele kost.
                            Een statief koop je voor het leven, een goed statief gaat een leven lang mee.
                            Nikon D7000, en wat glas.
                            http://blog.seniorennet.be/pacha/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beginnersvraagjes ivm aankoop.

                              1. Slechter zal dat wel niet zijn als er een stofverwijderaar op zit natuurlijk.

                              2.Als je nog geen lenzen hebt maakt dat niet zoveel uit, je koopt de juiste versie met ingebouwde scherpstelmotor.

                              3. omdat het kan kantelen hoef je het nog niet te gebruiken he.

                              6 nee

                              7.Ik koop eigenlijk nooit tweedehands omdat er doorgaans te veel gevraagd word, je koopt dikwijls beter nieuw omdat het gewoon weeral beter is geworden en je hebt garantie.
                              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                              Comment

                              Working...
                              X