Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotostudio, welk kleur van muren?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotostudio, welk kleur van muren?

    Beste,


    Ik ben de zolder aan het inrichten en heb 8m op 4,8m en schuin dak (hoogste punt 6m) en wil dit inrichten tot fotostudioke. Ik twijfel enorm hoe ik alles wil schilderen. Ik kwam al veel verschillende standpunten tegen. Ik las dat wit vaak te veel reflecteert in beperkte ruimtes en zeker ook met een schuin plafond. Grijs lijkt in mijn geval dan de betere keuze? Maar welk grijs? Lichtgrijs? kleur van een grijskaart? Tips bij het kopen van verf? Kwaliteit?

    Ik hoop dat iemand me verder op weg kan helpen.

    Alvast bedankt voor de tijd en eventuele hulp.

    mvg
    Pieter

  • #2
    Re: fotostudio, welk kleur van muren?

    Ik heb mijn zolder ook verbouwd tot studio. Mijn ruimte is wel wat kleiner, zo'n 6 meter lang, 4,10 breed en 2,50 meter hoog (in het midden, over een breedte van een dikke 2 meter, vandaar dat mijn papierrollen ook helaas slechts op zo'n 2,10 meter hoog hangen). Ik heb ervoor gekozen om de ruimte te verdelen in 2 delen. Het deel waar ik fotografeer is zwart (nou ja, héél donker grijs maar ziet eruit als zwart...) en de rest is wit. Deze kleurverdeling bevalt mij erg goed




    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: fotostudio, welk kleur van muren?

      Mark, mooie fotostudio heb je! Mijn zolder is gelijkaardig, enkel hoger... Ik twijfel wel om mijn plafond zo donker te maken. Zou je ook perfecte resultaten kunnen bekomen wanneer je de muren een soort 18% grijs verft? Ik had ook in gedachten de ene kant (waar mijn bureau zou staan) in het wit te schilderen en de andere kant in het grijs. Met dan het plafond hetzelfde grijs... Bij het kopen van de verf zelf, zijn er dingen waar je op moet letten? Matte verf? Speciale merken? Winkels die aan te raden zijn?

      @Mark, ik zie dat je gebruik maakt van de d-lite flitsers 400w? Ik zou me ook zo'n d-lite set aanschaffen, alleen weet ik niet of ik voor de 200w of 400w versie moet gaan. Ik las al dat sommigen de 400w set afraden omdat die te veel licht zou geven in een kleine ruimte? Heb je daarzelf al last van gehad? Of zou je dan voor een flitsset gaan met een 200w en 400w lamp? Ik wil ook de mogelijkheid om er later een octagon softbox van 130 cm en beautydish op te monteren... Zouden die d-lites 200w dan niet te licht uitvallen?

      Iemand die me nog tips kan verschaffen, alvast bedankt voor de moeite!

      grtz
      Pieter

      Comment


      • #4
        Re: fotostudio, welk kleur van muren?

        De academie van Leuven bezit een gigantische studio die eventueel kan gesplitst worden in twee afzonderlijke studio's. De kleur van de muren is er neutraal grijs, de kleur van de grijskaart. Ik vermoed dat professionelen dit bepaald hebben.

        Comment


        • #5
          Re: fotostudio, welk kleur van muren?

          als je je licht optimaal wil kunnen controleren, dan zijn matte zwarte muren het best... geen reflectie van spil... Als je de ruimte ook nog voor andere dingen wenst te gebruiken is het nogal donker. Daarom zie je nogal wat studio's in verschillende grijstinten...

          echter, hoe kleiner de studio, hoe belangrijker het is... omwille van de omgekeerde kwadraatswet...

          Grote studio's kunnen zelfs in 't wit geschilderd worden...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: fotostudio, welk kleur van muren?

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

            echter, hoe kleiner de studio, hoe belangrijker het is... omwille van de omgekeerde kwadraatswet...
            En da's dus ook idd precies de reden waarom ik mijn muren zo donker heb geverfd. Ik zou ook een zo matte mogelijke muurverf kiezen.

            Ik heb idd een set D-Lite 400Ws en ik zit ook regelmatig met het probleem van teveel vermogen in mijn kleine studio. Ik had achteraf dan ook beter voor een 200Ws kunnen gaan. Als ik nog lampen bijkoop zullen dit dus ook zeker 200Ws zijn....

            Ik heb nog geen ervaring met een Octabox van 130cm, de grootste softbox die ik nu gebruik is een Falcon Eyes (met adapterring voor Elinchrom lampen) van 60x90cm, eventueel voorzien van een honingraat en hiervoor is 400Ws zeker niet nodig....
            www.indetailfotografie.nl

            Comment

            Working...
            X