Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

upgrade telezoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • upgrade telezoom

    Ik ben pas sinds 2 maand gestart met fotografie na aanschaf van een canon 550d met kitlens 18-55 en telezoomlens Sigma 70-300 f4-5,6 DG OS .
    Voordien fotografeerde ik met een simpel compactcameraatje.
    Ik merkte al dadelijk de overvloed aan mogelijkheden en instellingen die ik heb met de DSLR in vgl. met de compact maar heb toch heel wat tijd nodig gehad om het toestel gewoon te worden en min of meer aanvaardbare opnames te maken. Niet in het minst heb ik hiervoor gebruik gemaakt van de vele nuttige info op dit forum.

    Ik ben vooral geïnteresseerd in vogel-en natuurfotografie en nu ik het een klein beetje onder de knie heb, begin ik me meer en meer te storen aan de beperkingen van m'n telelens . In veel situaties zou ik meer mm's kunnen gebruiken en de opnames genomen op 300mm vind ik kwalitatief vaak te slecht (scherpte,ruis,...).

    Nu overweeg ik om eventueel één van volgende lenzen ter vervanging van de sigma 70-300 aan te schaffen :
    -canon EF 100-400 f4,5-5,6 IS
    -sigma 120-400 f4,5-5,6 DG APO OS
    -sigma 150-500 f5-6,3 DG APO OS
    Is er iemand met meer ervaring die mij kan helpen een beslissing te nemen of die nog andere suggesties heeft ?
    De sigma 120-400 lijkt me wel wat omdat die toch +/- 500€ goedkoper is dan de canon 100-400 en toch even lichtsterk is en ook beeldstabilisatie heeft . De sigma 150-500 heeft dan weer die 100 mm extra zoombereik.
    Of hou ik het voorlopig bij een teleconverter (1,4 of 2 x ) maar ik heb wat schrik voor het verlies aan lichtsterkte ?

    Alle tips zijn welkom, alvast bedankt voor uw reactie.

  • #2
    Re: upgrade telezoom

    Heb je toevallig een linkje naar een foto met ruis en onscherpte? Helpt om hier geholpen te worden. Aan scherpte kan een objecief helpen, maar ruis... Fotografie is veel oefenen.
    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: upgrade telezoom

      en een TC zetten tussen dslr en een 70-300 zou ik niet aanreden.
      Te veel verlies van licht en kwaliteit.

      Wat is je budget eigenlijk?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: upgrade telezoom



        Bijgevoegd een foto van een vogeltje genomen in Kenia.
        Als ik de foto zou willen uitsnijden of inzoomen op het onderwerp, dan lijkt er mij toch veel ruis aanwezig te zijn. Of is dat normaal en ben ik te kritisch?
        De opname is uit de hand geschoten met diafragma 5,6 , sluitertijd 1/100 , iso op automatisch (hier gereulteerd in iso 3200) en brandpunt 300 mm.
        Graag uw mening / tips.

        Comment


        • #5
          Re: upgrade telezoom

          Mijn budget ligt rond de 1000 €.

          Comment


          • #6
            Re: upgrade telezoom

            Brandpuntsafstand 300mm sluitertijd 1/100ste terwijl dat iets van 1/450ste had moeten zijn. Ik denk dat de foto gewoon bewogen is.

            Fraaie exif bij de foto er staan vier of vijf lenzen in, die gebruikt kunnen maar niet de 70-300 en de iso is ook zo'n rare waarde.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: upgrade telezoom

              1/100 op 300mm crop body is inderdaad moeilijk (mits goede is/os/vr niet onmogelijk)
              daarbij iso 3200 doet er ook geen goed aan.

              lens upgrade zal en niet veel aan doen.

              persoonlijk zou ik naar een canon 100-400 neigen!

              120-400 gehad (op nikon) buitengesmeten OS verre van super zeker op 400mm
              150-500 zou niet super zijn
              leesvoer: klikkerdeklik
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: upgrade telezoom

                Voor buiten onder toch goede lichtomstandigheden vind ik die isowaarde ook wel vrij hoog. Op hoge isowaardes ga je snel ruis hebben, zeker als je dan nog eens wil croppen. Die isowaarde lijkt mij verstandiger om manueel lager in te stellen. Vroeger verkochten ze filmkes (analoog) met een isowaarde 400. Dat was dan goed voor binnen en buiten. Die sluitertijd zonder statief... Als je op 300 uitgezoomd bent kan je inderdaad beter naar een hogere sluitertijd gaan. Ik heb ook een objectief dat op open diafragma niet scherp is (is terug naar canon op aanraden van de verkoper). Hier denk ik ook de sluitertijd.
                Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                flickr

                Comment


                • #9
                  Re: upgrade telezoom

                  de sigma 150-500 zou inderdaad niet zo scherp zijn.. heb je gee interesse in de sigma 50-500 (aka bigma)? een prachtige lens met beeldstabilisator die scherper is dan de 150-500.. nieuw kost deze lens je rond de 1350€, tweedehands vind je hem voor minder dan 700€

                  succes met de zoektocht,
                  Cedric

                  Comment


                  • #10
                    Re: upgrade telezoom

                    Awel Cedric, ik heb de foto eens gedownload, gecropt en daarna verscherpt. Dan is hij redelijk. Ik vrees ook dat het onscherpte is. Heb er ook veel last mee gehad. (zie mijn post boven) Het diafragma iets meer toeknijpen kan helpen. Op F6.3 of hoger. mijn ef-s 18-55 is scherper dan mijn ef-s 18-135 op open diafragma, maar hij kost wel meer. Volgens mij mag er wel altijd iets scherp zijn. Aan de TS: hebt U scherp gesteld op het vogeltje? Of laat U de camera dit voor U bepalen?
                    Last edited by eos550; 5 februari 2012, 08:04.
                    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: upgrade telezoom

                      Canon 100-400 IS met stip de beste. Op alle gebied.
                      In dit bereik moet je gewoon het beste kopen wat je budget toelaat.

                      Comment


                      • #12
                        Re: upgrade telezoom

                        De verscherpte en gecropte versie, gewoon om U het verschil laten te zien:

                        Klik effe het licht aangedaan: Klik

                        Mijn ef 75-300 II tekend ook vrij scherp op open diafragma. Dat is zelfs geen duur objectief, heeft geen IS.

                        Voorbeeld: Klik
                        Last edited by eos550; 5 februari 2012, 09:21.
                        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                        flickr

                        Comment


                        • #13
                          Re: upgrade telezoom

                          TS,
                          Ik zou de Canon 100-400 mm een dagje gaan lenen en als dat niet lukt een dagje huren.

                          Bedenk wel dat werken met lange lenzen 'enige' techniek en inzicht vergt. Het volgen van een fotocursus kan je daarbij helpen.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Nou ik kan je zeggen dat de 150-500 sigma echt super is, er is een tijd een verkeerde lijn van gemaakt daar moet je mee op passen de serie nummers: 10674301-10972000. Die van mij valt ee buiten maar je moet vooral naar de nummers kijken want als hij er buiten valt is hij gewoon top hoor, vind ik teminsten! Succes nog

                            Sent from my GT-I9000B using Forum Runner

                            Comment


                            • #15
                              Re: upgrade telezoom

                              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
                              leesvoer: klikkerdeklik
                              Interessant artikel
                              Canon 50D gripped / 15-85 / 50 1.8 / 18-200 / 430 EX II / Manfrotto 055 ProB + 488 RC2
                              BD0993BE
                              Op rust gesteld maar nog werkend : Panasonic FZ50 / Raynox 250

                              Comment

                              Working...
                              X