Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera kopen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera kopen?

    Hey,

    eerst maar beginnen met te zeggen dat ik een ongelooflijke leek ben als het op fotograferen aankomt... Verder dan kijken en afdrukken met het klassieke goedkoop fototoestelletje ben ik nog niet geraakt.
    Maar, we gaan dit jaar naar Zweden en dan wil ik toch wel graag hele mooie foto's meebrengen.
    We dachten nog eerst aan een videocamera, maar aangezien ik daar ook niets van ken, zullen we het maar op foto's houden, dat principe kennen we dan toch al min of meer...

    Ik zoek dus nu een toestel waarmee ik behoorlijk kan uitzoemen (om landschappen te trekken op reis), eventuele wilde dieren snel mee kan vastleggen, (snel dus) en ook nog de gewone dagdagelijkse fotootjes van het interieur van de bungalow, en de kindjes in de speeltuin kan mee vastleggen.

    Ik heb geen idee welk soort van fototoestel ik nodig heb. Ik vermoed richting compact. Ben wel bereid om me er eens stevig in te verdiepen en zo de meer kwalitatieve foto proberen te maken, maar dan heb ik ook nog wat info nodig over hoe ik daar dan mee start... :-)
    Veel vragen dus, hopelijk hebben jullie de antwoorden voor me!

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: welke camera kopen?

    Ongeacht welke camera het wordt... Een basiscursus fotografie is een goed uitgangspunt als je je wil verdiepen. En dan heb ik het vooral op de belichtingsdriehoek: diafragma, sluitertijd en iso waarden (lichtgevoeligheid).
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: welke camera kopen?

      Behalve het volgen van een basiscursus zou ik eens rondkijken in je kennissenkring. Zijn daar mensen met een compact, brugcamera of reflex? Vraag zo'n camera voor een weekendje te leen en je komt er achter welke type, incl omvang en gewicht, voor jou geschikt is.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke camera kopen?

        Hoe compact moet het zijn en tot welke prijs?

        Bekijk ook eens de NEX-5N van sony. Mijn broer heeft zo een toestel, kort samengevat een heel goed toetstel. Kost wel 700€. Hij wilde betere foto's dan met zijn compact toestelletje. De body van de NEX is vergelijkbaar met een compact toestel maar de omvang van de lens (objectief) is ongeveer de grote van de lens van een spiegelreflex maar in zijn geheel dus wel compacter en lichter maar wel dezelfde kwaliteit als bvb mijn eos 550D van canon. Bij weinig licht gedraagt de NEX zich zelfs beter met het kitlensje 18-55.
        Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
        flickr

        Comment


        • #5
          Re: welke camera kopen?

          Hey,

          alvast bedankt voor de reacties
          Het basiscursusje werd al met veel interesse doorgenomen.
          Verder: ik kan in mijn onmiddellijke omgeving niet meteen gaan 'testen', Spiegelreflexcamera is echt niet voor me weggelegd (lenzen laten liggen, laten vallen, vergeten, ...). En ik heb in de omgeving enkel ofwel personen die een fototoestel van 'dezelfde soort' hebben als datgene wat ik nu heb (canon, 8 zoom), ofwel meteen het tegenovergestelde en dat zijn dat zeer professionele toestellen.
          Ik zoek dus iets dat 'draagbaar', 'mobiel' is, maar toch deftige dingen kan.
          Op dit ogenblik blijf ik een beetje hangen tussen Sony en Canon.
          Sony DSC-HX100V of Canon
          Canon PowerShot SX40 HS

          Iemand daar ervaringen mee?

          Groetjes,

          Sandra

          (nex is me jammer genoeg te duur...)

          Comment


          • #6
            Re: welke camera kopen?

            Oorspronkelijk geplaatst door musicalsan Bekijk bericht
            Groetjes,

            Sandra

            (nex is me jammer genoeg te duur...)
            412€ voor een Nex-C3, mooie prijs.
            In vergelijking met de 2 toestellen die jij aanhaalt is het bereik beduidend minder, maar de kwaliteit gaat recht evenredig omhoog ...

            Hier een test vd Sony DSC-HX100V, vergeleken met de Canon.
            Last edited by alex606; 31 januari 2012, 21:06.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: welke camera kopen?

              Oorspronkelijk geplaatst door musicalsan Bekijk bericht
              Hey,

              alvast bedankt voor de reacties
              Het basiscursusje werd al met veel interesse doorgenomen.
              Verder: ik kan in mijn onmiddellijke omgeving niet meteen gaan 'testen', Spiegelreflexcamera is echt niet voor me weggelegd (lenzen laten liggen, laten vallen, vergeten, ...). En ik heb in de omgeving enkel ofwel personen die een fototoestel van 'dezelfde soort' hebben als datgene wat ik nu heb (canon, 8 zoom), ofwel meteen het tegenovergestelde en dat zijn dat zeer professionele toestellen.
              Ik zoek dus iets dat 'draagbaar', 'mobiel' is, maar toch deftige dingen kan.
              Op dit ogenblik blijf ik een beetje hangen tussen Sony en Canon.
              Sony DSC-HX100V of Canon
              Canon PowerShot SX40 HS

              Iemand daar ervaringen mee?

