Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 probleem

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 probleem

    Beste,

    Ik ben een jaar in het bezit van de Nikon D7000.
    Na het aanschaffen van een (tweedehands) Nikon 17-55mm f2.8 merkte ik meteen op dat er iets niet in orde was met de focus. Via de fijnafstelling kon ik die scherpstellen door het max van -20 in te stellen.

    Vandaag kocht ik een nieuwe Nikon 70-200mm f2.8 vrII bij Art & Craft.
    De verkoper was zo vriendelijk om mijn 17-55 even te bekijken en maakte dezelfde conclusie.
    Volgens hem lag het dan ook aan het feit dat het om een occasie gaat.

    Eens thuisgekomen heb ik mijn nieuwe telezoom aan de test onderworpen en wat blijkt ... Die geeft mij nu ook de beste foto's op een afstelling van -20. Veel Gegoogle later ben ik tot de conclusie gekomen dat ik niet alleen ben met dit probleem op de D7000.

    Zijn er hier evt ervaringsdeskundigen? Mensen die kunnen helpen?
    Indien ik mijn body wens binnen te doen om het te laten fixen, waar doe ik dit het best? Wetende dat er nog een garantie op zit. Hoelang ben je die dan meestal kwijt? ...

    Bedankt!
    Groeten
    Last edited by diNnE; 2 februari 2012, 09:38.
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

  • #2
    Re: D7000 probleem

    Hoi,

    die fijnafstelling zit er op om te compenseren, en als je resultaat perfect is op -20 kan je volgens mij weinig zeggen.
    Het is pas als je je lenzen niet scherp krijgt dat ja een been hebt om op te staan.
    Probeer zo snel mogelijk ook wat andere lenzen van vrienden, en als er dan zijn die je niet scherp krijgt kan je met je body naar de winkel.
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: D7000 probleem

      Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
      Indien ik mijn body wens binnen te doen om het te laten fixen, waar doe ik dit het best? Wetende dat er nog een garantie op zit.
      Als je garantie hebt->waar je hem hebt gekocht.

      Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
      De verkoper was zo vriendelijk om mijn 17-55 even te bekijken en maakte dezelfde conclusie.
      Maar hiervoor heb ik geen andere conclusie gezien, dus wat was de conclusie van de verkoper?????
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: D7000 probleem

        Als je ook je nieuwe 70-200 moet afstellen dan klopt er toch volgens mij iets niet.
        Die afstelling dient er volgens mij alleen voor eventueel eens een lens wat af te stellen maar toch niet alle lenzen.

        Dan ligt het volgens mij aan de body.
        Als je body wilt laten nakijken dan hoef je die niet persé binnen te doen waar je hem gekocht hebt.
        Het is uiteraard wel aan te bevelen mocht er één of ander probleem zijn dat je via je winkel toch ergens kunt bemiddelen of zo.

        Ik heb nog nooit een lens moet afstellen.
        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

        Comment


        • #5
          Re: D7000 probleem

          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          als je resultaat perfect is op -20 kan je volgens mij weinig zeggen
          *zucht*


          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Maar hiervoor heb ik geen andere conclusie gezien, dus wat was de conclusie van de verkoper?????
          De vaststelling was dezelfde bij de verkoper. Maw het ligt niet aan de gebruiker. Hij liet me ook verstaan dat er bij een afstelling van +10 tot -10 geen probleem is. Ik moet die al op -20 zetten om het beste resultaat te bekomen. Blijkbaar vinden jullie dit normaal? Als ik een body + lens (samen €3.000) koop, dan wil ik het beste resultaat kunnen brengen. Door die op het max van -20 te zetten, weet ik zelfs niet eens of dit het scherpst is. Wat als -22 nog beter was geweest?

          Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
          Als je ook je nieuwe 70-200 moet afstellen dan klopt er toch volgens mij iets niet.
          Thanks, Ief.
          Eventueel een idee waar ik dit eens kan laten nakijken of fixen?
          Wordt dan eventueel een vervangbody voorzien tijdens de periode van herstelling?

          Groeten
          2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

          Comment


          • #6
            Re: D7000 probleem

            procirep contacteren, denk wel da ze daar lenzen en camera kunnen bekijken en afstemmen op elkaar
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: D7000 probleem

              Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht
              procirep contacteren, denk wel da ze daar lenzen en camera kunnen bekijken en afstemmen op elkaar
              Toeval wil dat ik hen net een uitgebreide mail heb gestuurd.
              Bedankt voor de uiterst nuttige tip!

