Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ik ga op reis en ik neem mee...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ik ga op reis en ik neem mee...

    Hallo,

    Ik zoek een fototoestel om mee op vakantie te nemen. Een kleinbeeldreflex met lichtsterke zoom en flitser is nogal veel om te dragen.

    Ik vraag mij af of jullie jullie beste materiaal meenemen op reis, of stellen jullie zich tevreden met een compactcamera, een spiegelreflex met superzoom of één vaste lens?


    Wat vinden jullie van de 28-135/3.5-5.6 IS ? Heel mooi bereik voor landschap (de 24-105/4 IS vind ik te duur voor wat het is).

    Wie trekt op vakantie met enkel een 35 of 50mm?

    Laten jullie de flitser thuis?

  • #2
    Re: ik ga op reis en ik neem mee...

    Het zal een beetje afhangen wat voor soort reis je gaat maken. Voor een eenvoudige citytrip zou je kunnen volstaan met een compactcamera als je flexibel en lichtgewicht wil reizen, maar er zijn zoveel anderen die toch een complete DSLR uitrusting meenemen om bepaalde foto's te kunnen maken.
    Met een DSLR met een aantal objectieven, bijv. groothoek en standaardzoom, kom je in alle gevallen al heel ver. Een flitser neem ik zelf altijd mee, ook overdag kan dit handig zijn om schaduwpartijen op te lichten.

    Ik denk dat vele jaloers kunnen zijn bij de gedachte dat je met een DSLR met maar 1 objectief op pad zou gaan...de meeste slepen toch altijd veel meer met zich mee. Reizen begint dan toch echt op werken te lijken
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: ik ga op reis en ik neem mee...

      Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
      ... de 24-105/4 IS vind ik te duur voor wat het is ...
      Prijs - kwaliteit zal je niet veel beter kunnen vinden volgens mij en L glas betaal je nu eenmaal

      Die lens is voor mij ideaal als vakantie/wandellens, f4 over het ganse bereik, redelijk licht van gewicht, mooi bereik, L kwaliteit en niet té duur

      grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

      Comment


      • #4
        Re: ik ga op reis en ik neem mee...

        in een stad loop ik rond met een 50mm lensje op m'n D700 en een 24mm lensje in m'n zak...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: ik ga op reis en ik neem mee...

          Tenzij je op safari gaat kan een 35mm op een fullframe perfect !

          Comment


          • #6
            Re: ik ga op reis en ik neem mee...

            Ik heb ooit vakantie gedaan met een 50mm op een crop body, maar voor mij nooit meer. Benen zoom werkt niet altijd/kan niet altijd. Zelf vind ik de 17-55 op een crop sensor een ideaal objectief en de 24-105 ideaal op een Full Frame sensor. Ik heb nu beide en heb recentelijk dan ook maar besloten dat ik de 17-55 de deur uit doen, aangezien ik de FF meeste ga gebruiken.

            Ik zou zelf voor een crop sesor kijken na de Canon 15-85 of 17-55 (bij de laatste als je lichtsterkte nodig hebt) Voor FF dan toch de 24-105 of 24-70

            Primes moeten ook beetje passen bij jou manier van fotograferen. ;-)

            Comment


            • #7
              Re: ik ga op reis en ik neem mee...

              Genoeg geheugenkaartjes (of zelfs imagetank).
              16-35
              24-70
              50 (+ extension tubes)
              50-500 (of 70-200 en 1.4 extender)

              indien 50-500 ook een monopod.

              Dit jaar naar Toscanië dus ben nog aan het kijken wat ik ga nodig hebben.
              De zoom wordt meestal gebruikt om de dochten en vrouw onopgemerkt te kunnen fotograferen. Ze kunnen beide nogal raar uit de hoek komen als ze mij zien met een camera

              Ik vind het niet erg om dat allemaal mee te slepen. Is een goede oefening en zo kan ik al dat heerlijke eten er misschien ook wat afwerken

              Mvg

              Steven
              1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

              Comment


              • #8
                Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                ...24-105/4 IS ... Prijs - kwaliteit zal je niet veel beter kunnen vinden volgens mij en L glas betaal je nu eenmaal
                Voor ongeveer dezelfde prijs verkies ik 24-70/2.8.

                Als we dan toch voor een lichtzwakke super zoom kiezen, hoe goed is de 28-135/3.5-5.6 IS ?

                Tenzij je op safari gaat kan een 35mm op een fullframe perfect !
                Heel mooie beeldhoek voor reportage. Voor close-ups dan weer te kort.

                Gebruikt iemand de canon 35mm f/2? Het ziet er maar een gammel ding uit, maar als de optiek goed zit bij open diafragma, wil ik wel een kans wagen.

                Comment


                • #9
                  Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                  24-105 f4 L IS ; Prijs - kwaliteit zal je niet veel beter kunnen vinden volgens mij en L glas betaal je nu eenmaal
                  Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
                  Voor ongeveer dezelfde prijs verkies ik 24-70 f2.8 L
                  Ik heb zelf ook de 24-70 gehad, veel te zwaar als wandellens !

