Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tilt shift vraagjes

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tilt shift vraagjes

    mijn interesse voor een tilt shift lens is met de dag aan 't groeien maar omdat deze lenzen toch wel prijzig zijn wil ik me eerst heel goed informeren voordat ik me er eentje aanschaf.

    De bedoeling is om de lens op een 1,3 cropfactor camera te gebruiken. Mijn breedste lens is momenteel een 24-70 lens en ik zou de tilt-shift willen gebruiken voor 75%landschap en 25%architectuur

    Aangezien ik de 24mm (maal 1,3 dus eigenlijk een 31,2mm in 35mm formaat) niet breed genoeg vind zou ik neigen naar de TS-E 17mm F4. Typisch voor mij is dat dit natuurlijk de duurste alweer is ...zucht.

    Nu, is dat wel de goeie keuze....

    1) Het uitstekende lens-element van de 17mm laat geen filters toe ...dus voordeel voor de 24mm ? Of ga je een lucht nooit egaal krijgen met een polarisatiefilter omdat het beeldoppervlak zo groot is ?

    2) tilt van de 17mm is 6,5 graden tov de 8,5 van de 24mm. Gevolgen hiervan ? Kan ik dan met de 24mm beter alles van voor tot vanachter scherp maken of compenseert de grotere scherptediepte van de 17mm (omdat die 17mm is) de beperktere tilt ?

    3) verder op vraag 2 ... ga ik dan eigenlijk wel in staat zijn om het leuke miniatuur effect te hebben of moet je daar eerder richting een lens gaan met meer tele dus bv de 90mm ? Nu ik zou de lens NIET daarvoor kopen...vraag me gewoon af of je met de 24 mm of 17mm dat effect ook zou kunnen hebben. Stel dat het met de 24 toch mogelijk is dan is dat toch een (klein) pluspunt(je) voor die lens.

    4) aangezien je perfect de perspectie distorie kunt wegwerken door de shift ...kan je toch vrij gemakkelijk foto's stitchen en zo de nood van de extra wide mm's compenseren ?

    5) als "leek" ...wat is de leercurve om deze lensen te gebruiken ? Is het moeilijk of relatief eenvoudig ? Ik weet waarvoor je de shift of de tilt moet gebruiken maar zoals bij zoveel dingen ...theoretische kennis is niet gelijk aan praktijk kennis.

    De crop van mijn camera maakt de keuze moeilijk(er)...op FF had ik voor de 24mm gegaan, vooral omwille van landschapsfotografie en dat de 17mm dan bij momenten te breed zou zijn. En het dat ik reeds de nodige filters heb.
    Maar met 31,2 (in 35mm formaat) gaat die lens toch wel niet wide genoeg zijn om hoge gebouwen te fotograferen (of redt de shift me hier genoeg ?)
    Met 22,1 (in 35mm formaat) en dan de shift zou ik wel moeten instaat zijn om hoge gebouwen te fotograferen (of lagere van dicht(er) bij).

    Zijn er nog positieve of negatieve zaken die de keuze tussen de 17 en 24 mm kunnen beïnvloeden ?

  • #2
    Re: Tilt shift vraagjes

    Ik ben zelf nog aan het leren om met die dingen om te gaan. Het uitstekende lens-element van de 17mm is ook niet zonder risico; een ongelukje is snel gebeurd en je mot dus echt wel zorgen dat je elke keer goed de lenscap terugplaatst.

    Vooral bij gebruik van de tilt functie is het gebruik van Live View erg handig om toch een eerste zicht op het effect te kunnen zien. Natuurlijk ook niet vergeten dat er handmatig moet scherpgesteld worden; ook daarbij kan Live View helpen.

    Moeilijk om iets te zeggen over de 17 of de 24; ik ben eerst voor de 24 gegaan maar dat is op een FF camera...
    Web: http://www.hanscouwenbergh.be
    Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

    Comment


    • #3
      Re: Tilt shift vraagjes

      Heb hier nog een TS-lens liggen uit het analoge tijdperk. (Heb die toen ook trouwens veel te weinig gebruikt)

      Met de huidge Photoshop-correctie-mogelijkheden heb ik alleszins geen enkele behoefte meer aan een TS-lens. Hiermee wil ik niet zeggen dat zo'n lens geen zin heeft!
      Wat de meerwaarde bij landschappen zou kunnen zijn is me zeker niet duidelijk.
      Het beeld door de zoeker (of bij live-view) is behoorlijk klein om optimaal gebruik te kunnen maken van zulke lens. Je zou dan ook al een matglas met een grid moeten hebben.

