Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretlens: wie/wat te geloven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretlens: wie/wat te geloven

    Hallo,

    Weken, ja zelfs maanden was ik ervan overtuigd om binnenkort de EF 50mm f1,4 USM lens van Canon aan te schaffen als portretlens voor op m'n cropcamera. Ok, met de cropfactor zou die dan een iets grotere brandpuntsafstand hebben, maar dan nog. En eens ik me dan een full frame zou aanschaffen zou ik een leuke portretlens hebben..... dacht ik.
    Maar nu hoor ik in de fotografiecursus die ik volg, dat 50mm niet de ideale portretlens is (vervorming gezicht?). Dit is het tegengestelde van wat ik 9 maanden aan een stuk in het eerste deel leerde.
    Dus het advies van de huidige leraar (gerespecteerde fotograaf voor De Morgen, dus niet de eerste de beste pippo met een camera denk ik dan) is dat ik beter voor een EF 85mm f1.8 USM kan gaan. Toch voor op de fullframe. Maar wat met m'n cropcamera die ik nu nog heb ? Zal die hierop ook nog dienstdoen als goede portretlens of is de brandpuntsafstand te groot?
    Wat zouden jullie doen? Eerst de 50mm kopen en dan verkopen eens ik een fullframe heb ? Direct een 85mm kopen? Of is het een hoop gezever dat een 50mm geen goede brandpuntsafstand is voor een portretlens?

    Hopelijk lezen enkele ervaren portretfotografen dit topic, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen....

    Cindy
    Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

  • #2
    Re: portretlens: wie/wat te geloven

    Op crop vind ik 85 wat te lang en is 50 aangenamer werken.
    Op ff staat ze bijna altijd op de camera.
    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

    Comment


    • #3
      Re: portretlens: wie/wat te geloven

      Een GOEDE 50mm lens is nooit verloren.

      Er bestaat geen enkele andere lens met zo'n prijs/kwaliteitsverhouden en dat niveau van scherpte.

      Comment


      • #4
        Re: portretlens: wie/wat te geloven

        Oorspronkelijk geplaatst door youngphotographer Bekijk bericht
        Hallo,

        Weken, ja zelfs maanden was ik ervan overtuigd om binnenkort de EF 50mm f1,4 USM lens van Canon aan te schaffen als portretlens voor op m'n cropcamera. Ok, met de cropfactor zou die dan een iets grotere brandpuntsafstand hebben, maar dan nog. En eens ik me dan een full frame zou aanschaffen zou ik een leuke portretlens hebben..... dacht ik.
        Maar nu hoor ik in de fotografiecursus die ik volg, dat 50mm niet de ideale portretlens is (vervorming gezicht?). Dit is het tegengestelde van wat ik 9 maanden aan een stuk in het eerste deel leerde.
        Dus het advies van de huidige leraar (gerespecteerde fotograaf voor De Morgen, dus niet de eerste de beste pippo met een camera denk ik dan) is dat ik beter voor een EF 85mm f1.8 USM kan gaan. Toch voor op de fullframe. Maar wat met m'n cropcamera die ik nu nog heb ? Zal die hierop ook nog dienstdoen als goede portretlens of is de brandpuntsafstand te groot?
        Wat zouden jullie doen? Eerst de 50mm kopen en dan verkopen eens ik een fullframe heb ? Direct een 85mm kopen? Of is het een hoop gezever dat een 50mm geen goede brandpuntsafstand is voor een portretlens?

        Hopelijk lezen enkele ervaren portretfotografen dit topic, want ik hoor zoveel tegenstrijdige dingen....

        Cindy
        Hangt er allemaal vanaf hoeveel ruimte je hebt. 50mm is zeker bruikbaar voor portret maar langere brandpuntafstanden zijn beter, wegens samendrukkend effect (minder lange neus, oren,... ). Liefst gebruik ik mijn 85mm of 70-200mm. Maar binnenskamers is een 50mm wel handig.
        Last edited by dleemans; 3 februari 2012, 15:54.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

        Comment


        • #5
          Re: portretlens: wie/wat te geloven

          Bedankt, hier kan ik wat mee !! Dan zal het toch de 50mm worden denk ik, ook al omdat ze de 85 mm niet in f1.4 hebben.
          En als we dan die full frame aanschaffen, dan zien we wel !!

