Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

prime lens 24mm 30mm of 35mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • prime lens 24mm 30mm of 35mm

    Ik zou graag een prime lens bijkopen om als beginnend fotograaf wat mee te spelen.

    Het doel is vooral fotograferen met weinig licht (binnenshuis: avondje met vrienden, kinderen, maar ook landschappen 's avonds/ 's ochtends ivm de zachtere kleuren) en ook wel in het algemeen uittesten hoeveel scherper de foto's zijn tov de standaard Nikon 18-55 kitlens (bvb landschappen, gebouwen, etc).

    Camera: Nikon D90
    Huidige lenzen: kitlenzen nikkor 18-55 VR en 55-200 VR

    Mogelijke keuzes zijn:
    - Sigma 24mm F 1.8 EX DG DF Asf. Macro Nikon +-500eur
    - Sigma 30mm F 1.4 EX DC HSM +- 400eur (2dehands +- 250 eur)
    - Nikkor AF-S 35mm F1.8 G DX +- 170eur (2dehands +- 130eur)

    De 35mm is de bekendste en de goedkoopste, en volgens de tests die ik gelezen heb vergelijkbaar met de 30mm qua beeldkwaliteit. Met de 30mm heb ik wel een fstop meer en natuurlijk ook meer groothoek.

    Maar ik zit met de twijfel of een 35mm genoeg gaat zijn voor binnenshuis te trekken. (Voor buitenshuis zie ik geen probleem). Als ik 35mm instel op mijn huidige lens lijkt me dat precies te beperkt, maar misschien is dat ook omdat het verschil met 18mm zo groot lijkt.

    Is mijn vrees voor 35mm-is-te-lang terecht of overdrijf ik? Wat zouden jullie aanraden? Is het de moeite om de 30mm te kopen als ik deze 2dehands kan vinden voor +- 250eur of is de 35mm toch de betere keuze (+- 130 eur)?

  • #2
    Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

    Als je op zoek bent naar een nieuwe lens is het programmaatje exposureplot interessant. http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html hiermee kan je zien met welke mm's je al hebt geschoten en daaraan kan je zien op welk gebied je een nieuwe lens zou kunnen gebruiken.

    Comment


    • #3
      Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

      bedankt voor de tip

      Met Lightroom kan je dit ook zien (filter instellen), als ik alle foto's >= ISO 1600 neem (dus degene waarbij ik de extra f stops boven f3.5 zou kunnen gebruiken) dan heb ik 75% daarvan genomen bij 18mm tot 24mm.

      Ik weet niet of dat specifiek 'mijn gedrag' is want een gedeelte is zeker voor de f3.5 te krijgen (kitlens is enkel wide 3.5)...

      Comment


      • #4
        Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

        meeste primes zijn FF. ik vind 24mm een mooie beeldhoek als je wat wijder wilt gaan op FF, 35mm is ideaal voor de middenweg... prima brandpuntsafstand voor zowat alles als je met primes only werkt..1.8 zou voldoende moeten zijn voor pics binnenshuis zonder flash.. en jouw toestel kan nog wat in de iso klimmen he? doe soms zelfs met analoog eos-3 en 50mm 1.8 wat pics ´trekken´ zonder flash... werkt prima..

        op crop verlies je wel wat breedhoek.. FF heeft dan toch zijn voordelen..
        EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

        Comment


        • #5
          Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

          Oorspronkelijk geplaatst door ilpazzo Bekijk bericht
          De 35mm is de bekendste en de goedkoopste, en volgens de tests die ik gelezen heb vergelijkbaar met de 30mm qua beeldkwaliteit. Met de 30mm heb ik wel een fstop meer en natuurlijk ook meer groothoek.

          Maar ik zit met de twijfel of een 35mm genoeg gaat zijn voor binnenshuis te trekken. (Voor buitenshuis zie ik geen probleem). Als ik 35mm instel op mijn huidige lens lijkt me dat precies te beperkt, maar misschien is dat ook omdat het verschil met 18mm zo groot lijkt.

