Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

landschap

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • landschap

    Is het verstandig om een echt goeie groothoek te kopen voor de landschappen te trekken in thailand. of volstaat de canon 18-55 mm IS II hiervoor?

    of is het beter om bv naar de Canon EF 28mm f/2.8 of Canon EF 35mm f/2.0

    Of andere lens nog. qua budget hiervoor zit ik nog vrij beperkt rond de 250 euro.

    alle info is welkom

    het is dus voor een rondtrek in thailand van 3 weken
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: landschap

    voor Landschap zou ik gewoon je 18-55mm nemen hoor.
    soms kan je nl niet dichterbij komen om een leuk plaatje te schieten en met een 18-55mm kan je nog een beetje spelen.(lees inzoomen)
    met een 28 of een 35mm heb je die mogelijkheid niet.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: landschap

      Waarom zou je, voor landschappen een lens met een vaste brandpunt nemen. Het enige voordeel wat ik in deze lenzen zie is dat ze lichtsterker zijn, wat naar mijn mening, bij landschap er niet toe doet. Een landschap fotograaf je meestal toch met een klein diafragma (groot getal) om een grote scherptediepte te bekomen.
      +zoals bouk al aanhaalt, met je 18-55mm kan je nog een beetje spelen. (+heeft een grotere beeldhoek dan een 28 of 35mm.

      Comment


      • #4
        Re: landschap

        Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
        Is het verstandig om een echt goeie groothoek te kopen voor de landschappen te trekken in thailand. of volstaat de canon 18-55 mm IS II hiervoor?

        of is het beter om bv naar de Canon EF 28mm f/2.8 of Canon EF 35mm f/2.0

        Of andere lens nog. qua budget hiervoor zit ik nog vrij beperkt rond de 250 euro.

        alle info is welkom

        het is dus voor een rondtrek in thailand van 3 weken
        Hangt er uiteraard ook een beetje vanaf welke camera je hebt want met 18mm op een crop ga je toch niet zo heel breed kunnen gaan ... ik zou dan eerder naar een Sigma 10-20 of zo kijken. Kan je misschien 2dehands wel in de buurt van je budget vinden ...
        Sony NEX 7 ... Glaswerk in opbouw

        Comment


        • #5
          Re: landschap

          Oorspronkelijk geplaatst door PeLat Bekijk bericht
          Hangt er uiteraard ook een beetje vanaf welke camera je hebt want met 18mm op een crop ga je toch niet zo heel breed kunnen gaan ... ik zou dan eerder naar een Sigma 10-20 of zo kijken. Kan je misschien 2dehands wel in de buurt van je budget vinden ...
          18 - 28 mm is 10 mm verschil, cropfactor of niet, beide lenzen worden toch op hetzelfde toestel gebruikt ?
          Volgens mij idd beter 18-55 dan een 28 of 35 & volg dus bouk en de anderen. Of 10-20 Sigma, 10-22 Canon (wel buiten je budget), 11-16 tokina tweedehands misschien (weet niet hoeveel die zoal kosten tweedehands). Veel tips qua (U)WA heb ik niet
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: landschap

            voordeel van een vaste breedhoek, maar die zijn meestal vrij duur, is dat je beeld ook in de hoeken vrij scherp is, maar voor gewoon reis fotografie zou ik me tot standaard zoem beperken.

            Comment


            • #7
              Re: landschap

              Als uw budget beperkt is tot 250 €, en je plant een reis naar thailand, zou ik gewoon uw 18-55 IS meenemen, en een polarisatiefilterke kopen. Deze kan in Thailand wel eens van pas komen.
              Ik vrees dat voor dit budget je niet veel speelruimte hebt om een betere lens te kopen. Misschien als je (veel) geluk hebt tweedehands.
              Wat je nog wel kan overwegen is een 85 1.8. Tweedehands kan je deze wel vinden voor zo rond de 250 €. Dit is een heel toffe (straat)portretlens, licht en discreet.
              Als je ook al eens graag een portretje maakt, en in Thailand kan je heel toffe portretten maken, vind ik dit eigenlijk wel een interessante aanvulling op uw kitlens.
              Dit is een lens die ik ook in mijn bezit heb, en waar ik al veel plezier aan heb beleefd.
              En hierbij alvast een fijne reis gewenst .
              Last edited by stapperke; 30 januari 2012, 17:24.
              Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