                  Het verschil tussen deze 2 lenzen is ongeveer 370 gr, ik verzeker je dat voel je heel goed na een dagje wandelen

                  Vergelijk tussen 24-70 en 24-105 vindt je hier

                  Beeldkwaliteit/algemeen van de 24-70 is sterk overroepen, hopelijk wordt versie II een pak beter.

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                    Ik heb zelf ook de 24-70 gehad, veel te zwaar als wandellens !
                    Klopt, maar ik gebruik deze ook niet om te gaan wandelen.

                    Beeldkwaliteit/algemeen van de 24-70 is sterk overroepen, hopelijk wordt versie II een pak beter.
                    Wat gebruik je dan zelf nu?

                    Comment


                    • #11
                      Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                      een tandenborstel...
                      Canon EOS 550D + Canon EOS 450D + 18-55 IS II + 18-55 IS met defecte AF + 70-200 2.8L USM + Metz 36 + Sony DSC V1 + Sony DCR-PC2E + LoweproPro Runner 300 AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                        Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
                        Klopt, maar ik gebruik deze ook niet om te gaan wandelen
                        Ik heb dat maar een paar keer geprobeerd en heb me toen een 24-105 speciaal bijgekocht om te gaan wandelen, gewoon omdat ik ze zo allround goed vind en dan vooral op FF

                        Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
                        Wat gebruik je dan zelf nu?
                        Ik gebruik voor portret (uiteraard ook andere doeleinden) verschillende lenzen afhankelijk van welk toestel en wat de bedoeling is van de foto.
                        16-35, 24-105, 50, 85, 70-200 ...enz

                        Misschien als er dit jaar de nieuwe 24-70 uitkomt dat ik me die aanschaf maar zal afhangen van de kwaliteit.

                        grts
                        Sieg
                        Voor meer foto's ; www.sieg.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                          Ik heb dat maar een paar keer geprobeerd en heb me toen een 24-105 speciaal bijgekocht om te gaan wandelen, gewoon omdat ik ze zo allround goed vind en dan vooral op FF



                          Ik gebruik voor portret (uiteraard ook andere doeleinden) verschillende lenzen afhankelijk van welk toestel en wat de bedoeling is van de foto.
                          16-35, 24-105, 50, 85, 70-200 ...enz

                          Misschien als er dit jaar de nieuwe 24-70 uitkomt dat ik me die aanschaf maar zal afhangen van de kwaliteit.

                          grts
                          Sieg

                          Ik vraag me af of de vaste budgetlenzen van canon 20/2.8, 35/2 en 85/1.8 een hogere resolutie en contrast hebben dan de 24-70. De zoom is een heel goed objectief maar ik merk toch beperkingen op.

                          Hier enkele foto's die ik onlangs gemaakt heb met de zoom. Een drie-viertal zijn genomen met een prime. Rara (niet spieken in de exif!)

                          Comment


                          • #14
                            Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                            Veel materiaal heb ik niet, dus ik pak het gewoon allemaal mee.
                            30mm als walk around, 85mm voor dierentuinen e.d. en om straatportretjes te stelen, 18-55 kitlensje voor landschappen.

                            Oorspronkelijk geplaatst door lumicino Bekijk bericht
                            Ik vraag me af of de vaste budgetlenzen van canon 20/2.8, 35/2 en 85/1.8 een hogere resolutie en contrast hebben dan de 24-70. De zoom is een heel goed objectief maar ik merk toch beperkingen op.

                            Hier enkele foto's die ik onlangs gemaakt heb met de zoom. Een drie-viertal zijn genomen met een prime. Rara (niet spieken in de exif!)
                            De eerste 2 heb ik nog niet vastgehad, maar de 85 is een prachtig stukje glas. Of hij veel scherper is dan de 24-70 weet ik niet.

                            Ik gok op de middelste reeks, gebaseerd op de DOF en het detail in de man zijn jas. Ze zijn allemaal mooi scherp, dus ik zou er wel eens kunnen naast zitten.

                            Comment


                            • #15
                              Re: ik ga op reis en ik neem mee...

                              met DSLR op reis gaan kan ik je maar enkel afraden, is veel te log en vrij beperkt in mogelijkheden. Beeldkwaliteit is achterhaald en de compact systeem camera's zijn volgens mij beter geschikt voor op reis, geven zelfde tot veel betere beeldkwaliteit dan DSLR.

                              zou eens kijken naar :
                              Panasonic en olympus micro systemen, bvb de panasonic DMC GF3, heel knap toestel, kun je integenstelling tot DSLR echte video opnames mee maken, zonder al de DSLR beperkingen.

                              de samsung NX10, NX11

                              de sony NEX-toestellen, NEXC3, NEX5n, NEX7 (ook zeer geschikt voor video)
                              NEXC3 is vrij goed
                              NEX5n is een aanrader, schitterende beeldkwaliteit.
                              NEX7 is momenteel het neusje van de zalm maar misschien valt deze buiten je budget.

                              Comment

                              Working...
                              X