Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K-01

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K-01

    http://www.coolhunting.com/tech/pentax-k-01.php

    http://www.dpreview.com/news/2012/02...1_announcement

    Vreemd design

  • #2
    Re: Pentax K-01

    waarschijnlijk zelfde sensor als in dit toestel
    Ricoh has released a 24-85mm equivalent F3.5-5.5 zoom module with a 16MP APS-C sensor for its GXR system. The latest camera unit offers a flexible focal length range that starts slightly wider than the average kit zoom, without making the camera excessively large. It's the first GXR module to be built around a 16MP sensor. Announced back in November, it is the first zoom module for the system to offer APS-C image quality. If our suspicions are correct and it uses the excellent Sony 16MP sensor, this promises a lot both in terms of image quality and focus speed (the faster readout of the sensor helps contrast-detection systems to more quickly ascertain correct focus).


    waarschijnlijk zullen er nieuwe lenzen komen geschikt voor contrast detection AF, op forum objectieven is er een topic ivm roadmap pentax lenzen.
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

    Ricoh zal waarschijnlijk de meer compacte toestellen voor zijn rekening nemen, de K-mount zal waarschijnlijk pentax blijven.
    Last edited by puerte; 2 februari 2012, 17:23.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K-01

      dat design is laatste nieuwe snufje .. is eigenlijk anti-diefstal ...
      ik denk dat geen enkel dief met zoiets gezien wil worden, laat staan voor in gevangenis draaien ... wss komt er ook nog versie met visjes of bloemekes erop, mss zelfs handgechilderd ...

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K-01

        Ik vind 'm er wel goed uitzien. Maar ik hou nu eenmaal van design dat net ietsje anders is, en ik besef maar al te goed dat het gros van de consumenten eerder conservatief is...

        De ontwerper, Marc Newson, wordt nogal zwaar aangepakt op het net, maar toch vind ik dat hij, binnen de grenzen van wat Pentax met dit product wou bereiken een goed werkstuk afleverde. Als ik naar de schikking van de knoppen kijk en me tracht in te beelden hoe deze camera in het gebruik zal zijn, dan lijken me de juiste keuzes gemaakt.

        Maar die door Pentax vooraf bepaalde beperkingen waren m.i. niet onbelangrijk.

        Er zit geen zoeker in. Dat is de meest gehoorde klacht. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit gewoon geen optie was. Pentax heeft nu eenmaal de technologie (nog?) niet om een EVF te maken. Ik zag echter recent verkoopscijfers van de spiegellozen en daaruit blijkt dat zoeker of geen zoeker niet echt belangrijk is in die markt. In tegendeel zoekerloze modelletjes verkopen vaak nog 't best.

        En ok, de K-01 is nogal dik. Maar dat is normaal als je de K-vatting wil behouden. De registerafstand is nu eenmaal wat hij is. Is dit een goed idee van Pentax of niet? Enerzijds is deze allicht de spiegelloze met het grootste aanbod aan objectieven beschikbaar. Anderzijds zijn deze objectieven natuurlijk niet aan het spiegelloze concept aangepast en zijn ze een stuk groter dan ze zouden zijn met kortere registerafstand.

        De dikte laat overigens ook toe dat de K-01 veel van de K-5 kan overnemen, wat 1) er een erg complete camera met bewezen componenten van maakt en 2) toelaat een rist aan accessoires te gebruiken. Persoonlijk staat deze camera me als tweede camera bvb wel aan omdat hij dezelfde batterijen als m'n K-5 gebruikt (=een pak minder gesleur). Maar deze argumenten zullen allicht enkel Pentaxians overtuigen.

        Jammer dat net de Pentaxians 'm te groot vinden. Maar dat ligt in de lijn der verwachtingen. Pentax verwende z'n gebruikers immers met de extreem compacte K-7 en K-5 die al op de limiet zitten van wat mogelijk is om een APS-C DSLR te miniaturiseren (zeker met de features die Pentax erin stopt, zoals bvb SR). Een spiegelloze met dezelfde sensor en dezelfde vatting kan daar maar moeilijk nog wat afpitsen. Vergelijk echter met APS-C DSLRs van andere merken en de K-01 lijkt al een heel pak compacter. 't Is niet de schuld van Marc Newson en de K-01 dat hij niet klein lijkt, 't is de schuld van Pentax en de K-7/K-5.

        De dikte en gewicht zorgen bovendien wel voor een gebalanceerder ligging in de hand, wat voor een camera die je niet tegen je gezicht aandrukt niet slecht is. En er zit SR in. Voeg daarbij het feit dat de video-modus volledig manueel kan en de camera een Focus Peak mode heeft, en je beseft dat deze de eerste Pentax camera is die echt goed voor video kan worden gebruikt, en dan nog met de uitstekende sensor die we uit de K-5 kennen. Ontbreken van de zoeker doet er in die optiek niet toe, want voor video gebruik je toch vooral de LCD. Ik zou er graag eens een filmpje mee schieten met een oude manuele push-n-pull zoom erop (m'n Pa heeft er nog zo eentje liggen geloof ik).

        Ik wil 'm vooral eens testrijden. Met m'n DA21/3.2 limited pancake erop lijkt het me dat deze een heel mooie (tweede) camera voor straatfotografie kan zijn. En dat wil ik wel eens uitproberen! Maar m'n K-5 zal deze nooit vervangen.

        Jammer van de haast tgl aangekondigde Pentax lens roadmap. Daarop staan immers enkele stukjes optiek die niet in m'n verzameling zouden misstaan. En dat maakt de kans dat ik me een K-01 aanschaf iets kleiner. Er staan maar zoveel centjes op m'n bankrekening...