              Groetjes,

              Sandra

              (nex is me jammer genoeg te duur...)
              Hallo,

              Ik ben sinds enkele maanden in het bezit van de Sony DSC-HX100V en ik kan dit toestel zeker aanraden. Tevens heb ik ook nog een Sony spiegelreflex. Je kan de twee zeker niet vegelijken, maar de DSC-HX100V is natuurlijk veel gemakkelijker mee te nemen, je moet geen lenzen wisselen en is een stuk goedkoper (geen extra lenzen nodig).
              Dit zijn ook de redenen dat ik dat toestel heb gekocht.
              De + punten van dit toestel zijn volgens mij : een zéér goede filmfunctie (beter dan mijn vorige filmcamera's), een goede stabilisatie, behoorlijk snel, mooie panorama functie, mooie foto's bij minder licht, je kan ook nog het één en het ander zelf instellen (S-A-P-M mode),...
              De - punten (wel veel minder dan + punten) zijn volgens mij : batterij bij filmen gaat snel leeg (dus extra batterij is handig), geen schroefdraad op objectief om filter of zonnekap op te monteren en zichtbaar ruis (op vergrotingen van foto's) vanaf iso 400 (grootste nadeel). Dus als je niet enorm veel foto's wil vergroten (posterformaat of canvas, ...) dan kan ik je dit toestel zeker aanraden!
              Canon

              Comment


              • #8
                Re: welke camera kopen?

                Je mag niet verwachten dat je voor een dubbeltje op de eerste rij gaat zitten hé, want je wensen zijn niet mis, maar blijkbaar is er geen budget want 650 euro voor een Nex 5N met een 18-55 lens is niet duur, maar het gaat je nog niet helemaal geven wat je verlangt. Maar nog meer, gaat ook nog meer kosten, alles is mogelijk maar dan zijn er twee dingen onmisbaar ,de nodige centjes om behoorlijk materiaal te kopen en de nodige kennis om met dat materiaal te werken. Dus mijn advies sparen en op cursus gaan!

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera kopen?

                  Misschien een beetje verkeerd overgekomen... Ik verwacht zeker geen Rolls Royce van de fototoestellen. Wat jullie 'gewoontjes' vinden, vind ik waarschijnlijk al 'machtig'!

                  Ik wil nu gewoon wel iets deftigs, waar ik ook nog makkelijk mee kan werken... (en die zoom vind ik wel belangrijk voor de landschappen die ik hoop te gaan zien..)

                  Sandra

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera kopen?

                    Ik denk dat je best kiest voor één vd toestellen die jij aanhaalt. Die hebben een gigantisch bereik voor een redelijke prijs.

                    Uit de reviews kan ik opmaken dat de Canon beter presteert qua ruis, maar ten koste van detail(vanwege de overmatige ruisreductie), tov de Sony.
                    De Sony heeft dan weer een snellere autofocus, wat toch ook belangrijk is.

                    Je zit met beide toestellen goed, in ieder geval.
                    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                    Mijn bird foto's en urbex foto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera kopen?

                      Oorspronkelijk geplaatst door musicalsan Bekijk bericht
                      Misschien een beetje verkeerd overgekomen... Ik verwacht zeker geen Rolls Royce van de fototoestellen. Wat jullie 'gewoontjes' vinden, vind ik waarschijnlijk al 'machtig'!

                      Ik wil nu gewoon wel iets deftigs, waar ik ook nog makkelijk mee kan werken... (en die zoom vind ik wel belangrijk voor de landschappen die ik hoop te gaan zien..)

                      Sandra
                      Met de Sony dsc-hx100v zou je zeker jaren verder mee kunnen denk ik.
                      Er staan veel automatische standen op (waar je alleen moet afdrukken) zoals i auto en i auto+ (meer voor donkere omstandigheden).
                      En als je later iets meer wilt dan kun je ook de semi-automatische standen gebruiken waar je zelf de nodige instellingen kan doen zoals de P, A, S mode.
                      Kijk zeker eens op you tube want daar staan zeer veel mooie filmpjes over dit toestel.
                      Alvast veel succes met je keuze!
                      Canon

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera kopen?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jacky07 Bekijk bericht
                        you tube

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera kopen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          YouTube.

                          Zo beter?
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera kopen?

                            Ik heb voor dat ik mijn eos 550 D kocht met een powershot sx20 is gewerkt. Sinds ik mijn eos 550D kocht (en er mee leerde werken natuurlijk) ging er toch een hele nieuwe wereld open hoor. Ik hoop dat die nieuwe powershot sx40 betere beelden maakt...

                            Heb je de nex 3 reeks al eens bekeken, ik ga er van uit dat deze ook al beter zijn dan de meeste compact camera's en... de objectieven zijn verwisselbaar.

                            klik

                            en klik
                            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                            flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera kopen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door musicalsan Bekijk bericht
                              Ik wil nu gewoon wel iets deftigs, waar ik ook nog makkelijk mee kan werken... (en die zoom vind ik wel belangrijk voor de landschappen die ik hoop te gaan zien..)

                              Sandra
                              Voor landschappen heb je helemaal geen zoom nodig.

                              Comment

                              Working...
                              X