Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

    Op dit moment heb ik een Nikon D60 met twee kitlenzen namelijk de 18-55 (f3.5-5.6) en de 55-200(f4-5.6) waarmee ik al veel plezier heb gehad en mooie resultaten. Deze lenen zich het best voor evenementen zoals het autosalon en het veldrijden (zoals afgelopen weekend WK Koksijde).

    Ik heb eerder deze week foto's genomen op een feestje van het bedrijf en merk dat ik toch nog niet tevreden ben met de resultaten die ik nu haal met de bovengenoemde lenzen en de Nikon SB-900 externe flitser.

    Daarom had ik graag van jullie geweten welke lenzen het meest interessant zijn voor zowel feestjes in restaurants waar er veel sfeerlicht is maar waar het licht dan ook stopt (wandlampen, kleine lantaarntjes, indirect licht), alsook de mogelijkheid om te gebruiken op een fuif of binnen een discotheek (weliswaar in combo met de flitser).

    Het budget voor één lens staat op 500 € en de lens moet natuurlijk volledig compatibel zijn met mijn Nikon D60.

    Wat zijn jullie voorkeuren binnen dit budget? Ik vermoed dat we alvast over lenzen met f1.4 - f1.8 zullen spreken en wellicht met een vast brandpunt? Wat met de afstand? Ik sta altijd vrij dicht bij m'n onderwerpen en dat zal ook zo zijn bij een fuif/discotheek.

    Alvast bedankt voor jullie verhelderende reacties.

    Ps. Ik heb natuurlijk al rondgebazuind in het forum, maar elke situatie en vraag is anders, vandaar ik ze graag toch nog even stel aan jullie en mss nog wat info losweek die ik mss over het hoofd heb gezien.

  • #2
    Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

    Het zou goed zijn om te weten wat er precies mis is met je resultaten, en waarmee je dus niet tevreden bent. Het zou namelijk eer een "flitsprobleem" kunnen zijn dan een lensprobleem.
    Nu gebruik ik bijna altijd een lichtsterk objectief (meer bepaald een 17-55 f/2.8 - uitzonderlijk een 85mm f/1.8), maar dan nog is een goeie kennis en gebruik van de externe flitser essentieel om tot optimale resultaten te komen. Mijn "feestfoto's" zijn nu al een stuk beter dan die van zeg 2 jaar geleden, maar ik weet dat ze nog beter kunnen, en dat ik me daarvoor nog meer moet verdiepen in flitsfotografie.
    Deze topic al eens doorgenomen?
    hello, mijn neef geeft binnen een dikke maand zijn chrisostomos-fuif met het school en hij vroeg me of ik daar wat foto's kon komen nemen. Uiteraard heb ik toegezegd maar wilde wel wat tips omtrent partyfotografie hebben... Het gaat daar vrij donker zijn met veel lichteffecten vermoed ik. Komt een hele resem DJs optreden.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

    Comment


    • #3
      Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
      Het zou goed zijn om te weten wat er precies mis is met je resultaten, en waarmee je dus niet tevreden bent. Het zou namelijk eer een "flitsprobleem" kunnen zijn dan een lensprobleem.
      Nu gebruik ik bijna altijd een lichtsterk objectief (meer bepaald een 17-55 f/2.8 - uitzonderlijk een 85mm f/1.8), maar dan nog is een goeie kennis en gebruik van de externe flitser essentieel om tot optimale resultaten te komen. Mijn "feestfoto's" zijn nu al een stuk beter dan die van zeg 2 jaar geleden, maar ik weet dat ze nog beter kunnen, en dat ik me daarvoor nog meer moet verdiepen in flitsfotografie.
      Deze topic al eens doorgenomen?
      http://forum.belgiumdigital.com/f20/...if-196159.html
      Thx voor de reactie. Ik zal even nahoren of ik de foto's mag gebruiken ter beoordeling. Denk niet dat iedereen zomaar graag op het internet te zien is. Als ik wat online mag gooien dan post ik hier alvast een linkje naartoe voor opvolging.

      De desbetreffende topic heb ik zeker als eens gezien. Daar heb ik het een en ander opgestoken maar natuurlijk is ervaring de beste leraar.

      Denk je btw dat er mbv de 18-55mm (f3.5-5.6) ook goede resultaten te boeken valt in combo met de flitser?

