Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portretobjectief

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • portretobjectief

    Beste

    Graag had ik wat meer informatie gekregen i.v.m. de aankoop van een portretlens.
    Reeds heb ik verschillende objectieven bekeken, maar heb geen duidelijke voorkeur.
    is het logisch dat een macrolens het best in aanmerking komt?
    Ik werk momenteel nog met een Canon eos 400d.
    waarschijnlijk zal ik deze vervangen door een eos 60D.
    mijn objectief dat ik nu gebruik is een Tamron 18-270 pzd.

  • #2
    Re: portretobjectief

    voor canon geldt hetzelfde verhaal

    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: portretobjectief

      En met de Tamron lukt het ook.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: portretobjectief

        er was een tijd dat de 85 f1.8 toch de standaard portretbrandpuntsafstand was, niet?

        Ik gebruik bvb (af en toe) een 50mm f1.8 op een DX camera, dat geeft hetzelfde effect.
        Know what you know, and don't know what you don't know.

        Comment


        • #5
          Re: portretobjectief

          Ik gebruik de 30 1.4 van sigma en de 85 1.8 van Canon op een 7D. Beide zijn zalige lensjes en beide zijn te gebruiken voor portretten.
          Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

          Comment


          • #6
            Re: portretobjectief

            Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
            er was een tijd dat de 85 f1.8 toch de standaard portretbrandpuntsafstand was, niet?

            Ik gebruik bvb (af en toe) een 50mm f1.8 op een DX camera, dat geeft hetzelfde effect.
            You should never shoot a woman with a 50mm. Never!

            En ik denk dat hij het kan weten

            Oorspronkelijk geplaatst door lozevissertje Bekijk bericht
            Beste

            is het logisch dat een macrolens het best in aanmerking komt?
            Neen, die is daar niet voor gebouwd - tenzij je zwaar wil gaan nabewerken.

            Een echter portretlens is meer dan enkel de brandpuntafstand
            Elk merk heeft portretlenzen in hun arsenaal meestal met brandpuntafstanden tussen de 85 en de 135mm.
            Deze portretlenzen zijn speciaal geoptimaliseerd voor portretten (contrast, bokeh, soms zelfs softfocus,....).
            Last edited by zunoel; 25 januari 2012, 11:11.
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: portretobjectief

              En ik denk dat hij het kan weten

              Oorspronkelijk geplaatst door lozevissertje Bekijk bericht
              Beste

              is het logisch dat een macrolens het best in aanmerking komt?
              QUOTE]

              Neen, die is daar niet voor gebouwd - tenzij je zwaar wil gaan nabewerken.

              Een echter portretlens is meer dan enkel de brandpuntafstand
              Elk merk heeft portretlenzen in hun arsenaal meestal met brandpuntafstanden tussen de 85 en de 135mm.
              Deze portretlenzen zijn speciaal geoptimaliseerd voor portretten (contrast, bokeh, soms zelfs softfocus,....).
              Klopt allemaal voor 100 %
              Last edited by LesC; 25 januari 2012, 11:55. Reden: quote verbeterd

              Comment


              • #8
                Re: portretobjectief

                Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
                You should never shoot a woman with a 50mm. Never!

                En ik denk dat hij het kan weten
                En ik denk dat hij serieus overdrijft. En een portretlens hoeft ook niet lichtsterk te zijn. Studioportretten etc... worden zelden op f1.4 genomen.

                Portret |= uitsluitend pasfoto's.

                Comment


                • #9
                  Re: portretobjectief

                  Ter info : een gewone 50mm lens op een DX-camera geeft een brandpuntsafstand van min of meer 75 mm.... maar ik dacht dat jullie wel slim genoeg waren om dat te weten.

                  Hier wat uitleg : http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D...t#Implications
                  Know what you know, and don't know what you don't know.

