Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

    Welke is de betere portretlens voor een EOS 550D

    Canon EF 50mm F1.8 II
    Canon EF 50mm f/1.4 USM
    Canon EF 85mm f/1.8 USM

    Als je de keuze moet maken wat is de top 3.

    alvast bedankt

    gr.
    Steve
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

    heb net voor je bijna dezelfde topic verstuurd: kijk eens op: goede portretlens: wie/wat te geloven?
    Ik ga met m'n EOS 500D voor de 50mm f1,4. Waarom? M'n droomlens is de 50mm f1,2, maar die ligt niet binnen m'n budget en dan komt de 1.4 met die ene stop minder ( en 1000 euro goedkoper !!!!) toch aardig in de buurt !!


    cindy
    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

    Comment


    • #3
      Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

      Ik heb ook die 50mm 1.4 voor op mijn 60D (eveneens croptoestel).
      Webstek in opbouw

      Comment


      • #4
        Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

        Persoonlijk ben ik niet zo weg van de 50mm op een crop body, maar dit is persoonlijk. Op FF daar vind ik dan wel de 50mm prettig werken. Wellicht in de toekomst de f/1.2

        Alleen vind ik de f/18 niet echt geweldig. Bij mindere licht omstandigheden hunt die toch vrij veel. En je moet hem al snel afknijpen tot f/2.8. Het geluid van scherp stellen ervaar ik zelf niet als storend.

        Ik zou zeker de Sigma in je lijstje opnemen. Normaal ben ik niet zo op Sigma, maar lees/hoor toch wel erg veel positieve dingen er over. Zou zelfs beter zijn dan de canon f/1.4 ?

        Comment


        • #5
          Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

          Wanneer je te dicht op je onderwerp staat dan krijg je vertekening.

          Wanneer je een wat gekaderd portret maakt en je hebt een 50 mm objectief op je APS-C camera dan moet je zo dicht bij staan dat je vertekening krijgt. Dat uit zich in te grote neus t.o.v. oren.

          Wanneer je 70 of 85 mm neemt dan heb je dan iets meer afstand en dus geen vertekening.

          Kortom, 50 mm is een prima portretlens voor krap gekaderde portretten als je hpudt van vertekening.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Wanneer je te dicht op je onderwerp staat dan krijg je vertekening.

            Wanneer je een wat gekaderd portret maakt en je hebt een 50 mm objectief op je APS-C camera dan moet je zo dicht bij staan dat je vertekening krijgt. Dat uit zich in te grote neus t.o.v. oren.

            Wanneer je 70 of 85 mm neemt dan heb je dan iets meer afstand en dus geen vertekening.

            Kortom, 50 mm is een prima portretlens voor krap gekaderde portretten als je hpudt van vertekening.
            Ik heb weinig foto's gemaakt met 50mm die vertekening tonen, dus wat doe ik dan fout??? Hoe dicht moet je dan wel niet op het model staan???
            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

            Comment


            • #7
              Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

              Je kan die vertekening zien wanneer je een wat gekaderd, dus krap portret maakt.
              Ik heb nooit duimstok genomen om te meten wat dan de onderwerpafstand is.

              Ik heb wel eens gelezen dat bij een onderwerpafstand van pakweg 2 meter je geen vertekening krijgt. Heb je dan een 50 mm erop dan krijg je veel meer dan alleen portret erop.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

                Ik snap jullie uitleg over vertekening bij een 50mm, maar de lenzen die svenma opnoemt zijn toch lenzen voor op fullframe ? Wat dan toch betekent dat eender welke van de 3 lenzen hij zou kiezen naarkomt op een 80mm op z'n 550D cropcamera? Dus: geen vertekening...
                Spreek me gerust tegen als m'n redenering niet klopt, dan kan ik er ook nog wat van leren, want ik ben ook aan het uitkijken naar een portretlens voor m'n 500D

                cindy
                Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                Comment


                • #9
                  Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

                  In mijn reactie heb ik bedoeld 50 mm op een 1.6 crop camera.
                  Dan constateer ik, bij kleine afstand, vertekening bij maken portret.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50 mm 1.8 of 50 mm 1.4 of 85 mm 1.8

                    Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
                    Ik snap jullie uitleg over vertekening bij een 50mm, maar de lenzen die svenma opnoemt zijn toch lenzen voor op fullframe ? Wat dan toch betekent dat eender welke van de 3 lenzen hij zou kiezen naarkomt op een 80mm op z'n 550D cropcamera? Dus: geen vertekening...
                    Spreek me gerust tegen als m'n redenering niet klopt, dan kan ik er ook nog wat van leren, want ik ben ook aan het uitkijken naar een portretlens voor m'n 500D

                    cindy
                    er is altijd vertekening. Als je een kop en schouder portret maakt met een 800mm met 2x converter (geen idee hoe ver je dan moet staan) lijken oren en neus op 1 lijn te liggen. Elk standpunt heeft zijn eigen vertekening en sommige vinden we mooi en sommige niet.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment

                    Working...
                    X