Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Upgraden van Nikon D60 naar ...?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Upgraden van Nikon D60 naar ...?

    Hallo allemaal!

    Even mijn situatie schetsen. :-)

    Ik heb momenteel een Nikon D60 met Nikon 18-200 VR lens en doe vooral aan vakantiefotografie. Landschappen, gebouwen, beestjes, veel licht, weinig licht, ... En dat alles vaak in combinatie met mijn madam die poseert. Vanalles dus. Ik ben alles behalve een professionele fotograaf, maar ik trek gewoon enórm graag foto's en vind het prutsen met de instellingen en knopjes van het toestel al een geweldige hobby op zich. :-) Ik gebruik momenteel meestal de A functie en stel zelf diafragma, ISO waarde en belichtingscompensatie (+/- knopje :-)) in. Dus het volledig op automatisch trekken ben ik wel voorbij. ;-)

    Vermits er in Mei een reis naar Canada op het programma staat, ben ik nu aan het twijfelen om mijn toestel up te graden. De grootste nadelen van de D60 voor mij zijn momenteel:

    - Te veel ruis om ISO 800 en meer, waardoor ik foto's niet krijg zoals ik ze wil. Hier loop ik echt regelmatig tegen aan. Ik weet dat lichtsterkere lenzen hier ook een oplossing zouden bieden, maar ik ben nogal lui van nature uit (om steeds van lens te wisselen) en die 18-200 is voor mij echt een droomlens. :-)

    - Mijn Fn knopje staat momenteel ingesteld op ISO, maar ik mis af en toe bvb de mogelijkheid om de WB in te stellen zonder in de menu's te moeten duiken. Dit kan evt omzeild worden door op RAW te fotograferen, maar dan moeten de foto's allemaal bewerkt worden achteraf.

    Momenteel lijkt de D5100 de beste optie voor mij. Maar mijn belangrijkste vraag: is dit een voldoende upgrade tov de D60? Gaat dit een groot verschil geven in kwaliteit (bvb niet alleen bij hogere ISO's)?

    Nog een oorzaak van twijfel: mijn vader heeft een D7000 waar ik al af en toe mee gespeeld heb en ik moet zeggen, dat kriebelt toch ook... Vind ik magnefiek toestel. En dan is mijn 2e nadeel van de instelmogelijkheden ook verholpen. Maar om nu daarvoor 600 euro extra te betalen. Die D7000 lijkt mij zo precies wat overkill voor mijn gebruik. Is dit qua kwaliteit van foto's een groot verschil met de D5100? Ik veronderstel van niet vermits ze dezelfde sensor gebruiken? Andere pro/contra argumenten tov D5100? Het draaibare scherm van de D5100 lijkt mij bvb ook wel handig.

    Ik heb al veel gegoogled gelezen op dit forum, maar ik kom er niet uit. Niet upgraden (zuinig zijn), een D5100 aanschaffen (prijsbewuste/verstandige upgrade?), of decadent doen en voor de D7000 gaan...

    Help? :-)

    Alvast bedankt!!

    PS: wat zou mijn D60 nog waard zijn? Ik denk iets van een 15000 clicks. Mijn geliefde 18-200 hou ik bij. :-)

  • #2
    Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

    De D5100 lijkt me een zeer goede keuze, zelfde de 3100 is op veel punten al een upgrade.
    Zoekbij D5100 de goedkoopste combinatie met een kitlens waarmee je de D60 kunt verkopen zodat een beginner er echt iets aan heeft.
    Voor de body mag je afhankelijk van de staat 100-175 verwachten
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

      Ikzelf ben afgelopen November overgestapt naar een D7000 van een D40.

      D40 body verkocht voor 140 euro. (35000clicks)

      D7000 body aangekocht voor 849 euro.

      Resultaat:
      portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
      Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

      Comment


      • #4
        Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

        De D5100 is een heel fijn toestel, hoog dynamisch bereik, lage ruisgevoeligheid.
        Wil je datgene halen uit de beeldsensor wat er in zit dan zal je wel in goed glas moeten investeren!

        D7000 is volgens mij overkill.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

          Bedankt voor de reacties allemaal!

          Als de 5100 al een serieuze upgrade is vanaf de D60 dan is dat misschien de verstandigste keuze.

          Nog een ander vraagje: is het verstandig om de camera in Canada te kopen? De Canadese dollar staat vrij goed, en als ik snel eens opzoek scheelt dat voor een D7000 toch snel 200 euro. Kan ik dan problemen hebben met duane of garantie?

          Comment


          • #6
            Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

            Oorspronkelijk geplaatst door SchryCh Bekijk bericht
            Kan ik dan problemen hebben met duane of garantie?
            garantie blijft bij mijn weten in Canada... redelijk ambetant!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

              Gewoon voor de D7000 gaan.
              Je zal er geen spijt van hebben.
              Grt, Amaat
              The fun begins where the road ends
              BD Lidnummer : BD2057BE

              Comment


              • #8
                Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

                De D5100 is misschien wel nieuwer, maar echt een upgrade in klasse is het niet. Functioneel voegt die denk ik niet zoveel toe.

                Je moet voor jezelf uitmaken of je een body wil die vergelijkbaar is met je oude body (kleiner is zelfs) en uiteraard wel vooruit is gegaan wat hoge iso ruis betreft, algemene sensorkwaliteit, enz... of aan de andere kant liever een body hebt die echt een grote stap voorwaarts is, steverige body, snellere shutter, meer knopjes om je instellingen sneller aan te passen, enz...
                Loccufier.be - MacBook Pro - Canon 60D - Olympus OM-1 - Canon 70-200 f4 IS L - Canon 17-85 - Zuiko 50mm f1.8 - Zuiko 28mm f2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

                  Op DP review staat wel ergens een mooi overzichtje met verschillen tussen de D5100 en D7000. Je kan dan bekijken welke mogelijkheden er zijn die je echt gaat gebruiken en welke allen zijn voor de heb.

                  Meerprijs kan je beter besteden aan goed glas.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Upgraden van Nikon D60 naar ...?

                    Nogmaals bedankt!

                    Ik denk dat het grote verschil is dat ik tijdens het fotograferen veel meer plezier zou hebben van de D7000 (KNOPJES!!!! ), maar dat achteraf de resultaten - met mijn kunnen en lens - ver hetzelfde zouden zijn.

                    Dus, even voor mezelf uitmaken of dat knopjesplezier 500 euro waard is.

                    Is er qua aanvoelen van snelheid een groot verschil tussen de 2 camera's? Ik heb het dan echt over aanvoelen, de cijfertjes heb ik al meerder malen naast elkaar gelegd. Die D7000 voelt (ivgl met de D60) echt wel verschrikkelijk snel aan. En als de D5100 dit niet zou bieden, is dat toch wel veel extra punten voor de duurdere variant.

                    Ander probleem is blijkbaar ook de leveringsproblemen. Ik had een beter moment kunnen kiezen om een nieuwe camera te kopen precies, met al die overstromingen en natuurrampen. D5100 is makkelijk te vinden, de D7000 al iets minder...

                    Comment

                    Working...
                    X