Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop toestel rondtrek Thailand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop toestel rondtrek Thailand

    wij vertrekken binnenkort voor 3 weken naar thailand. Ik ben van plan om de

    Canon EOS 550D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II te kopen.

    Is dit een goede combinatie voor een rondtrek in Thailand. Heb ik best ook een Polarisatiefilter nodig? zo ja welk één is het best voor deze. en is het ook nuttig om een zonnekap te hebben erop?

    Ik vroeg mij ook af hoeveel geheugen je best koopt om een trekking te doen.

    Alvast bedankt

    Groetjes
    Steve
    Canon EOS 550D // 15-85mm IS

  • #2
    Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

    Is zeker een goed toestel om te gebruiken. Heb zelf de 550D ook een jaar als tweede toestel gehad.
    Polarisatie filter is niet perse nodig. Ik heb hem wel altijd in de tas zitten, maar ik merk dat ik hem eigenlijk nooit gebruik.

    Hoeveel gehuegen je nodig hebt. Dat is lastig te voorspelen. Ik schiet op een rondreis van drie weken zo'n 70 a 100GB vol, maar dat komt ook omdat ik in RAW schiet.

    2 kaartjes van 16GB kom je al heel erg ver als je in JPG schiet. Die heb je niet zomaar vol ? ;-)

    TIP: in Nederland is bij de mediamarkt een BTW actie en 16% korting op de kit 550D + 18-55 & 55-250 (zag vanmiddag in Arnhem nog groot aantal dozen liggen) prijs weet ik zo helaas niet, maar vast en zeker goedkoper als wat je in de overige winkels betaald.

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

      Hey,

      ik heb een trekking gedaan vorig jaar in ijsland van 19dagen.
      Ik had toen een canon 500D met een 32GB kaartje en een klein kodakje met 16GB kaartje daarin, wel alles stond bomvol had zelf net te weinig geheugen om echt rond te komen.

      Alles was wel in RAW files getrokken en her en der filmpjes opgenomen, maar mocht je in JPEG trekken zoals superdaantje al zei zal je met 2 x 16gb kaartjes RUIIIIIIMMMM toekomen hoor!!!

      Grts
      david
      http://www.flickr.com/photos/86823466@N02/

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

        Oorspronkelijk geplaatst door insider46 Bekijk bericht
        Hey,

        ik heb een trekking gedaan vorig jaar in ijsland van 19dagen.

        Grts
        david
        19 dagen ?
        Waar was dat in in IJsland ?

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

          Dus het is niet echt nodig om een polarisatie filter te hebben met de felle zon ginder. qua kleuren moet het perfect lukken zonder? is het goed om zonnekapjes te hebben of is dit ook overbodig

          alvast bedankt


          Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
          Is zeker een goed toestel om te gebruiken. Heb zelf de 550D ook een jaar als tweede toestel gehad.
          Polarisatie filter is niet perse nodig. Ik heb hem wel altijd in de tas zitten, maar ik merk dat ik hem eigenlijk nooit gebruik.

          Hoeveel gehuegen je nodig hebt. Dat is lastig te voorspelen. Ik schiet op een rondreis van drie weken zo'n 70 a 100GB vol, maar dat komt ook omdat ik in RAW schiet.

          2 kaartjes van 16GB kom je al heel erg ver als je in JPG schiet. Die heb je niet zomaar vol ? ;-)

          TIP: in Nederland is bij de mediamarkt een BTW actie en 16% korting op de kit 550D + 18-55 & 55-250 (zag vanmiddag in Arnhem nog groot aantal dozen liggen) prijs weet ik zo helaas niet, maar vast en zeker goedkoper als wat je in de overige winkels betaald.
          Canon EOS 550D // 15-85mm IS

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

            Zonnekap is we verstandig.Niet alleen voor zon, maar ook ter bescherming van het glas tegen stoten.

            Een polarisatie filter is niet perse nodig. CP filter gebruik je niet om tegen de zon in te fotograferen. Optimaal gebruik is in een hoek van 90 graden ten opzichte van de zon. Tevens vergt het wat oefening om hier optimaal gebruik van te kunnen maken.


            Zoals boven al aangehaald gebruik ik de CP bij rondreizen niet (afgelopen jaar toch drie redelijke reizen gemaakt). Heb hem wel bij me, maar eigenlijk nooit gebruikt. En deze ook nooit gemist. Resultaten zonder filter waren eigenlijk al goed genoeg voor me. (blauwe luchten met wolken etc gaat prima zonder)

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

              Dus als ik het goed versta is Canon EOS 550D + 18-55mm IS II + 55-250mm IS II genoeg om rond te trekken in Thailand met een zonnekap en extra geheugen?

              bedankt voor uw advies
              Canon EOS 550D // 15-85mm IS

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                Door de andere sensorgroottes is het niet direkt vergelijkbaar, maar vroeger heb ik veel gereisd met een 24-85 als basislens (ook nog een tele en een lichtgevoelige 50 1.8) en het verschil tussen de 24 en 28 van de toen courante basislenzen vond ik toch wel belangrijk.

                Speciaal een groothoek meenemen heb ik niet gedaan maar die 4 mm 'extra' kwam toch goed van pas in landschappen, monumenten en binnen.
                De range 24-85 in 35mm-formaat vond ik voor die reizen een prima basislens.

                Ik wel geen idee wat tegenwoordig voorhanden is om met een ander sensorformaat ongeveer die range te bekomen.

