Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw type EVF

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw type EVF

    Kijk , dat is wat ik nu al jaren voorspelde,ook op D.Preview,met telkens zure commentaar als reactie,en veel ongeloof.
    De OVF gaat verdwijnen,en jawel,de EVF gaat op termijn meer voordelen hebben.

    Walter
    D850

  • #2
    Re: Nieuw type EVF

    Ik voorspel dat het allemaal nog moet blijken.
    We kijken door een gaatje en zien wat er op ut plaatje komt. So what?

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw type EVF

      De overstap van analoog naar digitaal ging ook gepaard met hevige kritiek. De geschiedenis herhaalt zich.

      Ik heb de A77 en de EVF is inderdaad heel fraai. Groter dan een OVF van een APS-C en je ziet inderdaad het resultaat vd belichting.
      Ook voor manueel focus heb je de peaking functie die zichtbaar is in de EVF, en tesamen met de focus magnifier (6x of 12x) is het een koud kunstje om te focussen.

      Er zijn ook nadelen, weet niet of dit aan het concept vd EVF ligt of aan Sony, maar panning is wat moeilijker omdat je bij hoge bursts (8fps of 12fps) telkens het vorige shot in beeld krijgt ipv het werkelijke beeld.

      2.8MP is al fraai en wordt alleen maar beter met deze 5.2MP EVF.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw type EVF

        Ik denk dat het een beginnetje is van geheel nieuwe ontwikkeling.

        Nu kijk je nog op een scherm. Deze zal verder ontwikkeld worden, meer pixels, sneller verversen etc. Maar voordat je het weet is het scherm al weer achterhaald en gaat het b.v. via een bril.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw type EVF

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          Ik voorspel dat het allemaal nog moet blijken.

          Tja.Er is een oud boek,geschreven in de woestijnen van het midden oosten.Daar wordt melding gemaakt van een zekere Thomas,ook iemand met een hoge dosis scepsis.
          Als het gegeven is,Keeskanon,kom ik je ooit mijn high end camera met EVF in de handen stoppen.

          Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
          We kijken door een gaatje en zien wat er op ut plaatje komt. So what?
          So what?
          Wel,ik zou het reuze leuk vinden om mijn scherptediepte te kunnen controleren zonder dat het scherm verdonkert.
          Ik zou het reuze leuk vinden in de zoeker te zien dat ik vergeten ben mijn witbalans juist in te stellen.
          Ik zou het reuze leuk vinden tot op de pixel nauwkeurig op dat ene detail dat ik wil,scherp te stellen.
          Ik zou het reuze leuk vinden meteen in de zoeker te zien dat iets fel over-of onderbelcht is.
          Enzovoort.


          Walter
          D850

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw type EVF

            Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
            Ik denk dat het een beginnetje is van geheel nieuwe ontwikkeling.

            Nu kijk je nog op een scherm. Deze zal verder ontwikkeld worden, meer pixels, sneller verversen etc. Maar voordat je het weet is het scherm al weer achterhaald en gaat het b.v. via een bril.
            dat is waar het uiteindelijk naar toe gaat, zoeker los van het toestel en liefst dan nog draadloos.

            de huidige EVF te vinden in de sony a77, a65, nex7 en NEX5 (optioneel) presteert heel goed, en binnenshuis veel beter dan deze van een klassieke OVF. Geeft een helder en groot beeld in de zoeker. De kans is vrij groot dat dit jaar FF toestellen met EVF zoals de sony a99, NEX9 op de markt komen, de zoeker van deze toestellen zal nog groter zijn dan van de huidige A77(aps) met meer pixels maar dat die kwaliteit zal halen van de MicroOLED is nog af te wachten, maar zekers niet onmogelijk.

            EVF heeft nog een aantal nadelen maar die wegen niet op tegen het groot aantal voordelen dat EVF te bieden heeft toz van OVF.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw type EVF

              De OVF gaat verdwijnen,en jawel,de EVF gaat op termijn meer voordelen hebben.

              Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
              Ik zou het reuze leuk vinden tot op de pixel nauwkeurig op dat ene detail dat ik wil,scherp te stellen.
              Ik zou het reuze leuk vinden meteen in de zoeker te zien dat iets fel over-of onderbelcht is.
              Enzovoort.
              Dat kan toch allemaal perfect met live view? EVF zal wel beter en populairder worden, maar ik snap niet waarom daarbij altijd het einde van OVF moet gepredikt worden.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw type EVF

                Oorspronkelijk geplaatst door Jefzor Bekijk bericht
                De OVF gaat verdwijnen,en jawel,de EVF gaat op termijn meer voordelen hebben.



                Dat kan toch allemaal perfect met live view? EVF zal wel beter en populairder worden, maar ik snap niet waarom daarbij altijd het einde van OVF moet gepredikt worden.
                Dacht je dat?
                Bij de huidige generatie DSLR's is het toch maar behelpen geblazen hoor.Een live histogram ontbreekt veelal.Scherptediepte controleren via een in een DSLR geïmplementeerde live view kan niet,scherpstellen duurt een eeuwigheid,en andere dingen als witbalans kan wel via je schermpje,maar een dikke DSLR kun je bezwaarlijk voor je houden alsof het een compactje is,werkt erg onhandig.



                Walter
                D850

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw type EVF

                  Live View, die functie is wel heel beperkt bij klassieke DLSR, als je de kans hebt raad ik je aan een sony toestel met LV eens vast te nemen dan zie je wat live-view eigenlijk is. Alle functies blijven geldig in LV mode met deze toestellen. Zelfde geldt voor video.
                  Dan kun je ook je optische zoeker eens vergelijken met EVF van a65 , a77, of NEX7.

                  Optische zoeker heeft een waslijst aan nadelen, immers bij opklappen van spiegel wordt bij klassieke DLSR het primair AF en metering systeem uitgeschakeld !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw type EVF

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                    Tja.Er is een oud boek,geschreven in de woestijnen van het midden oosten.Daar wordt melding gemaakt van een zekere Thomas,ook iemand met een hoge dosis scepsis.
                    Als het gegeven is,Keeskanon,kom ik je ooit mijn high end camera met EVF in de handen stoppen.



                    So what?
                    Wel,ik zou het reuze leuk vinden om mijn scherptediepte te kunnen controleren zonder dat het scherm verdonkert.
                    Ik zou het reuze leuk vinden in de zoeker te zien dat ik vergeten ben mijn witbalans juist in te stellen.
                    Ik zou het reuze leuk vinden tot op de pixel nauwkeurig op dat ene detail dat ik wil,scherp te stellen.
                    Ik zou het reuze leuk vinden meteen in de zoeker te zien dat iets fel over-of onderbelcht is.
                    Enzovoort.


                    Walter
                    so what?
                    Ik vind het reuzeleuk om in de zoeker het licht te zien zoals het er is en niet zoals een of ander electronisch spul verkiest het weer te geven.

                    Ik heb ook al regelmatig dokters horen spreken over nadelige gevolgen van met je ogen dicht bij een klein scherm te zitten. Dat zou veel slechter zijn dan dicht bij een matglas. Mijn ogen zijn mij dierbaar.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw type EVF

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Ik vind het reuzeleuk om in de zoeker het licht te zien zoals het er is en niet zoals een of ander electronisch spul verkiest het weer te geven.
                      Het licht zoals het is zie ik wel rechtstreeks, zonder zoeker .

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      nadelige gevolgen van met je ogen dicht bij een klein scherm te zitten.
                      Hmmm... ik hoop dat dat niet zo is.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw type EVF

                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Ik zou het reuze leuk vinden in de zoeker te zien dat ik vergeten ben mijn witbalans juist in te stellen.
                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Ik zou het reuze leuk vinden meteen in de zoeker te zien dat iets fel over-of onderbelcht is.
                        Ik vind het leuk om de scene zo te bekijkenb en dan de camera in te stellen.