      Comment


      • #4
        Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

        Ik heb onlangs op een personeelsfeestje met een canon 60D, 17-55 2.8 en 430MKII fotos gemaakt op M, ISO 400 en dan meestal van 2.8 tot 5.6 en shutter tussen 30 en 250. Ging niet slecht maar is idd niet gemakkelijk met wisselende lichtomstandigheden ed.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

          Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
          Ik heb onlangs op een personeelsfeestje met een canon 60D, 17-55 2.8 en 430MKII fotos gemaakt op M, ISO 400 en dan meestal van 2.8 tot 5.6 en shutter tussen 30 en 250. Ging niet slecht maar is idd niet gemakkelijk met wisselende lichtomstandigheden ed.
          Heb je hier dan gebruik gemaakt van een externe flitser of niet? Zoja, welke instellingen (ev, bounce, flitskaartje,...?). Thx!

          Comment


          • #6
            Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

            Iso omhoog en flits in de -EV, camera op M met 1/30ste en maar experimenteren, gewoon in de woonkamer.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Iso omhoog en flits in de -EV, camera op M met 1/30ste en maar experimenteren, gewoon in de woonkamer.
              Wat betreft de iso merk ik al serieus wat ruis bij ISO 800 dus dat is erg beperkend wat betreft de D60 (zo vat ik het toch op).

              Comment


              • #8
                Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

                Oorspronkelijk geplaatst door Tom Beuckelaere Bekijk bericht
                Heb je hier dan gebruik gemaakt van een externe flitser of niet? Zoja, welke instellingen (ev, bounce, flitskaartje,...?). Thx!
                flitser is een 430EXII met softboxje op, automatische stand maar met soms een manuele aanpassing EV +- en idd veeeeel experimenteren
                Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                Comment


                • #9
                  Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

                  Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                  flitser is een 430EXII met softboxje op, automatische stand maar met soms een manuele aanpassing EV +- en idd veeeeel experimenteren
                  Gooi je de flits dan vol op je onderwerp of ga je indirect aan het werk (of is dat nu net weer hetgeen ik moet ondervinden met experimenten? ).

                  Ik heb veel gebruik gemaakt van het flitskaartje door te bouncen naar het plafond en het flitskaartje recht op de personen voor mij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tom Beuckelaere Bekijk bericht
                    Gooi je de flits dan vol op je onderwerp of ga je indirect aan het werk (of is dat nu net weer hetgeen ik moet ondervinden met experimenten? ).

                    Ik heb veel gebruik gemaakt van het flitskaartje door te bouncen naar het plafond en het flitskaartje recht op de personen voor mij.
                    Als ik automatisch flits rechtstreeks (met softbox) dan is het beeld veel warmer. Flits ik via bounce dan is het beeld koeler en soms uitgebrand. PS ik had geen klitskaartje bij. Iso 800 is ook de max bij mij om deftige beelden te krijgen. Je moet wel weten dat ik in veel gevallen op 1-3 m van de personen stond.
                    Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

                      Als 800 je max is dan ga je beter wat lager qua sluiterstijd.
                      1 sec / 1/3 - tot 1/15 max en met een diafragma van f4-5.6 zal dat wel lukken op iso 800 en als er meer licht is kun je gerust lager gaan.
                      Ik flits zo goed als altijd recht vooruit.
                      Ik heb indertijd een 5d mark II gekocht om dat deze zo goed is qua ruis, maar je leert dat dit met een ouder toestel bijna evengoed kan als je lager gaat in sluiterstijd en dan ook je iso laat zakken.
                      "PartyShotZ.be : Photography is my passion, mastering my sight and vision on the world and every living being upon it."

                      Comment


                      • #12
                        Re: Gelegenheden (diners) en discotheek/fuif

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tom Beuckelaere Bekijk bericht
                        Denk je btw dat er mbv de 18-55mm (f3.5-5.6) ook goede resultaten te boeken valt in combo met de flitser?
                        Als je weet hoe te flitsen wel. Heb zelf dit gedaan met een kitlens en met een mindere krachtige flits en ging goed, veel hangt af van het moment zelf. Gewoon constant instellingen aanpassen en zo.
                        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                        hier vind je mijn foto's en hier ook

                        Comment

                        Working...
                        X