Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

7D waanzinnig veel ruis op iso400

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 7D waanzinnig veel ruis op iso400

    Hallo

    Ik heb een 7D van een paar maanden oud en voor de eerste keer merk ik opvallend veel ruis op een aantal van mijn foto's.

    Ze zijn getrokken op iso400 en mij lijkt het wel abnormaal veel ruis voor deze iso setting.

    de lens is een canon: 15-85

    100% jpeg, beetje bijgewerkt zodat de belichting wat juister is ( maar de ruis is hiervoor even fel of zelfs feller)

    jpeg

    is dit volgens jullie normaal?
    500px

  • #2
    Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

    Oorspronkelijk geplaatst door Matty;3417523

    [URL="http://arten.be/ruis.jpg"
    jpeg[/URL]

    is dit volgens jullie normaal?
    heel normaal. De foto is onderbelicht en dan heb je altijd ruis,
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

      ah dat wist ik niet, alweer iets bijgeleerd

      ik heb van deze scene een foto of 10 en geen enkele is juist belicht.
      het contrast tussen de wolken en het donkere meer is heel groot en ofwel is de lucht heel erg
      overbelicht en de rest te donker ofwel is alles te donker...

      iemand een tip hoe ik deze foto wel succesvol kan nemen?
      500px

      Comment


      • #4
        Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

        Met een gradual NDfilter

        Comment


        • #5
          Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

          Grijsverloopfilters worden veel gebruikt voor landschapsfotografie waar het belangrijk is dat het zowel in lichte delen als donkere delen genoeg detail zichtbaar is. Door een grijsverloopfilter te plaatsen is het niet meer nodig een compromis te vinden tussen uitgebeten luchten en zwarte schaduwen.

          Comment


          • #6
            Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

            dus dit kan alleen met zo'n filter, het lag dus niet meteen helemaal aan mijn incompetentie?
            500px

            Comment


            • #7
              Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

              Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
              dus dit kan alleen met zo'n filter, het lag dus niet meteen helemaal aan mijn incompetentie?
              Nee, een sensor heeft een beperkt dynamisch bereik dus ofwel heb je de voorgrond goed belicht maar is de lucht overbelicht/uitgebrand ofwel is de lucht juist maar je voorgrond te donker.
              De enige manier om dit te overkomen is een gradual ND filter waar je het "te lichte" stuk gaat verdonkeren met de filter.

              Comment


              • #8
                Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                Oorspronkelijk geplaatst door Matty Bekijk bericht
                dus dit kan alleen met zo'n filter, het lag dus niet meteen helemaal aan mijn incompetentie?
                Jawel, anders had je geweten dat je daar zo'n filter voor nodig had.

                Comment


                • #9
                  Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                  er zit toch een ruisonderdrukking op dat toestel..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                    Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
                    Nee, een sensor heeft een beperkt dynamisch bereik dus ofwel heb je de voorgrond goed belicht maar is de lucht overbelicht/uitgebrand ofwel is de lucht juist maar je voorgrond te donker.
                    De enige manier om dit te overkomen is een gradual ND filter waar je het "te lichte" stuk gaat verdonkeren met de filter.
                    Het is één manier maar zeker niet de enige. Goede kwaliteit grijsverloopfilters zijn duur en extra gewicht in je fototas. Persoonlijk gebruik ik ze niet.

                    Mijn oplossing: fotografeer in RAW en daarna de belichting lokaal aanpassen.

                    of

                    neem een belichtingsreeks van bijvoorbeeld -2EV, -1EV, 0EV, +1EV, +2EV en daarna kan je in alle rust de foto's kiezen met de juiste belichting en softwarematig samenvoegen.
                    D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                    Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                    Flickr - JAlbum

                    Comment


                    • #11
                      Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                      ruis is normaal voor dat toestel.
                      beeld is totaal verkeerd belicht, is niet meer normaal voor hedendaagse toestellen, maar de oorzaak kan ook zijn dat je verkeerde lichtmeting methode gebruikt heb, met de 7d heb je vier mogelijkheden
                      • Evaluative metering (linked to all AF points)
                      • Partial (9.4% at center)
                      • Spot metering (approx. 2.3% at center)
                      • Center-weighted average

                      Voor zulke scene zou je er moeten in slagen om met evaluative metering een aanvaardbaar resultaat te krijgen.

                      Normaal beschikken hedendaagse toestellen over systemen om dynamisch bereik te optimaliseren, de 7d heeft ook zulk systeem maar is niet echt top of the bill in vergelijking met systemen van andere producenten. Het systeem in de 7d noemt "Highlight tone priority" , en het is aangewezen deze functie te gebruiken voor zulke opnames.

                      Filters heb je met een goed toestel normaal den dag van vandaag niet meer nodig voor zulke opnames. Alternatief is HDR gebruiken, in sommige toestellen zit dit ingebouwd maar voor 7d toestel vraagt dat nabewerking op PC, manueel of via aparte typische programma's.

                      Comment


                      • #12
                        Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                        Eigenlijk zie ik hier niet direct een reden om ISO 100 hier niet te gebruiken (met een brandpuntsafstand van 17 mm..
                        En zeker in RAW werken...
                        Hogere ISO's duwen het dynamisch bereik ook naar beneden.
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #13
                          Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                          Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                          Eigenlijk zie ik hier niet direct een reden om ISO 100 hier niet te gebruiken (met een brandpuntsafstand van 17 mm..
                          En zeker in RAW werken...
                          Hogere ISO's duwen het dynamisch bereik ook naar beneden.
                          Argument dynamisch bereik houd steek.

                          Eigenaardig misschien, maar komt me voor dat ISO 200 de minste ruis geeft.
                          Dat gebruik ik zelfs zelden, 400 is standaard.

                          Comment


                          • #14
                            Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                            Heb je die 10 foto's vanop een statief gemaakt en ongeveer vanop dezelfde plaats?? Mits wat extra werk in photoshop kan je door samenvoegen van deze beelden deze foto nog redden. De inhoud is goed...enkel het dynamisch bereik van je camera is overschreden indien je slechts 1 enkele foto gebruikt. Een gradueel filter zal misschien enige hulp kunnen bieden......maar enkel met dit ene filter gaat deze foto niet perfect worden.

                            Bij heel wat canon(ook bij de 5DmkII en 7D ) camera's zijn de tussen isostops beter qua ruiswaarde dan de hele stops......zo zijn bv iso 160,320,640 enz ruisvrijer dan iso 100,200,400 enz Op de laagste isowaardes minder goed te zien....maar op de hogere zal je zeker verschil kunnen zien.
                            Je hoeft dit natuurlijk niet klakkeloos te geloven....maar zelf eens proberen kost helemaal niks.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 26 januari 2012, 12:34.
                            Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                            http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                            Comment


                            • #15
                              Re: 7D waanzinnig veel ruis op iso400

                              Ik gebruik meestal ISO 200, omdat ik highlight priority heb ingeschakeld (en dan kun je ook niet onder de 200), maar vaak ook 400.
                              In RAW fotograferen en de belichting lokaal aanpassen (bv met behulp van de graduated filter van Lightroom) zou ook mijn suggestie zijn, naast uiteraard AEB.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X