Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste toestel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop eerste toestel

    Hey allemaal,

    Ongeveer anderhalf jaar geleden heb ik een Canon SX20IS gekocht. Al snel merkte ik dat ik verder wou gaan en dat ik voor een spiegelreflex wou gaan.

    Ik heb al een gesproken met een collega van me en hij raadt me de Canon 60D aan. Zelf ben ik meer genijgd voor de 600D te gaan vanwege de prijs en omdat de resultaten en reviews die ik er van zie me wel aanspreken. Natuurlijk zullen er verschillen zijn tussen de 600D en de 60D maar ik zou bijv. Willen beginnen met de 60D en zo materiaal verzamelen. Wanneer deze dan de geest geeft of binnen een aantal jaren kan ik dan de body kopen en ben ik niet meteen verplicht om er lenzen bij te kopen zoals nu (omdat ik die dan al heb).

    Volgens mn collega zou ik misschien snel uitgekeken raken op de 60D en dan spijt hebben dat ik niet die 200-300€ meer heb gegeven. Is dit dan zo? Zijn er bepaalde dingen die de 600D mist en die de 60D wel heeft?

    Kunnen jullie mij helpen en eventueel advies geven optrent het toestel. Ben ik goed met Canon of is er een beter alternatief van bijv. Nikon?

    Alvast bedankt voor jullie hulp

  • #2
    Re: Aankoop eerste toestel

    Alle merken zijn goed. Canon en NIkon hebben het voordeel dat ze het grootste marktaandeel hebben, en je dus eventueel tweedehandszaken makkelijker vindt.
    Die 60D is groter, heeft een schermpje bovenaan de body, en is eigenlijk handiger in gebruik. De 600D is kleiner, maar heeft dezelfde sensor en beeldkwaliteit. Wel is het goed om eens beide vast te nemen, want iemand met grotere handen zal liever een 60D bedienen, dan een 600D...
    Op dpreview moet je maar eens bladeren tussen de testen van camera's...
    De 60D heeft uiteraard nog een andere voordeel : het ding is wat robuster gebouwd, en heeft normaal ook een sluiter die langer meegaat. Voor die kostprijs moeten er aantal verschillen zijn, hé.
    Maar als je vandaag liever het budget wat beperkter wil houden, en kiest voor de 600D zal je daar niet echt nadeel van ondervinden.
    Goeie lenzen kosten trouwens meer dan die body. Maar als je bv. begint met de kitlens (en eventueel nog die 55-250 IS erbij) kan je al goed starten. Die lenzen zijn geen toppers, maar heel degelijk.
    De toplenzen (mocht je dat geld willen spenderen) zijn bij Canon iets goedkoper dan bij Nikon, maar reken voor een topvervanger van de kitlens maar vlot 800 €, en voor de vervanger van die 55-250 (een 70-300L IS bv.) vlotjes 1250€. Maar niet panikeren : met die kitlenzen kan je ook al het een en ander uitvreten , en die kosten een 150-200 € per stuk en kan je dus ook in kit kopen (dus samen met de body)...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop eerste toestel

      Ok dank je wel. Hier heb ik al heel wat aan Kga dit weekend eens naar de winkel en dan kan ik ze eens vastnemen en testen.

      Heel hard bedankt! Kga zeker eens naar de resultaten kijken op die website.

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop eerste toestel

        Zaterdag in de winkel geweest en zowel de 60D als de 600D eens vastgehad. Na twee uur was ik er nog steeds niet uit

        Ik vond de 600D beter in de hand liggen. De 60D leek me te groot voor mijn handen maar hoe dan ook weet ik niet of ik achteraf spijt ga hebben dat ik niet de 200euro meer gegeven heb en de 60D zou genomen hebben ipv. de 600D.

        Ik kijk nu naar combinatie body en kitlens, welke lens ben ik dan het beste af?

        Canon EOS 60D + EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM 999Euro
        CANON 60D + 18/55 IS 969 Euro

        Ik weet niet of ik beter af ben met de 600D en een betere lens voor de prijs van 999Euro of dat ik beter gewoon start met één van vorige combinaties en achteraf een lens bijneem.

        Bij de kit van 999Euro zit ook een SDkaart 8gb, tas en Joby Gorillapod.

        Alvast bedankt!