          Thx iedereen
          Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

          Comment


          • #6
            Re: portretlens: wie/wat te geloven

            Bestaande lenzen op 50 en 85mm en proberen.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: portretlens: wie/wat te geloven

              wat is er mis met de 70-200 f/4 voor portretten?
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: portretlens: wie/wat te geloven

                Een 50mm voldoet prima op crop voor portretten, ik gebruik zelfs 50mm op FF. Als je toch kiest voor een 50mm zou ik voor de Sigma versie gaan en niet voor de Canon. Ze is een 100euro duurder, maar je krijgt er meteen een zonnekap bij en n hoes.
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: portretlens: wie/wat te geloven

                  TS,
                  Niet zo heel lang geleden was ik een 17-50 mm aan het uittesten, op een APS-C Canon. In dat kader maakte ik wat portretjes. Buiten en in de studio. Vervolgens werd ik genadeloos teruggefloten door het onderhavige model. Ze klaagde over hoe haar neus afgebeeld werd. Tegroot in relatie tot haar oren vond ze.

                  De opmerking van haar verterkte mijn mening, gebaseerd op mijn praktijkervaring, dat 50 mm op crop wel erg klein is. Tenzij je van vertekening houdt!

                  Kortom, het gaat om waarnnemen van het beeld.
                  TS, dat kan je toch zelf ook doen?
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretlens: wie/wat te geloven

                    50 mm is heel geschikt voor portretten. Vertekening met een 50mm wordt echt zwaar overdreven.

                    En dat een model een fotograaf terugfluit over haar te grote neus heeft meer te maken met haarzelf dan met de lens
                    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretlens: wie/wat te geloven

                      50mm vind ik persoonlijk toch wel wat kort (hangt er natuurlijk ook wel vanaf hoeveel ruimte je hebt). Ik ben nu ook nog niet zo lang bezig, maar dat had ik wel al vrij snel door hoor. Ik lees vaak in boeken dat portretfotografen het diafragma toeknijpen op F8 - F11. Zelf gebruik ik zelf F8 voor een portret en voeldoende licht. Ik denk persoonlijk dat die ef 70-200 F4 IS een gedroomd objectief is voor portretten. Zelf opteer ik de ef 85 F1.8 die binnen mijn budget past en mij hier al eerder geadviseerd werd. In een studio opgezet in een kleine beschikbare ruimte (vb portait studios) zie ik dat ze meestal de ef 50 f1.4 gebruiken.
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretlens: wie/wat te geloven

                        Danielsl,

                        Wanneer ik in de studio protretfotografie bedrijf dan bepaalt de vorm van het gezicht de brandpuntsafstand van het objectief dat ik op de camera zet.
                        En ben ik lui dan pak ik een zoom.
                        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretlens: wie/wat te geloven

                          M'n 70-200 kan in sommige omstandigheden heel goed dienst doen als portretlens, met zeer mooie resultaten. Maar soms word ik beperkt doordat die lens op m'n cropcamera zit en ik maar over beperkte ruimte beschik en ook de f4,0 voldoet niet altijd qua maximale lichtsterkte... vandaar dus mijn overweging voor een lichtsterkere portretlens.
                          Bedankt voor al jullie adviezen!

                          cindy
                          Canon 500d, EF-S 18-55mm f3.5-5.6 IS, EF 70-200mm f4.0L IS USM, EF 50mm f1.4

                          Comment


                          • #14
                            Re: portretlens: wie/wat te geloven

                            http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

                            Naast de brandpuntafstand zijn er nog ander kenmerken (contrast, bokeh, enz) die een lens een portretlens maken of gewoon een standaardlens
                            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: portretlens: wie/wat te geloven

                              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                              http://stepheneastwood.com/tutorials.../strippage.htm

                              Naast de brandpuntafstand zijn er nog ander kenmerken (contrast, bokeh, enz) die een lens een portretlens maken of gewoon een standaardlens
                              dat lijken mij kenmerken die een lens een goede of slechte lens maken. Hoekonscherpte is bijvoorbeeld wel iets typisch waar portretisten vaak geen probleem van maken (of zelfs graag hebben) en andere fotografen wel.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X