                        Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                        Ik zou het reuze leuk vinden tot op de pixel nauwkeurig op dat ene detail dat ik wil,scherp te stellen.
                        Als je zover inzoomt dat je pixels gaat zien, kun je niet meer scherpstellen, want dan zijn alle overgangen scherp of het beeld nu scherp is of niet.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw type EVF

                          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                          Nu kijk je nog op een scherm. Deze zal verder ontwikkeld worden, meer pixels, sneller verversen etc. Maar voordat je het weet is het scherm al weer achterhaald en gaat het b.v. via een bril.
                          Ik geef het je te doen een zware camera + lens stil te houden als je niet tegen je hoofd drukt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw type EVF

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Ik geef het je te doen een zware camera + lens stil te houden als je niet tegen je hoofd drukt.
                            Dan komt er mischien ook nog een tooltje om je camera op de top van je schoen te bevestigen, zie je de wereld eens van uit een ander standpunt.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw type EVF

                              Ah!De tegenbeweging is op gang gekomen!
                              Jammer mannen maar zoals gewoonlijk snijden jullie argumenten zelfs geen balsahout.


                              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              so what?
                              Ik vind het reuzeleuk om in de zoeker het licht te zien zoals het er is en niet zoals een of ander electronisch spul verkiest het weer te geven.

                              Origineel in die zin dat het ongeveer de vijfmiljoenste keer is dat ik exact deze argumentatie moet aanhoren
                              "Wat kan er beter zijn dan wat je ziet met je eigen ogen?"
                              Ja als ik iets met mijn blote ogen aanschouw zie ik ook liever hetgeen mijn oog/hersenen combinatie ervan wil maken.
                              Maar als ik doorheen een camera kijk zie ik toch het liefst wat die camera ervan wil maken,die gaat immers op basis van zijn interpretatie zometeen een foto maken.Voor eenieder die een beetje logisch wil denken de evidentie zelve.
                              Vreemd toch dat de aanhangers van dit argument er geen graten in zien een 10mm fisheye of 500mm tele op hun camera te hangen om daar dan door te turen,wat redelijk andere zichten geeft dan hetgeen je met het blote oog ziet.


                              Ik heb ook al regelmatig dokters horen spreken over nadelige gevolgen van met je ogen dicht bij een klein scherm te zitten. Dat zou veel slechter zijn dan dicht bij een matglas. Mijn ogen zijn mij dierbaar.

                              Klein?! Die EVF's zijn groter dan OVF's.Dit argument zou ik willen rangschikken onder de ouwewijvenpraat,ware het niet dat dat denigrerend kan overkomen bij de oudere dames onder ons.
                              Tja ,misschien is het een goed bewaard geheim onder cameramensen,van de VRT bv.,die voortdurend kijken door een EVF,dat zij geplaagd worden door allerlei oogkwalen.

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ik vind het leuk om de scene zo te bekijkenb en dan de camera in te stellen.
                              Dat begrijp ik.Je bent het altijd zo gewoon geweest,nog van het analoge tijdperk,en wil het zo blijven doen.
                              Toch is dat,zeker in het licht van de mogelijkheden die er aankomen,op den duur de omgedraaide weg.De camera heeft altijd zijn interpretatie van het tafereel,alleen komt er een tijd aan dat die camera je deze interpretatie op een subliem duidelijke wijze voorschotelt,voorafgaand aan het nemen van de foto.



                              Als je zover inzoomt dat je pixels gaat zien, kun je niet meer scherpstellen, want dan zijn alle overgangen scherp of het beeld nu scherp is of niet.
                              Je weet best wat ik bedoel,nu al kan ik op het LCD schermpje van mijn D300 scherpstellen tot op de pixel.Dat is echter een onhandig gedoe op statief .


                              Walter
                              D850

                              Comment

                              Working...
                              X