Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

    Ik hoop dat ik met mijn vraag in dit forumonderdeel terecht kan, ...

    Ik ben een hobbyfotograaf en heb me een hele tijd terug wat studioflitsers en achtergronddoeken aangekocht om me ook binnen bezig te houden met mijn hobby. Wat ik bijvoorbeeld echt leuk vind is om mijn hond te fotograferen, ... Nu hoor ik toch wel van een vriend van me, die in Nederland een cursus volgt, dat daar zou zijn opgemekrt dat het helemaal niet goed is voor dieren, en dan vooral voor honden in het algemeen om hen te fotografgeren met flitslicht, dit zou 'schadelijk' kunnen zijn voor de hond.

    De uitleg, als hij die juist begrepen heeft, is dat honden een andere soort van hoornvlies zouden hebben en dat die daar niet goed tegen kunnen. Ik ben eerlijk gezegd best verschoten van dit nieuws dat hij me meldde, ... want nu durf ik mijn hond eerlijk gezegd niet meer als model te gebruiiken met mijn studioflitsers (met softbox erover), ...

    Wie weet hier meer over, is dit werkelijk zo dat dit niet goed is voor de ogen van de hond? Is dit een urban legend? Of is dit alles werkelijk waar en kan ik er dan ook beter mee stoppen?

    Ik kan natuurlijk ook mijn dierenarts eens contacteren, maar ik wilde dit ook even hier op dit forum onder de aandacht brengen, .. Misschien zijn hier mensen die de ware waarheid kennen hieromtrent? Graagt jullie reacties.

  • #2
    Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

    direct in hun ogen flitsen is idd niet goed, zelfs niet voor mensen of gelijk welke ogen.
    het is idd waar dat honden een veel gevoeliger netvlies hebben dan mensen die zich ook niet zo snel hersteld.

    Wanneer u in totale duisternis een foto maakt van uw hond zal hij de eerste 5 minuten voor maar 50% zien en 75% in nog eens vijf minuten. Daarna komt het zicht langzaam terug.

    mvg david

    Comment


    • #3
      Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

      Deze ga ik volgen. Al veel flits-foto's van honden gemaakt en toch niet de indruk dat ze er last van hebben... Je zou eventueel je iso kunnen verdubbelen om het flitslicht te halveren.
      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

        een interessante uiteenzetting over deze materie: http://www.naturescapes.net/042004/do0404.htm,
        Mvg, Cathérine
        www.fotocath.be
        Alles van waarde is weerloos.

        Comment


        • #5
          Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

          Hoe difuser het licht hoe minder last iemand of iets ervan ondervind.
          Dus gebruik een hele grote softbox
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Hoe difuser het licht hoe minder last iemand of iets ervan ondervind.
            Dus gebruik een hele grote softbox
            waarom zou dat? De intensiteit van het licht verandert niet door het difuus te maken.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              waarom zou dat? De intensiteit van het licht verandert niet door het difuus te maken.
              Omdat een geconcentreerde lichtbundel harder inwerkt op het netvlies
              Ik merk dat ook als ik licht meet dat ik wel naar een grote octa kan kijken terwijl bij een bare flash ik kringen zie nadien (terwijl ze op het zelfde diafragma zijn afgesteld)
              Last edited by zunoel; 4 februari 2012, 07:45.
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

              Comment


              • #8
                Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                Omdat een geconcentreerde lichtbundel harder inwerkt op het netvlies
                Ik merk dat ook als ik licht meet dat ik wel naar een grote octa kan kijken terwijl bij een bare flash ik kringen zie nadien (terwijl ze op het zelfde diafragma zijn afgesteld)
                bij een blote flits is er maar een klein deel van het de kegeltjes en staafjes die alle licht van de flits ontvangen. Bij een grote box of plu is dat veelvouden daarvan. 't Zou kunnen dat je gelijk hebt aangezien evenveel stralen van even grote intensiteit verdeeld worden over een groter deel van het netvlies.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                  Ik fotografeer heeeeeel veel honden. Nog nooit een hond tegengekomen die problemen had met de flits.

                  In de studio moeten ze soms even wennen, maar doorgaans hebben ze meer hinden van de "Ready Beep" van de Elinchroms dan van de flits.

                  Maar zet je flits onder een redelijke hoek (zoals je ook bij iemand met een bril moet doen)

                  Wat ik wel merk bij buitenopnames. Honden hebben veel minder last van felle zon of van een reflectiepaneel dan mensen...

                  Overigens, een hond heeft geen al te best zicht....
                  I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                    Doen honden hun ogen dicht tijdens een onweer?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                      @ Kpas:
                      Kan ik ergens foto's bekijken die u van honden maakte in de stuio? (eventueel meer informatie via een persoonlijk berichtje).

                      Ik kreeg de tip om met mijn softobx (en flits eri ndus) altijd van boven naar onder te richten. Maar hier werd dan vanuit gegaan dat het steevast mensen zijn die het onderwerp zijn.

                      Ik durf geen foto's meer maken van onze Tigo met mijn flitsers, ... heb een groot dierenhart, en wil hem zeker niet 'ambeteren'. Daarom ook dat ik deze topic startte, hoewel er op he tinternet toch heel veel te vinden is rond deze materie, waar de meeste info ook zegt om het NIET te doen, ...

                      Met twee flitsers (met softobx over en instellampje aaan) wordt het bij mij mogelijk toch een te groot lichtverschil voor de hond wanneer de flits afgaat, ...?
                      Maar rechtstreeks flitsen in de ogen, zoals hier wel al ns vermeld werd, wat wordt daarmee bedoelt? Als je een portret van iemand maakt met flits, flits je dan ook rechtstreeks in de ogen? Zoals ik zei, mijn softboxen staan van boven naar beneden gericht, dus niet RECHT op iemands gezicht of op de snoet van de hond, ...
                      Al hoorde ik dan ook weer, dat je je softboxen, zo dicht mogelijk bij je 'onderwerp' zou moeten trachten te plaatsen, ...

                      Vind het een speciale en moeilijke materie. Ik ben helemaal geen prof, wel een hobbyist.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                        Over dit onderwerp, het gebruik van flitslicht wanneer je dieren fotografeert, lees je meer in dit artikel van Shoot magazine!
                        - Redactie Shoot

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jako_yellow Bekijk bericht
                          @ Kpas:
                          Kan ik ergens foto's bekijken die u van honden maakte in de stuio? (eventueel meer informatie via een persoonlijk berichtje).
                          koop de "WOEF"...

                          G
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            koop de "WOEF"...

                            G
                            oeps....de "woef" das nu ni bepaald reclame he....
                            http://www.jvs-photography.be/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flitslicht in ogen van een hond, schadelijk?

                              het is niet omdat honden er klaarblijkelijk geen last van hebben dat het geen kwaad kan natuurlijk .....ik denk dat het gebruik van flitsers nooit goed is , niet voor mens en niet voor dier, maar ....ik denk dat matig gebruik wel ni veel schade zal aanrichten ,

                              wij hebben een kennel en fotograferen ook al wel eens wat honden , je kan altijd eens een kijkje nemen op de site, de foto's die erop staan zijn al wat verouderd omdat we aan een nieuwe site aan het werken zijn, onder het kopje fotografie vind je wel wat....
                              http://www.jvs-photography.be/

                              Comment

                              Working...
                              X