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop eerste toestel

          Als ik jou was, ging ik voor de 550D en een deftige lens. Het grootste verschil tussen de 550D en 600D is dat de 600D een uitklapbaar scherm heeft. De 60D zit tussen de 550D/600D en de 7D in. Ze hebben echter allemaal dezelfde sensor. Als ik moet kiezen tussen pakweg de 60D + kitlens + EF-S 55-250mm F/4-5.6 IS II en de 550D/600D + kitlens + EF 70-200mm F/4L USM, dan ga ik zonder enige twijfel voor optie 2 (enkel wanneer er een 7D, 5D Mark II of beter in de vergelijking wordt gesmeten, wordt het moeilijker kiezen).

          Misschien kan dit filmpje je helpen.
          550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop eerste toestel

            Er zijn scherpere lenzen dan de Canon 17-85 mm.
            Maar wanneer je niet te grote afdrukken maakt dan kan je veel plezier hebben van de 17-85 mm. Wil je hogere kwaliteit dan ga je meer geld uitgeven.

            Mijn, voorzichtige, advies is om te kiezen voor combi met de 600D mit je die camera het fijnst vindt te hanteren. Ga vervolgens lekker veel fotograferen en wil je alles uit de camera halen: volg een fotocursus.

            Op een gegeven moment, of misschien nooit, loop je tegen greznen aan. Te weinig tele, te weinig groothoek etc. Dat zie je dan wel weer. En dan koop je een lens erbij. Of 2. Of 3.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop eerste toestel

              momenteel staat de 550D met de 18-55 aan 578 euro in de mediamarkt. onklopbare prijs. als je dan toch naar de 600 wilt gaan, dan vind ik dit persoonlijk een betere keuze.

              De 60D is wel zwaarder en duurder, maar je krijgt er ook meer voor in de plaats. de continuopnamen zitten op 5,3 foto's per seconde iplv 3,7 voor de 550/600. er zit ook een electronische waterpas in zodat je je camera mooi recht kan houden voor het nemen van een foto (de 7D heeft een zelfs een verticale en horizontale)

              het uitklapbare scherm kan een voordeel zijn om je schermpje te beschermen, maar voor het zicht moet je het niet laten. het scherm van de 550 heeft een kijkhoek van 170° dus dit geeft dan ook zelden problemen.

              60D+17/85 of 60D+18-55 ==> 60D+18-55 zonder twijfel. (ben dan ook een fan van deze kitlens )
              Last edited by arcbenne; 30 januari 2012, 20:03.
              Canon EOS 550D + Canon EOS 450D + 18-55 IS II + 18-55 IS met defecte AF + 70-200 2.8L USM + Metz 36 + Sony DSC V1 + Sony DCR-PC2E + LoweproPro Runner 300 AW

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop eerste toestel

                Gisteren naar de Mediamarkt geweest en heb me daar de Canon 600D gekocht. Heb de kit genomen met 18-55 lens en heb ook ineens de 50mm meegenomen. Verder nog UV-filters, tas en batterij om het plaatje compleet te maken

                Ben er dus mee vertrokken!

                Bedankt voor jullie advies

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop eerste toestel

                  TS
                  Gefeliciteerd met je aankoop!
                  Waarom heb je een UV filer gekocht?
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop eerste toestel

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tenc Bekijk bericht
                    Gisteren naar de Mediamarkt geweest en heb me daar de Canon 600D gekocht. Heb de kit genomen met 18-55 lens en heb ook ineens de 50mm meegenomen.
                    Van Harte en veel plezier er mee.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoop eerste toestel

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Die 60D is groter, heeft een schermpje bovenaan de body, en is eigenlijk handiger in gebruik.
                      Ik heb een Nikon D700 en een Pana G3 en merk weing tot geen verschil tussen het hebben van een topdisplay, sterker nog met de Nikon op statief gebruik ik juist het grote display voor de info.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoop eerste toestel

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik heb een Nikon D700 en een Pana G3 en merk weing tot geen verschil tussen het hebben van een topdisplay, sterker nog met de Nikon op statief gebruik ik juist het grote display voor de info.
                        Dat topdisplay van de 60D is niet de hoofdreden dat hij handiger is : je moet minder in de menu's, meer knoppen om zaken in te stellen, ding is groter (wat voor sommigen toch belangrijk is, voor anderen mag het liever weer kleiner), ...
                        Mijn E-30 heeft ook zo'n topdisplay, en die gebruik ik inderdaad niet veel, maar toch genoeg om het handig te vinden.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment

                        Working...
                        X