              Comment


              • #8
                Re: landschap

                Oorspronkelijk geplaatst door stapperke Bekijk bericht
                Als uw budget beperkt is tot 250 €, en je plant een reis naar thailand, zou ik gewoon uw 18-55 IS meenemen, en een polarisatiefilterke kopen. Deze kan in Thailand wel eens van pas komen.
                Ik vrees dat voor dit budget je niet veel speelruimte hebt om een betere lens te kopen. Misschien als je (veel) geluk hebt tweedehands.
                Wat je nog wel kan overwegen is een 85 1.8. Tweedehands kan je deze wel vinden voor zo rond de 250 €. Dit is een heel toffe (straat)portretlens, licht en discreet.
                Als je ook al eens graag een portretje maakt, en in Thailand kan je heel toffe portretten maken, vind ik dit eigenlijk wel een interessante aanvulling op uw kitlens.
                Dit is een lens die ik ook in mijn bezit heb, en waar ik al veel plezier aan heb beleefd.
                En hierbij alvast een fijne reis gewenst .

                deze was ik inderdad van plan om te kopen, maar ik twijfel nog tussen samyang 85 mm 1.4 of de canon 85 mm 1.8 USM

                groetjes
                Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                Comment


                • #9
                  Re: landschap

                  Koop een 10-22 van canon. Dan heb je tenminste breedhoek. En je vind hem regelmatig 2e hands op BD.

                  mir
                  De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: landschap

                    Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                    Is het verstandig om een echt goeie groothoek te kopen voor de landschappen te trekken in thailand. of volstaat de canon 18-55 mm IS II hiervoor?

                    of is het beter om bv naar de Canon EF 28mm f/2.8 of Canon EF 35mm f/2.0

                    Of andere lens nog. qua budget hiervoor zit ik nog vrij beperkt rond de 250 euro.

                    alle info is welkom

                    het is dus voor een rondtrek in thailand van 3 weken
                    Ik schiet landschap bijvoorbeeld ook met een tele (70-200)
                    Ik zou persoonlijk lekker de 18-55IS nemen. Dit is een prima objectief voor dit soort reizen ;-)
                    Last edited by Superdaantje; 19 februari 2012, 18:12.

                    Comment


                    • #11
                      Re: landschap

                      Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                      Koop een 10-22 van canon. Dan heb je tenminste breedhoek. En je vind hem regelmatig 2e hands op BD.

                      mir
                      Volledig mee eens, maar niet voor het budget (250 €) van TS.
                      Groetjes

                      Comment


                      • #12
                        Re: landschap

                        Ik loop een beetje met dezelfde vraag.

                        Ik ga ook 3 weken naar thailand,
                        Bezit nu :
                        Canon Eos 600d
                        Canon 18-200
                        Canon 5mm 1,8

                        Ik zit er ook over na te denken om mijn lenzen arsenaal uit te breiden. Eerst zat ik aan een 28 of 35mm te denken omdat ik vaak vind dat mijn 50mm iets te lang is ivm de crop. Maar nu zit ik er ook over na te denken om een sigma 10-20 te kopen voor landschap en stadsfotografie. Echter vraag ik mij af hoe vaak ik deze lens buiten de vakantie zal gebruiken.Budget 500-600 euro. Wat adviseren jullie?

                        Comment


                        • #13
                          Re: landschap

                          Oorspronkelijk geplaatst door svanma Bekijk bericht
                          Is het verstandig om een echt goeie groothoek te kopen voor de landschappen te trekken in thailand. of volstaat de canon 18-55 mm IS II hiervoor?

                          of is het beter om bv naar de Canon EF 28mm f/2.8 of Canon EF 35mm f/2.0
                          Met een 28mm, laat staan 35 mm heb je vrijwel GEEN groothoek. 18-55 gewoon mee dus.

                          Comment


                          • #14
                            Re: landschap

                            Ik heb al prachtige reportages gezien van mensen die dit met een 35 mm lens hebben
                            gedaan. Zowel landschappen, mensen als tempels. Het ligt er maar aan wat je wilt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: landschap

                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              Ik heb al prachtige reportages gezien van mensen die dit met een 35 mm lens hebben
                              gedaan. Zowel landschappen, mensen als tempels. Het ligt er maar aan wat je wilt.
                              en hoe goed je ter been bent.
                              grt,bouk.
                              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                              Comment

                              Working...
                              X