                PS Thailand was één van de mooiste reizen, toen veel filmrollekes verschoten :-)

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                  Waarom geen 600? Dat draaibaar venster alleen geeft het al een grote meerwaarde. Mij spijt het enorm dat ik geen 2 maanden later mijn aankoop heb gedaan en ondertussen is de 600 maar een klein beetje meer dan de 550.
                  Persoonlijk zou ik "nu" een lens 17-70DC Macro OS HSM van sigma nemen ipv de Kitlens 18-55IS + Canon 50 1.8. + en als tele de (kit) Canon 55-250IS

                  De polarisatiefilter op de Kit-Canons zijn moeilijk bruikbaar omdat de voorste ring verdraaid bij het scherpstellen.

                  Op de tele steek je best een beschermfilter (UV of neutraal) om je duurdere lens te beschermen. Die 18-55IS kitlens kan je 2de hands kopen voor minder dan 100€. Bij deze zit altijd (behalve bij gebruik van polaristiefilter) een zonnekap op. Met polaristiefilter heb ik een andere zonnekap gekocht.

                  Nog een goede raad: koop je toestel ruim van tevoren zodat je het effectief wat kent.


                  Nota: ik ben wel zeer tevreden van mijn Canon set maar indien mij morgen iemand een echt goede prijs geeft, neem ik een 600 met bovenstaande configuratie; maar dit zou betekenen dat de koper er echt niet veel meer voor over heeft en in wezen doe ik die persoon geen goede dienst.
                  mvg Guido
                  Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                    De 550D met 18-55IS en 55-250IS is een uitstekende set om mee te starten. En ook om mee te reizen. Er is voor meer geld altijd beter te koop, maar denk dat je hier al heel veel plezier aan zult hebben. En mocht de verslaving echt toeslaan dan kun je altijd nog verder kijken na andere objectieven.

                    Ik zou ieder geval de tijd nemen om de basis onder de knie te krijgen van fotografie. (diafragma, sluitertijd, ISO) Belichtingsdriehoek. Dit staat heel erg duidelijk uitgelegd op Digitalefotografietips.nl en dan kijken bij basiscursus ;-)

                    UV filter gebruik ik zelf niet en ook niet op mijn tele. Avonds kan zo'n filter een ongewenst effect geven. Wel verstandig om er een zonnekap op te zetten. Die kun je bijvoorbeeld goedkoop bestellen bij Dealextreme.

                    @marc.vv denk dat jij Full Frame bedoeld, echter is de 550D een crop camera waar een 24-85 niet echt ideaal is je mist dan toch al erg snel de groothoek. Dan is de kitlens van Canon 18-55IS kwa bereik prettiger (voor de meeste)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                      bedankt voor de uitleg maar van de polarisatiefilter, kun je hem niet goed gebruiken als je eerst scherpsteld en dan pas je filter verdraaid of vormt dit ook een probleem of welke is beter dat je hiermee geen probleem hebt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                      Waarom geen 600? Dat draaibaar venster alleen geeft het al een grote meerwaarde. Mij spijt het enorm dat ik geen 2 maanden later mijn aankoop heb gedaan en ondertussen is de 600 maar een klein beetje meer dan de 550.
                      Persoonlijk zou ik "nu" een lens 17-70DC Macro OS HSM van sigma nemen ipv de Kitlens 18-55IS + Canon 50 1.8. + en als tele de (kit) Canon 55-250IS

                      De polarisatiefilter op de Kit-Canons zijn moeilijk bruikbaar omdat de voorste ring verdraaid bij het scherpstellen.

                      Op de tele steek je best een beschermfilter (UV of neutraal) om je duurdere lens te beschermen. Die 18-55IS kitlens kan je 2de hands kopen voor minder dan 100€. Bij deze zit altijd (behalve bij gebruik van polaristiefilter) een zonnekap op. Met polaristiefilter heb ik een andere zonnekap gekocht.

                      Nog een goede raad: koop je toestel ruim van tevoren zodat je het effectief wat kent.


                      Nota: ik ben wel zeer tevreden van mijn Canon set maar indien mij morgen iemand een echt goede prijs geeft, neem ik een 600 met bovenstaande configuratie; maar dit zou betekenen dat de koper er echt niet veel meer voor over heeft en in wezen doe ik die persoon geen goede dienst.
                      Canon EOS 550D // 15-85mm IS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                        Misschien een andere tip. Tijdens een rondreis vorig jaar heb ik de laptop + externe harde schijf meegenomen. Elke dag even de foto's "overpompen", en je hebt alles veilig geback-upt.
                        Groeten,
                        Johan
                        Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

                        Vriendelijke groeten, Johan

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                          Indien budget het toelaat: er is een aanbod hier op de site gekomen van een 550D met een 15-85mm.. daar de 55-200mm erbij geeft een nog betere, maar natuurlijk ook duurdere set, maar indien tweedehands voor u een optie is kan het een interessant aanbod zijn

                          (PS: nee ik heb niets met de verkoop te maken, ik ken de verkoper niet, lijkt me enkel een mooi alternatief voorde vooropgestelde combi)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoop toestel rondtrek Thailand

                            Dan denk dat het aanbod in NL Media Markt bijna net zo scherp is als tweede hands..... BTW actie is morgen nog geldig (zeker 16% korting) 5D II koste in Arnhem bij de MM 1460 euro

                            Comment


                            • #15
                              Neem de 550D i.p.v. de 600D en stop het geld dat je uitspaart bvb in objectieven of accessoires. Lijkt mij een pak nuttiger dan meer betalen voor een uitklapbaar schermpje. Dat uitklapbaar schermpje is toch enkel maar nuttig als je de videofunctie gaat gebruiken of als je vanuit een zeer moeilijke hoek een foto wil maken. In alle andere gevallen kijk je toch gewoon door de viewfinder.
                              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                              Comment

                              Working...
                              X