              Groeten
              2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

              Comment


              • #8
                Re: D7000 probleem

                Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
                Als ik een body + lens (samen €3.000) koop, dan wil ik het beste resultaat kunnen brengen. Door die op het max van -20 te zetten, weet ik zelfs niet eens of dit het scherpst is. Wat als -22 nog beter was geweest?
                Natuurlijk kun je dat weten, gewoon de batterijtest doen of schuin over gedrukt stul papier fotograferen en dan zie je precies waar het scherp is en als dat niet overeenkomt met het scherpstelpunt is het fout.

                Maar je kan instellen tot -20, maar onder de -10 zou je niet mogen gebruiken
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: D7000 probleem

                  Veel voorkomend op de D7000 is de instelling -5.
                  Maar als het -20 is, dient de body hardwarematig gecallibreerd te worden, daarna heb je de normale marge om zaken aan te passen. Ik had laast een Sigma lens die op -15 moest, dat wil dus zeggen dat je bij de genoemde body nooit een aanvaardbaar resultaat zou krijgen, want er zit geen -30 op. Er natuurlijk van uitgaande dat de 2 geteste objectieven in dit geval niet beide dezelfde grote afwijking hebben.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: D7000 probleem

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Veel voorkomend op de D7000 is de instelling -5.
                    Maar als het -20 is, dient de body hardwarematig gecallibreerd te worden, daarna heb je de normale marge om zaken aan te passen. Ik had laast een Sigma lens die op -15 moest, dat wil dus zeggen dat je bij de genoemde body nooit een aanvaardbaar resultaat zou krijgen, want er zit geen -30 op. Er natuurlijk van uitgaande dat de 2 geteste objectieven in dit geval niet beide dezelfde grote afwijking hebben.
                    Idd, met -5 kun je nog leven hé. Dan heb je nog wat marge om mee te spelen.
                    Maar 2 lenzen, waaronder 1 splinternieuwe en dure 70-200 f2.8, zouden toch nooit meteen op -20 mogen staan.

                    Enkele dagen surfen op tal van fora hebben mij geleerd dat er een massa gebruikers met hetzelfde probleem hebben te kampen.

                    Ik kan de body bij Procirep binnen doen binnen de garantie. Iemand ervaring met hun diensten?

                    Groeten
                    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                    Comment


                    • #11
                      Re: D7000 probleem

                      Als je op de juiste manier test kun je toch zien of de uiterste standen genoeg zijn?
                      Maar het lijkt me ook best dat je alles eens binnen brengt om na te kijken.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D7000 probleem

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        Als je op de juiste manier test kun je toch zien of de uiterste standen genoeg zijn?
                        Maar het lijkt me ook best dat je alles eens binnen brengt om na te kijken.
                        Tuurlijk. Daarin heb je gelijk, maar het lijkt me toch niet normaal te zijn dat ik twee heel degelijke lenzen meteen op het max moet instellen om ze scherp te krijgen. Procirep erkent ook het probleem en zegt het te kunnen oplossen door enkel de body binnen te doen.

                        Groeten
                        2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                        Comment


                        • #13
                          Re: D7000 probleem

                          Hier zijn al ellenlange discussies aan gewijd op diverse forums. En geloof me hoe goed ook bedoeld niemand kan je helpen op een na. Als je echt zekerheid wil stuur dan je body en lenzen naar Nikon Service Point in Beverwijk. Het kan aan de AF van de body liggen maar ook kan het zijn dat een of meer lenzen gejusteerd moeten worden.
                          "Dat ik fotografeer wil niet zeggen dat ik een fotograaf ben"

                          Comment


                          • #14
                            Re: D7000 probleem

                            Hoi,
                            Zelfde probleem met mijn D7000, sinds 2 maanden weet ik ookdat men 35-70 2.8 en 80 200 2.8 en 50 1.4G ook -20 en meer waarde nodig hebben.
                            Vandaag naar procirep in Evere men men D7000 geweest hiervoor, en afgeleverd, is schijnt gekend probleem, is in garantie nog, (van augustus dus).
                            De body zou moeten gecorrigeerd worden waarschijnlijk, zou binnen de week terughebben,
                            De persoon daar zei ook dat de Body het probleem is.
                            Benieuwd, maar heb wel vertrouwen daar,
                            Ik laat jullie nog iets weten hierover.

                            Groeten iedereen.
                            Beerk

                            Comment


                            • #15
                              Heeeel benieuwd naar het resultaat. Laat je iets weten?
                              Bedankt!

                              Groeten
                              2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                              Comment

                              Working...
                              X