Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kennismaking met spiegelreflexcamera...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kennismaking met spiegelreflexcamera...

    Hoi iedereen,

    Ik ben nieuw op dit forum en wil eerst en vooral de moderator / webmaster feliciteren met alle info dier hier samengebracht wordt. Er is echt een zee van informatie beschikbaar.

    Ik sta op het punt om mijn eerste spiegelreflexcamera te kopen. Het voornaamste doel is eigenlijk om van mijn zoontje onverwachte / scherpe foto's te kunnen maken. Bij een druk op de knop wil ik dus een scherpe foto hebben. Met mijn huidige compactcamera lukt dit echt niet. Zoonlief is ondertussen 5 jaar en gestart met BMX, wat ook mooie foto's kan opleveren uiteraard.

    Bedoeling is dus in feite een degelijk huis-, tuin- en keukentoestel dat niet te moeilijk te bedienen is. IK heb niet de ambitie om in bijberoep fotograaf te worden of zo

    Nu is mijn vraag (is wellicht al heel vaak aan jullie gesteld), welke toestel kunnen jullie mij aanbevelen?

    Heb zelf al een beetje rondgesnuffeld op het internet en kom telkens uit bij Nikon (D3100) of Canon (EOS550D of EOS1100). Prijsverschil tussen goedkoopste en duurste bedraagt +/- 130 €. Als je deze vergelijkt valt meteen het aantal megapixels op. Moet ik hierop letten? Waar moet ik het meeste aandacht aan besteden?

    Budget bedraagt +/- 650 €. Als jullie interessante alternieven weten, stel gerust voor.

    Alvast bedankt voor de nuttige info!

    Groeten,
    Tom

  • #2
    Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

    Aan die megapixels : nee... Alle huidige toestellen hebben er voldoende. En meer is niet altijd beter. Als je veel zaken op posterformaat wil afdrukken kan je er misschien rekening mee houden, maar die 35 MP en meer monsters zijn niet goedkoop .

    Slechte toestellen zijn er niet : ga eens naar een degelijke winkel, en neem eens wat van die toestellen vast. Hopelijk loopt er iemand rond die je wat degelijke uitleg kan geven. Maar grote verschillen zijn er dus niet : alle basisinstellingen kan je met gelijk welk toestel doen. Bij compacts is dat niet altijd het geval, maar met de betere is dat eigenlijk ook zo.
    1 probleem : als je ooit een merk kiest is veranderen een dure hobby (want als de vonk overslaat, begin je wat meer lenzen aan te schaffen, en dan is veranderen moeilijk : die dingen zijn tussen de merken niet compatibel). Dus zorg dat je zeker bent van welk merk je wil.
    Er zijn geen slechte merken. Gasten die stellen dat Canon stukken beter is dan Nikon (of omgekeerd) : beter niet naar luisteren.

    Een slechte keuze kan je dus eigenlijk niet maken. Als je misschien mensen kent met zo'n toestel, kan het makkelijk zijn om hetzelfde merk te nemen, zodat je eens een lens kan uitwisselen. Persoonlijk zou ik beginnen met zo'n kit (dus met kitlens), en op een of andere manier de basisregels leren (hier kan je daar wel het een en ander over vinden), of via een cursus ofzo...

    Niet verwachten dat je met een DSLR plots extreem betere foto's zal maken dan met een compact. Een compact probeert het werk voor jou te doen (in zoverre dat dat lukt), met een DSLR is het de bedoeling dat je meer zelf doet, en dan moet je ook beter weten hoe het werkt.

    De echte verschillen zitten in de lenzen (ook qua prijs), maar als je daarmee begint, zal het duurder zijn dan die 650 €... Dus voorlopig nog niet van wakker liggen.
    Last edited by polleke_cgc; 3 februari 2012, 16:01.
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

      Oorspronkelijk geplaatst door Intose Bekijk bericht
      Hoi iedereen,


      Als je deze vergelijkt valt meteen het aantal megapixels op. Moet ik hierop letten? Waar moet ik het meeste aandacht aan besteden?
      Totaal negeren.

      Comment


      • #4
        Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Aan die megapixels : nee... Alle huidige toestellen hebben er voldoende. En meer is niet altijd beter. Als je veel zaken op posterformaat wil afdrukken kan je er misschien rekening mee houden, maar die 35 MP en meer monsters zijn niet goedkoop .

        Slechte toestellen zijn er niet : ga eens naar een degelijke winkel, en neem eens wat van die toestellen vast. Hopelijk loopt er iemand rond die je wat degelijke uitleg kan geven. Maar grote verschillen zijn er dus niet : alle basisinstellingen kan je met gelijk welk toestel doen. Bij compacts is dat niet altijd het geval, maar met de betere is dat eigenlijk ook zo.
        1 probleem : als je ooit een merk kiest is veranderen een dure hobby (want als de vonk overslaat, begin je wat meer lenzen aan te schaffen, en dan is veranderen moeilijk : die dingen zijn tussen de merken niet compatibel). Dus zorg dat je zeker bent van welk merk je wil.
        Er zijn geen slechte merken. Gasten die stellen dat Canon stukken beter is dan Nikon (of omgekeerd) : beter niet naar luisteren.