      Tenzij je al zoveel heel goeie lenzen hebt zou ik toch eens nadenken of er geen betere (nuttigere) aankopen te doen zijn.
      "Just do it !"

      http://jr52.be/index.html

      Comment


      • #4
        Re: Tilt shift vraagjes

        Oorspronkelijk geplaatst door jr52 Bekijk bericht
        Heb hier nog een TS-lens liggen uit het analoge tijdperk. (Heb die toen ook trouwens veel te weinig gebruikt)

        Met de huidge Photoshop-correctie-mogelijkheden heb ik alleszins geen enkele behoefte meer aan een TS-lens. Hiermee wil ik niet zeggen dat zo'n lens geen zin heeft!
        Wat de meerwaarde bij landschappen zou kunnen zijn is me zeker niet duidelijk.
        Het beeld door de zoeker (of bij live-view) is behoorlijk klein om optimaal gebruik te kunnen maken van zulke lens. Je zou dan ook al een matglas met een grid moeten hebben.

        Tenzij je al zoveel heel goeie lenzen hebt zou ik toch eens nadenken of er geen betere (nuttigere) aankopen te doen zijn.
        Ik heb al veel goeie lenzen en ik mis nog een leuke voor landschaps. Door de tilt kan ik bv veel meer in focus brengen, meer zelfs dan bij een diafragma F16 te werken.
        Of kan ik net zelf bepalen waar de focus gaat liggen.

        Photohop correctie, ja en neen. Neen als je niet het hele gebouw op de foto kunt krijgen wat je met de shift wel zou kunnen.
        Ook door de correctie te doen ga je bepaalde stukken van de foto "uitrekken", dan ga je nooit hetzelfde detail hebben als in de rest van de foto.

        Comment


        • #5
          Re: Tilt shift vraagjes

          Theoretisch heb je (denk ik) volledig gelijk!
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #6
            Re: Tilt shift vraagjes

            Met de juiste hoeveelheid tilt of swing kun je foto's van voor tot achter scherp krijgen, zelfs bij een groter diafragma. Dit laatste kan in bepaalde gevallen handig zijn wanneer de sluitertijd kort moet blijven en je niet aan de ISO wil gaan schroeven.

            De optie van perspectiefcorrectie in Photoshop is niet altijd handig, je verliest een deel van de foto en voor de correcties moeten de tussenliggende pixels geëxtrapoleerd worden, met als risico kwaliteitsverlies.
            Verders blijft het natuurlijk een objectief dat stevig aan de prijs is, waarbij je rustig over een paar nachtjes ijs mag gaan voordat je zo'n beauty ook daadwerkelijk gaat aanschaffen.
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: Tilt shift vraagjes

              Een goedkope oplossing, als je een systeem camera hebt, is een tilt-adapter aanschaffen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Tilt shift vraagjes

                Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                Met de juiste hoeveelheid tilt of swing kun je foto's van voor tot achter scherp krijgen, zelfs bij een groter diafragma. Dit laatste kan in bepaalde gevallen handig zijn wanneer de sluitertijd kort moet blijven en je niet aan de ISO wil gaan schroeven.

                De optie van perspectiefcorrectie in Photoshop is niet altijd handig, je verliest een deel van de foto en voor de correcties moeten de tussenliggende pixels geëxtrapoleerd worden, met als risico kwaliteitsverlies.
                Verders blijft het natuurlijk een objectief dat stevig aan de prijs is, waarbij je rustig over een paar nachtjes ijs mag gaan voordat je zo'n beauty ook daadwerkelijk gaat aanschaffen.
                wel rekening houden met het feit dat het Schleimpfug-principe de scherptediepte niet vergroot, maar enkel het scherptevlak kantelt.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment

                Working...
                X