          Is mijn vrees voor 35mm-is-te-lang terecht of overdrijf ik? Wat zouden jullie aanraden? Is het de moeite om de 30mm te kopen als ik deze 2dehands kan vinden voor +- 250eur of is de 35mm toch de betere keuze (+- 130 eur)?
          je overdrijft... de 35mm f1.8 is een must-have lensje... en ja, je zal beperkt zijn in breedhoek... maar een 24mm F1.4 (nikon) kost een pak meer... en zal ook beperkt zijn in breedhoek...

          ga voor de 35mm, 't is een zalig lensje, gebruik het overal, leer het door en door kennen...
          ik heb zowel met de 24mm (sigma), 30mm (sigma) als met de 35mm (nikon) ervaring... en prefereer absoluut de Nikon... De 24mm sigma heb ik rap verkocht, was niet scherp genoeg... de 30mm (sigma) was enkel in 't centrum scherp en dan noch... de 35mm is scherp en vinnig! Ideaal straat fotografie lensje trouwens.
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

            de 35mm zal zich op je crop als een standaard objectief gedragen, dwz dat je ongeveer een zelfde beeldhoek hebt als je eigen gezichtsveld
            Albums
            Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

            Comment


            • #7
              Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

              24 mm is een mooie bereik vind ik ( liever 20) maar sigma's die ik heb gehad waren troep. Ik heb nu de canon 24mm 1.4 ii en dat is een wereld van verschil.

              Binnen budget koop de 30mm van sigma die wordt vaak als goed beoordeeld door gebruikers en tests. Uiteraard zul je misschien tevreden zijn met de sigma 24mm, maar.......

              Comment


              • #8
                Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

                Had je fullframe, zou ik absoluut de 24mm 1.8 van Sigma aanraden. Heb dit objectief nu een dikke week en ben er zeer tevreden mee. Begrijp niet waar de negatieve commentaar qua scherpte van komt, want mijn exemplaar is op f1.8 al even scherp als mijn Nikon 50 1.4 G AF-S. Op zijn minst. Als je dan kijkt naar het prijsverschil met een Nikon 24mm f1.4, is de rationele keuze snel gemaakt.

                Maar aangezien je met DX werkt is het niet nodig om extra geld te spenderen aan FX glas en is er maar één logische kandidaat: de 35mm f1.8. Onklopbaar qua prijs-kwaliteit.

                Comment


                • #9
                  Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                  de 35mm zal zich op je crop als een standaard objectief gedragen, dwz dat je ongeveer een zelfde beeldhoek hebt als je eigen gezichtsveld
                  Dan scheelt er iets aan mijn ogen. Ofwel aan mijn lens. Want alles staat met mijn 35 mm
                  op crop toch iets tot behoorlijk verder weg dan mijn eigen gezichtsveld. Niet dat dit veel
                  uitmaakt.
                  Het is een fijn lensje.

                  Comment


                  • #10
                    Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Dan scheelt er iets aan mijn ogen. Ofwel aan mijn lens. Want alles staat met mijn 35 mm
                    op crop toch iets tot behoorlijk verder weg dan mijn eigen gezichtsveld. Niet dat dit veel
                    uitmaakt.
                    Het is een fijn lensje.
                    er scheelt niets aan je ogen en niets aan je camera. De zoeker van een cropcamera is gewoon kleiner waardoor het allemaal verder weg lijkt.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      er scheelt niets aan je ogen en niets aan je camera. De zoeker van een cropcamera is gewoon kleiner waardoor het allemaal verder weg lijkt.
                      Zo eenvoudig kan het dus ook zijn. Dank u wel voor deze info.

                      Comment


                      • #12
                        Re: prime lens 24mm 30mm of 35mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door stiaanke Bekijk bericht
                        Als je op zoek bent naar een nieuwe lens is het programmaatje exposureplot interessant. http://www.cpr.demon.nl/prog_plotf.html hiermee kan je zien met welke mm's je al hebt geschoten en daaraan kan je zien op welk gebied je een nieuwe lens zou kunnen gebruiken.
                        Bestaat er toevallig een soortgelijk progje voor Mac?

                        Comment

                        Working...
                        X