Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

    Ik heb een Nikon D 7000 camera met allround lens 18-200 mm 3.5 - 5.6 VR II van Nikon.
    Ik krijg echter zin om een (eerste) prime lens aan te schaffen, en twijfel tussen een 35 mm 1,8 of een 50 mm 1,4.
    Ik weet dat ik door de crop factor van mijn DX-camera die 35 en 50 mm moet vermenigvuldigen met +/- 1,5.
    Welke keuze maak ik best ?
    Is er een andere prime lens die de voorkeur wegdraagt ?
    Ik kijk uit naar uw reacties !
    Ervaring is de som van je fouten.
    Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

  • #2
    Re: Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

    Ik zou eerst je foto's gaan analyseren. Stel je de vraag of je bepaalde foto's mooier had gemaakt als je een prime had gehad. Kijk vervolgens naar de Exif getalletjes en je weet welke brandpuntsafstand bij je past.

    Je vraag klinkt overigens een beetje van: "ik heb een rijbewijs, wat voor een kleur auto moet ik kopen??"

    Beeldhoek hangt af van onderwerp en stijl. De ene vindt een 35 mm op een crop camera een 'must have' en de andere kan er niets mee. En dat geldt voor veel andere brandpuntsafstanden.

    Kortom, kan je n.a.v. bekijken eigen foto's, je wat meer info geven?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

      Ik lees net op een ander topic :
      "de heilige drievuldigheid : 35 - 85 - 135 mm "
      Ervaring is de som van je fouten.
      Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

      Comment


      • #4
        Re: Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

        Hier ook D7000 met 35mm. Staat er 95% van de tijd op. Een heerlijke lens! Maar het hangt er een beetje van af wat je er mee wil doen. Als je vooral portretten wil gaan schieten, kan je ineens beter voor 85mm gaan. Als allrounder is de 35mm super omdat die dan weer overeenkomt kwa beeldhoek met wat je zelf ziet (zowel voor- als nadeel). het is wel even wennen in t begin, maar het went snel en eens je'm gewoon bent niets dan lof!

        Comment


        • #5
          Re: Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

          Ik zou gaan voor 35mm (zeker omdat je met een cropcamera werkt). Toen ik een tijdje terug een 50mm 1.8 kocht voor mijn cropcamera had ik spijt dat ik niet voor de 35mm was gegaan.
          Maar dit hangt natuurlijk veel af van wat je zoal fotografeert. Een 50mm vind ik bijvoorbeeld wel perfect voor portretten maar voor landschappen en de rest mis ik de 35mm toch vaak.
          Flickr
          Pagina op Facebook

          Comment


          • #6
            Re: Nikon : 35mm 1.8 of 50mm 1.4 ?

            Oorspronkelijk geplaatst door paddy8908 Bekijk bericht
            Ik weet dat ik door de crop factor van mijn DX-camera die 35 en 50 mm moet vermenigvuldigen met +/- 1,5.
            annoh heeft gelijk, je moet kijken wat er bij je past. Kijk dus welke afstand op je huidige lens je het meeste aanstaat. 35mm zit mooi in het midden van een standaard kitlens, 50 zit aan het tele-eind. Het is maar wat je zelf verkiest.

            Maar om goed te vergelijken eerst een misverstand uit de wereld helpen: je hoeft helemaal niks te vermenigvuldigen. 35mm op de prime is hetzelfde als 35mm op je zoomlens. Idem voor de 50mm. Dat vermenigvuldigen is enkel nodig als je wil vergelijken met het equivalent op filmrolletjes van vroeger (of full frame cameras van nu). Als je niet vertrouwd bent met filmrolletjes reken je best gewoon met wat je hebt.

            Comment

            Working...
            X