        Wim
        Last edited by ishpuini; 3 februari 2012, 14:36.
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K-01

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          Er zit geen zoeker in. Dat is de meest gehoorde klacht. Maar ik denk eerlijk gezegd dat dit gewoon geen optie was. Pentax heeft nu eenmaal de technologie (nog?) niet om een EVF te maken.
          Die kun je kopen en ik denk dat bijna alle camerafabrikanten dat doen.

          Waarom zou een fabrikant dit ontwikkelen?



          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          En ok, de K-01 is nogal dik. Maar dat is normaal als je de K-vatting wil behouden. De registerafstand is nu eenmaal wat hij is. Is dit een goed idee van Pentax of niet?
          Dom van Pentax, de oplossing van Olympus is slimmer: dunne camera met adapter.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K-01

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Die kun je kopen en ik denk dat bijna alle camerafabrikanten dat doen.

            Waarom zou een fabrikant dit ontwikkelen?
            Goed punt. Mss hebben ze er het geld niet voor? Mss vindt de markt waarop ze zich richten dat niet belangrijk? Mss geloven ze er gewoon niet in?

            Begrijp me niet verkeerd: ik zou ook liever een VF zien. Maar met de beslissing voor de K-vatting te gaan en de LCD uit de K-5 over te nemen zou dat in een nog grotere camera hebben geresulteerd.

            Ik neem aan dat de beslissing overwogen is?

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dom van Pentax, de oplossing van Olympus is slimmer: dunne camera met adapter.
            Weet niet. Ik hou er persoonlijk niet van om met adapters te moeten werken. Steviger maakt dat het toestel er meestal niet op. En de performantie is ook je dat niet.

            Weet dat de AF in de meeste AF objectieven van Pentax mechanisch met een schroef wordt aangedreven. Ik heb in 't verleden verschillende teleconverters gebruikt die deze schroefbeweging "netjes" van camera naar objectief overbrachten. En ik kan je zeggen dat dit 1) de AF zonder uitzondering aanzienlijk vertraagt en 2) een pak meer kracht van de camera vergt (groter risico op falen of verplicht steviger en duurder constructie). Neen, geloof me: je wil echt geen oude Pentax AF objectieven via een adapter gebruiken als dat je enige keuzemogelijkheid is.

            Nog meer: vooralsnog is er nog geen enkele teleconverter met SDM contacten (de technologie van Pentax voor AF met een in objectief ingebouwde motor) waarmee een camera een SDM-objectief behoorlijk kan laten scherpstellen. Pas op, sommige objectieven stellen wel scherp op zo'n teleconverter, maar meestal pas na de tweede of derde poging. Deze TCs bestaan overigens omdat dezelfde contacten indertijd voor powerzoom werden gebruikt, en de TCs indertijd powerzoom ondersteunden, niet om SDM te ondersteunen. Kortom: zelfs nieuwe SDM objectieven zijn niet evident scherp te stellen op een adapter...

            Neen: Pentax AF op een adapter: geen goed idee. Zeker niet als dit de enige mogelijkheid is.

            Allez, moest Pentax een volledige nieuwe reeks objectieven uitbrengen, kan een adapter dienen om enkele gaten op te vullen adhv bestaande K-vatting objectieven. Maar zo'n hele collectie in een nieuwe vatting uitbrengen beschouwden ze duidelijk niet als een goed idee. Pentax maakt nu al objectieven voor 3 vattingen hé (Q, K en 645).

            Op 't einde van de rit zal de markt beslissen. De Pentax Q leek ook op een gemiste kans met z'n kleine sensor, maar toch schijnt die redelijk te verkopen...

            Wim
            Last edited by ishpuini; 3 februari 2012, 16:09.
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K-01

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Dom van Pentax, de oplossing van Olympus is slimmer: dunne camera met adapter.
              ricoh, waar pentax nu onderdeel van is heeft dat al een tijdje (2009), nieuwste model
              is dit, met zelfde sensor als k-01.
              Ricoh has released a 24-85mm equivalent F3.5-5.5 zoom module with a 16MP APS-C sensor for its GXR system. The latest camera unit offers a flexible focal length range that starts slightly wider than the average kit zoom, without making the camera excessively large. It's the first GXR module to be built around a 16MP sensor. Announced back in November, it is the first zoom module for the system to offer APS-C image quality. If our suspicions are correct and it uses the excellent Sony 16MP sensor, this promises a lot both in terms of image quality and focus speed (the faster readout of the sensor helps contrast-detection systems to more quickly ascertain correct focus).


              Rico en pentax zullen waarschijnlijk de markt verdelen, Wim weet daar misschien meer van.

              grootste probleem van de k-01 is het AF-systeem, CDAF werkt nu eenmaal niet goed samen met DSLR objectieven welke geoptimaliseerd zijn voor PDAF. Maar misschien hebben ze daar een oplossing voor.

              maar aan de andere kant toestellen met retro look liggen goed in de markt, zie de fuji x100, vrij matige AF en vrij duur voor wat het maar is, maar verkoopt toch als zachte broodjes. De look is voor een vrij groot deel van het publiek belangrijker geworden dan het toestel zelf, en pentax heeft dat begrepen.
              daarmee wil ik niet zeggen dat dit geen goed toestel is, pentax heeft met de k-5 bewezen dat ze de beste beeldkwaliteit uit vorige editie van deze 16mp sensor konden halen. Maar ze bieden datgene, wat volgens hun althans, de markt vraagt.

              Comment

              Working...
              X