        Een slechte keuze kan je dus eigenlijk niet maken. Als je misschien mensen kent met zo'n toestel, kan het makkelijk zijn om hetzelfde merk te nemen, zodat je eens een lens kan uitwisselen. Persoonlijk zou ik beginnen met zo'n kit (dus met kitlens), en op een of andere manier de basisregels leren (hier kan je daar wel het een en ander over vinden), of via een cursus ofzo...

        Niet verwachten dat je met een DSLR plots extreem betere foto's zal maken dan met een compact. Een compact probeert het werk voor jou te doen (in zoverre dat dat lukt), met een DSLR is het de bedoeling dat je meer zelf doet, en dan moet je ook beter weten hoe het werkt.

        De echte verschillen zitten in de lenzen (ook qua prijs), maar als je daarmee begint, zal het duurder zijn dan die 650 €... Dus voorlopig nog niet van wakker liggen.
        Prima uitleg waar weinig nog aan toegevoegd kan worden .

        Comment


        • #5
          Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
          Niet verwachten dat je met een DSLR plots extreem betere foto's zal maken dan met een compact. Een compact probeert het werk voor jou te doen (in zoverre dat dat lukt), met een DSLR is het de bedoeling dat je meer zelf doet, en dan moet je ook beter weten hoe het werkt.
          Heeft een (instap-)dslr ook geen automatische stand? Kan misschien handig zijn als het eens snel moet gaan.
          Voor velen (ook voor mij, denk ik) is een goede automatische stand ook belangrijk bij een dslr, zeker als beginner (Misschien ook voor Tom???). Ik zou immers graag al goede foto's kunnen nemen voordat ik tijd heb gehad om alle mogelijkheden van een dslr (vb. Canon 600d) te onderzoeken. Hoewel ik echt wel alle mogelijkheden wil ontdekken, kan dit - denk ik - toch ook enige tijd in beslag nemen en ondertussen wil ik toch ook al graag enkele goede foto's kunnen nemen... Indien dit niet kan bij een dslr, moet ik misschien toch opnieuw een compact overwegen... Tsja, nu weet ik het helemaal niet meer...

          Comment


          • #6
            Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

            Ik zie een volautomatiek bij een reflex niet als een zinnige optie.
            Controle over enkele parameters is bij dit soort camera' s gewoon te zeer bepalend voor het resultaat.
            Let wel, ik heb het niet over halfautomatieken als diafragmavoorkeuze, dat is juist zeer nuttig.
            Indie de intentie bestaat een reflexcamera uitsluitend (vol)automatisch te bedrijven, dan zou ik een superzoom of uitgebreide compact overwegen.

            Comment


            • #7
              Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Ik zie een volautomatiek bij een reflex niet als een zinnige optie. Controle over enkele parameters is bij dit soort camera' s gewoon te zeer bepalend voor het resultaat. Let wel, ik heb het niet over halfautomatieken als diafragmavoorkeuze, dat is juist zeer nuttig.
              Indie de intentie bestaat een reflexcamera uitsluitend (vol)automatisch te bedrijven, dan zou ik een superzoom of uitgebreide compact overwegen.
              Ik heb wel de intentie om meer te leren, als de tijd er is. In eerste instantie een beetje autmatisch (of halfautomatisch) om te starten, lijkt me wel handig.

              Uit eerdere evaringen heb ik wel wat angst voor een superzoom of uitgebreide compact gekregen. Ik was heel tevreden over mijn Olympus C-765 UZ (voor velen een onbekend toestel, maar toch top ). Toen ik moest vernieuwen, koos ik voor een Panasonic FZ-45 en daarover was ik helemlaal niet tevreden: fletse kleuren en onscherpe foto's waren de enige resultaten , zelfs al probeerde ik alle instellingen uit. Sindsdien wil ik dus - net als Tom - voor iets degelijk gaan en dan kom ik ook bij een dslr uit. Misschien is mijn vooroordeel over superzooms en compacts te groot en niet helemaal correct, ik weet het, maar ik kan het gevoel na die Panasonic niet meer wegkrijgen.
              Ik heb nog geen aankoop gedaan, maar ben nu toch serieus op zoek. Daarbij dacht ik aan een Canon 600d, maar misschien moet ik toch mijn vooroordelen proberen opzij te zetten... (Ik wil vooral scherpe foto's met mooie kleuren van mijn kinderen en reizen.)
              Last edited by Dafke; 6 februari 2012, 19:35.

              Comment


              • #8
                Re: Kennismaking met spiegelreflexcamera...

                Je legt hier misschien toch wat teveel waarde in een type camera.
                Fotograferen is in de loop der jaren makkelijker geworden door de camera's die veel meer zelf kunnen, maar we zien toch maar al te vaak dat de resultaten tegenvallen ,en als je wat achtergrondkennis hebt herken je sneller waar het aan ligt en kan je zelf ingrijpen i.p.v. maar weer een andere camera te kopen.
                Dat geldt voor compacten , maar nog veel meer voor reflexcamera's.
                Vaak gaat het op de automaat goed/bevredigend, maar vaak ook niet en dan moet je zelf
                corrigeren/ je techniek aanpassen.....

                Halfautomatisch wil overigens niet meer zeggen dan dat de camera de belichting bepaalt door 1 of 2 parameters aan te passen aan alle andere die door jezelf zijn gekozen.
                Is handiger dan 100% handmatig , maar niet persee makkelijker (de belangrijkste parameters moet je toch zelf kiezen)
                Last edited by Keeskanon; 6 februari 2012, 21:58.

                Comment

                Working...
                X