Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compensatie van stops door gebruik flitser?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compensatie van stops door gebruik flitser?

    Hallo allemaal,

    Ik weet dat wanneer ik een foto maak met:"
    - f/5.6
    - 1/250
    - ISO 100

    .. en de sluitertijd 1 stop wil verhogen naar 1/500, ik die ergens anders moet compenseren (ofwel het diafragma met 1 stop verlagen of de ISO waarde met 1 stop verhogen).

    Maar wat nu als ik een externe flitser gebruik voor meer licht. Logischerwijs lijkt het mij dat wanneer je flits, er extra licht komt, en dus voor een snellere sluitertijd kunt gaan, of een hogere diafragmawaarde. Klopt deze aanname? Want stel ik gebruik een lamp in plaats van een flitser voor extra licht, dan beinvloed dat mijn lichtmeting en kan ik de sluitertijd of diafragma waarde omhoog zetten... En zo ja, voor hoeveel stops staat het licht dat van de flitser afkomt?

    Alvast reuze bedankt!

    Ken

  • #2
    Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

    Nee dat klopt en ga maar zoom lezen waarom.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Nee dat klopt en ga maar zoom lezen waarom.
      Ik zie het antwoord op mijn vraag nergens staan op het ZOOM forum...

      Comment


      • #4
        Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

        Oorspronkelijk geplaatst door kenschattenberg Bekijk bericht
        Hallo allemaal,

        Ik weet dat wanneer ik een foto maak met:"
        - f/5.6
        - 1/250
        - ISO 100

        .. en de sluitertijd 1 stop wil verhogen naar 1/500, ik die ergens anders moet compenseren (ofwel het diafragma met 1 stop verlagen of de ISO waarde met 1 stop verhogen).

        Maar wat nu als ik een externe flitser gebruik voor meer licht. Logischerwijs lijkt het mij dat wanneer je flits, er extra licht komt, en dus voor een snellere sluitertijd kunt gaan, of een hogere diafragmawaarde. Klopt deze aanname? Want stel ik gebruik een lamp in plaats van een flitser voor extra licht, dan beinvloed dat mijn lichtmeting en kan ik de sluitertijd of diafragma waarde omhoog zetten... En zo ja, voor hoeveel stops staat het licht dat van de flitser afkomt?

        Alvast reuze bedankt!

        Ken
        Normaal flits je op de syncspeed, maar het is technisch mogelijk het omgevingslicht (dat is de meting waar de flits geen kracht heeft) een stop te verminderen van 1/250 naar 1/500, en dat belichtingsverlies op het onderwerp te compenseren met je flits. In zo'n hypersync krijgt je een donkerder (dieper gekleurde) achtergrond, waarop de flits geen vat heeft.
        De impact van je flits is namelijk fel afhankelijk van de afstand tot je onderwerp,... en van de ingestelde flitskracht, natuurlijk.

        Comment


        • #5
          Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

          Oorspronkelijk geplaatst door kenschattenberg Bekijk bericht
          Maar wat nu als ik een externe flitser gebruik voor meer licht. Logischerwijs lijkt het mij dat wanneer je flits, er extra licht komt, en dus voor een snellere sluitertijd kunt gaan, of een hogere diafragmawaarde. Klopt deze aanname?

          Ken
          Als je een flitser gebruikt heeft de sluitertijd GEEN invloed op de belichting. Dus 1/60s of 1/125s, je onderwerp blijft hetzelfde belicht. De omgeving (alles wat niet door de flits belicht wordt) zal wel worden beïnvloed.

          Diafragma en ISO hebben wel een directe invloed.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

            Bij zo lange sluitertijden speelt het inderdaad geen rol wat de overtollige tijd is nadat of voordat de flash is afgegaan. Bij de genoemde sluitertijd van 1/500, echter, is de eerste gordijn nog niet helemaal open als de tweede reeds begint te sluiten. Een ultra korte (gewone) flash kan dan dus maar een gedeelte van de censor belichten, waardoor clipping ontstaat: Dat is een zwarte onbelichte band. High speed sync lost dat op door een reeks pulsen die blijven doorgaan gedurende de hele tijd dat beide gordijnen in beweging zijn.
            Vooral een grote sensor, zoals de 5D Mark 2, gaat dus maar tot maximum 1/320 voor de high speed sync methode moet worden gebruikt. In Hypersync kan ie tot 1/8000,... maar dat is weer een ander methode.

            Comment


            • #7
              Re: Compensatie van stops door gebruik flitser?

              ik denk dat je vraag was voor hoeveel stop's je flits nu zou tellen.
              Dat kan je niet vast bepalen, hangt van de afstand en de kracht van je flits af.
              per meter afstand halveert de kracht van je licht. Je moet dus opnieuw meten, maar het nadeel is dat je dat enkel met een lichtmeter kan en niet met je toestel zelf.
              D300, wat nikor lenzen, plaats voor een studio.

              Comment

              Working...
              X