Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lapland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lapland

    Binnen een paar weken reizen we naar Lapland.

    Alle tips ivm fotografie daar zijn interessant.
    noorderlicht enzovoort zou ik graag vastleggen

    de nikon d60 is mijn toestel
    met lens 18-55 en 70-300

  • #2
    Re: Lapland

    Oorspronkelijk geplaatst door christelbalou Bekijk bericht
    Binnen een paar weken reizen we naar Lapland.

    Alle tips ivm fotografie daar zijn interessant.
    noorderlicht enzovoort zou ik graag vastleggen

    de nikon d60 is mijn toestel
    met lens 18-55 en 70-300
    Wij trekken binnenkort ook naar het noorden (Tromsø). Wij hebben een "excursie" geboekt waarbij we er op uit trekken om aurora borealis te fotograferen onder begeleiding van een professioneel fotograaf. We beginnen met een korte cursus en gaan dan buiten de "praktijk" doen. Ik heb ondertussen al honderden foto's bekeken met hun exif data.
    Afhankelijk van de intensiteit van de aurora zie ik meestal een ISO van 800-1600 (uitschieters 400 en 3200), diafragma 1.8-2.8 en sluitertijden tussen 4 en 20/25 seconden.
    Ik heb met deze trip in het vooruitzicht een Tokina 11-16mm, 2.8 aangeschaft omdat ik een haar of 2 terug in Kiruna (N. Zweden) toch te weinig licht had. Dit was in december en de zon kwam niet boven de horizon.
    Ik heb toen foto's gemaakt van "onzichtbare" aurora. Het is te zeggen, de lucht was gewoon donker maar bij een belichting van 20-30 seconden met F3.5 op mijn 18-105 kitlens en ISO 3200 had ik toch groene "gordijnen" als resultaat. Met de videocamera was er niets te zien. Het feit dat ik geprobeerd had om foto's te maken zobder dat de aurora zichtbaar was met het blote oog was omdat onze gids (die ons met de snowmobile naar een afgelegen cabin had gebracht) zei dat dit mogelijk was. Helaas kende ik de mogelijkheden van mijn camera toen nog te slecht om er een deftige foto van te maken.

    Kijk voor info over aurora borealis op de site van de U of A, Spaceweather waar ook veel foto's te zien zijn en op Virtual Tromsø waar je real time grafieken en "sky cam" beelden kan zien 's avonds.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

    Comment


    • #3
      Re: Lapland

      dank u wel voor je uitleg!!

      Comment


      • #4
        Re: Lapland

        Een voorsmaakje..... Met het blote oog niets te zien maar toch een tijdje buiten gestaan bij -25



        30sec f5.6 ISO 800 (Nikon AF-S 18-105 + D90)
        bye, Maurice
        https://on4bam.com/
        Nikon D7500

        Comment

        Working...
        X