                  Comment


                  • #10
                    Re: portretobjectief

                    Oorspronkelijk geplaatst door Muug Bekijk bericht
                    Ter info : een gewone 50mm lens op een DX-camera geeft een brandpuntsafstand van min of meer 75 mm.... maar ik dacht dat jullie wel slim genoeg waren om dat te weten.
                    Neen, een 50mm op een DX behoudt zijn brandpuntsafstand. Alleen de beeldhoek wijzigt... maar ik dacht de je wel slim genoeg was om dat te weten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: portretobjectief

                      Caleido

                      maar ik dacht de je wel slim genoeg was om dat te weten.
                      om dat te weten moet je niet slim zijn, om dat te begrijpen...
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: portretobjectief

                        even voor alle duidelijkheid, een 50 mm blijft een 50 mm of deze nu op een FF zit of op een 1.6 sensor, alleen het gedeelte wat op de sensor valt veranderd, dit is bij een FF groot en bij een 1.6 sensor een stuk kleiner, in de camera wordt als het ware al een uitsnede gemaakt, vandaar dat het lijkt alsog het een 80 mm wordt, echter blijft de beeldhoek nog steeds de eigenschappen hebben van een 50 mm.

                        Beste voor een portretlens is vanaf 70-80 mm te gaan, dan heb je de mooiste verhouding en worden bepaalde delen van het lichaam niet onevenredig vergroot of verkleind, nadeel is dat je door een 1.6 sensor ineens een 130 mm hebt wat voor sommige binnenruimtes te groot kan zijn.

                        Voor canon de beste portretlenzen :
                        85 mm 1.8
                        100 mm 2.0
                        135 mm 2.0

                        flexibele lenzen die uitermte geschikt zijn voor portert :
                        70-200L 4.0 met of zonder IS
                        70-200L 2.8 met of zonder IS (type 1 of 2)
                        Mijn beste Foto moek nog trekke.

                        Comment


                        • #13
                          Re: portretobjectief

                          Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                          even voor alle duidelijkheid, een 50 mm blijft een 50 mm of deze nu op een FF zit of op een 1.6 sensor, alleen het gedeelte wat op de sensor valt veranderd, dit is bij een FF groot en bij een 1.6 sensor een stuk kleiner, in de camera wordt als het ware al een uitsnede gemaakt, vandaar dat het lijkt alsog het een 80 mm wordt, echter blijft de beeldhoek nog steeds de eigenschappen hebben van een 50 mm.
                          de beeldhoek is nu net datgene wat vergelijkbaar is met een 80mm. Als je de formule van beeldhoek neemt -beeldhoek is gelijk aan de boogtangens van diameter van het beeldvlak gedeeld door het dubbele van de brandpuntsafstand- maakt het geen verschil of je de beeldhoek nu verkleint door het beeldvlak te verkleinen of de branpuntsafstand te verlengen. De beeldhoek van een 50 op crop is echt identiek aan die van een 80 op FF.

                          Lenzen hebben eigenlijk bitter weinig eigenschappen, de verhouding lens/sensor heeft de bepalende eigenschappen voor de foto. Ook scherptediepte krijgt maar betekenis als het beeldvlak bekend is. Dan schiet er eigenlijk enkel nog over of een lens scherp is, mooie kleuren en contrast geeft en al dan niet aberaties vertoond.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: portretobjectief

                            Lol !
                            Know what you know, and don't know what you don't know.

                            Comment


                            • #15
                              Re: portretobjectief

                              Alles hangt af van het perspectief en dat is afhankelijk van de afstand van je objectief tot je onderwerp en dus onafhankelijk van je objectief... het verschil tussen objectieven is de framing en dus de afstand die je moet bewaren om een zekere compositie te verkrijgen en het is die wijziging van afstand dat het perspectief doet veranderen en niet het objectief!!
                              Dus als je met een 50 mm objectief enkel het hoofd in beeld wil brengen... dan moet je zo dicht gaan staan, dat je een 'raar' perspectief bekomt (neus naar voor en oren naar achter).
                              Een normale afstand van 5 m tot je onderwerp, betekent een normaal perspectief en voor het hoofd alleen, heb je dus een objectief nodig van minimaal 200 tot zelfs 300 mm...
                              In studio kan je misschien niet zo ver weg en moet je dus eerder naar 135 of zelfs 105 om een close-up te realiseren van het hoofd...

                              Wat is dan een uiteindelijk het beste portretobjectief???

                              Belangrijke kwaliteiten van 'portretobjectieven' zijn eerder het bekomen een zachte achtergrond (max. diafragma) en bokeh...
                              Last edited by dslr4dummies; 1 februari 2012, 20:44.
                              dslr4dummies

                              Comment

                              Working...
                              X